Skyltbelysning

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Hoj
YZF-R3 -16
Hej!
Har lite tajt baktill på min hoj och funderar över ifall jag får sätta skyltbelysningen på regplåten (se exempel). Vill helst att det ska vara okej enligt polis, besiktning och Europa i övrigt. (Vet inte vad helfordonsgodkännandet säger om tail-tidy)

IMG_20200118_145416~2.jpg

Tanken är alltså att sätta dioden i den gula rutan, enda problemet jag kan se är att dom där små tecknerna täcks.

Tack på förhand,
Oliwer

Jag vet egentligen inget om hur skyltbelysningen ska vara monterad men jag gissar att det är liknande regler som för reflexen.

Om jag minns rätt så bryr sig besiktningen inte om hur man reflexen utan man kan sätta den på skylten det godkänner de. Däremot är det egentligen inte tillåtet utan man kan få böter för det om man blir stoppad av farbror Haffa.

Mvh,
Ingvar

Rent generellt så får du inte fästa någonting alls på nummerplåten.
Besiktningen tror jag inte brukar bry sig men du kan få böter av polisen om du satt dit något. Det är samma bötesbelopp som för avsaknad av nummerskylt.

Dvs om du vill vara säker på att slippa böter så sätter du inte belysningen i nummerplåten.

Tailtidy beror nog lite på hur den ser ut. Det stora problemet med många av dom är att det är aningen kort mellan blinkersarna vilket då blir olagligt och dessutom (vilket är betydligt värre) så brukar blinkersarna vara små och nästintill osynliga. Dvs det syns inte om man blinkar. Klar nackdel om du frågar mig. En del har enormt svaga bromsljus också vilket är ännu värre.

Anledningen till att man inte får sätta något alls på nummerplåten är att den är att jämställa med en identifikationshandling för fordonet och att göra åverkan på den blir så samma sak som att klippa i körkortet och sedna förvänta sig att det ska vara OK.

Det finns Skyltbelysnings-skruvar, dvs en skruv med diod i som kan lysa upp skylten. Man får borra och sätta fast skylten med skruv etc....

Vill du snygga till det lite till så tar du bort nummerplåtshållaren och limmar fast nummerplåten. Finns även dubbelhäftande tejp för det. Då kan du dra ner nummerplåten 1cm och då får du plats med nummerplåtsbelysningen. En typ 2x5cm reflex under nummerplåten är väl det snyggaste om du skall ha reflex. Köp en ny nummerplåt om den befintliga inte är i nyskick innan du limmar fast den. Kostar bara 100:-

Ska det vara garanterat OK i Tyskland så är det 100% original eller delar som är TÜV-godkända för just din hojmodell som gäller. I Sverige är det inte så knussligt men belysningen bör vara e-märkt och inte monterad på plåten om du vill vara säker.

Ska det vara garanterat OK i Tyskland så är det 100% original eller delar som är TÜV-godkända för just din hojmodell som gäller. I Sverige är det inte så knussligt men belysningen bör vara e-märkt och inte monterad på plåten om du vill vara säker.

Ja ska det godkännas för konstapel kask i tüskland skulle jag aldrig våga chansa med något som inte är 100% original :D

Jag ser att registreringsskylten sitter i en skylthållare. Då kan du enklast sänka hållaren någon centimeter med hjälp av nya fästhål, så har du i alla fall löst placeringen. Siffrorna längst upp på skylten är fordonets ramnummer, så dom får du inte göra åverkan på.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman