Skyltbelysning

Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Hej!
Sökt i forum och ser att frågan kring skyltbelysning behandlats tidigare men inte lyckats få fram svar på min fråga.
Bygger om en 1978 gs 500 och undrar följande:
Behövs verkligen skyltbelysning för att besikta på en så gammal hoj?
Original så finns sitter den ju under baklyktan som visar rött sken men kommer nu flyttas ned till vä sida i nederkant av bakfjädern. Som jag fattar så är det nu krav på vitt sken men det hade den ju inte ens när den var ny - måste jag ha det nu iaf?
tack
 

VealCity

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2020
Ort
VADSTENA
Hoj
olika
Var den obesiktigad när du började bygga? Annars är den ju färdigbesikigad.
Annars är det vitt sken på plåten som gäller.
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
ja precis den var senast besiktigad 94 så den behöver gå igenom en gång till. Hade kanske tänkt skippa skyltbelysning efter besiktningen så en högst temporär lösning skulle räcka.
Går såklart att köpa en skyltbelysning och sno stret från baklyktan men hade helst sluppit.
En mindre vit cykellampa som ej är kopplad till tändningen utan slås på manuellt - skulle dom släppa det tror ni?
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Aha... jag kanske har fel i de att det var rött ljus original, baklyktan fungerade inte när jag tog över hojen men tyckte lyktglaset var helrött så förutsatte att det var rött ljus på skylten men det kan ha varit felaktigt. Hur som verkar det vara vitt som gäller oavsett årsmodell så något måste göras till kommande sista besiktning. Men är det krav på att den ska gå på batteriet i cykeln på något vis eller skulle denna funka om man visar upp en fästanordning som verkar stabil nog?

 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Tvåhjuliga motorcyklar – obligatoriska anordningar
page52image3080116032 page52image3080116336 page52image3080116640
Typ av anordning
Skyltlykta
Antal, färg och riktning
Typgodkännande eller funktionskrav
Skyltlyktor på en motorcykel ska vara typgodkända enligt ECE-reglemen- te 50.
Om motorcykeln är tagen i bruk före den 1 januari 2004 behöver den inte ha typgodkända skyltlyktor men lyktorna kunna lysa med sådan inten- sitet att samtliga tecken i registrerings- numret kan avläsas under mörker och vid klar sikt på ett avstånd av 20 meter bakom fordonet.
page52image3080169712 page52image3080170016 page52image3080170320
Minst 1 lykta, med vitt ljus.
page52image3080174816 page52image3080175120 page52image3080175424 page52image3080175728
Installationskrav
Skyltlyktor ska vara placerade så att de belyser den bakre registrerings- skylten.
Skyltlyktor ska vara anslutna så till motorcykelns elektriska system att de är tända när de bakre positionslyktorna lyser.
Skyltlyktor får inte bilda flerfunktion med andra lyktor men får grup- peras med lyktor baktill och kombineras med bakre positionslyktor.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
En mindre vit cykellampa som ej är kopplad till tändningen utan slås på manuellt - skulle dom släppa det tror ni?
Jag har besiktigat en släpkärra med batterilampa fastsatt med dubbelhäftande tejp, den gick igenom med besiktningsmannens kommentar "Ja den lyser ju när jag kontrollerar det är vad jag skall kolla".
Om detta var en besiktningsman på väldigt bra humör låter jag vara osagt....

Edit:
Ser nu i sportbikes inlägg att det var en besiktningsman på väldigt bra humör :)

Edit #2:
Skall tilläggas att jag några dagar senare ordnade en fast och regelrätt installation...
 
Last edited:

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
ja precis den var senast besiktigad 94 så den behöver gå igenom en gång till. Hade kanske tänkt skippa skyltbelysning efter besiktningen så en högst temporär lösning skulle räcka.
Går såklart att köpa en skyltbelysning och sno stret från baklyktan men hade helst sluppit.
En mindre vit cykellampa som ej är kopplad till tändningen utan slås på manuellt - skulle dom släppa det tror ni?
Finns ju skyltbelysning i form av bara något oversize monteringsskruv för skylten nu för tiden, så det behöver ju inte pajja hela det estetiska scramblerbobberratbike-utseendet. Outlaw-faktorn minskar förstås avsevärt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top