Skyltbelysning,vad gäller?

mickebratt

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Hoj
04,KTM-625
Tja!
Var nyss och besiktade min nyinköpta KTM625:a och fick en tvåa då den saknar skyltbelysning..
Hur gör jag nu enklast för att fixa till en belysning så jag kan ta mig igenom besiktningen och släcka denna..
Till saken hör väl att jag inte har nån som helst lust att lägga ner tid och pengar på detta då jag efter besiktinigen ska flytta in skylten i skärmen och sätta på en annan bakskärm..
Så en enkel,snabb å billig lösning sökes..
Tack på förhand

Det i särklass enklaste måste ju vara att köpa ett par dioder och dra ström från baklyktan :tummenupp

Vid kassorna på biltema finns småsmå lampor med en diod i för tio spänn, limma fast en sån! stora som en 5o-:yopartyöring

Fungerar verkligen det då? Jag står nämligen också inför besiktning och orkar knappt skruva på hela baken med originalblinkers osv. Hur fungerar miniblinkers, är det något problem?

Ah, blir väl att skruva på baken.

Förresten, är det någon som vet om jag måste ha en eller två blinkers vid besiktning på KTM 660? Idag har jag ingen och undrar om jag måste skruva på någon!?

Sorry för trådstöld...
Tackar!

Det finns diverse regler kring skyltbelysning på vv (Transportstyrelsens) hemsida. En del gäller synbarhet, men den mer konkreta är att ljuset ska vara kopplat så att det är tänt när varselljuset (bakljuset) är tänt.

Här är hela texten:

Skyltlykta

Övergripande krav

88 § Motorcykel skall ha skyltlykta som avger vitt ljus för sådan belysning av den bakre registreringsskylt att den lätt kan avläsas i mörker.

89 § Skyltlykta på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd

1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller

2. enligt ECE-reglemente 4 eller 50 (se 3 kap. 1 §).

Skyltlykta på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.

Skyltlykta på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Sådan skyltlykta skall vara så anordnad, att samtliga tecken som utgör registreringsnumret under mörker och vid klar sikt kan avläsas på ett avstånd av minst 20 m.

Installationskrav

90 § Skyltlykta

1. får grupperas med strålkastare eller lykta baktill,

2. får kombineras med bakre positionslykta,

3. får inte bilda flerfunktion med annan lykta.

91 § Skyltlykta skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att den är tänd när fordonets bakre positionslykta är tänd.

Last edited:
Sitter skylten i närheten av baklampan?
Om den gör det, och om det är fysiskt möjligt, så skulle jag prova med att skära upp ett hål undertill på baklampsglaset och limma dit en transparent plexiglasbit.

Den enda risk jag ser i detta är att det kan bli gnäll om att lampglaset inte är godkänt längre, men jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle bli någon diskussion om det.

Ahh sorry. Jag var så inne på miniblinkers att jag skrev fel. Det var backspegel/speglar jag menade haha!

Haha, okay.
På sidan 67 i "Vägverkets föreskrifter
om motorcyklar och släpvag-nar som dras av motorcyklar" som finns här:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023%20.pdf så står det:
"7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar."

Men om man, som jag precis gjorde, ringer bilprovningen så säger de att (jag citerar) "En vanlig motorcykel behöver inga backspeglar."

Så det är bara att besikta, men det verkar som om man kan få böter av farbror blå.

Om backspeglar står det så här:

"7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
.....
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken."

Vet inte riktigt vad det innebär för hojar tillverkade däremellan (1969-1998).

Nu när jag tänker efter lär det ju iofs räcka med att tutlura killen på besiktningen så bör det väl lösa sig ;)

Last edited:
Tror att det iaf bara ger en etta om skyltbelysningen inte fungerar.
Så var det för mig iaf när jag skulle besiktiga en bil med eftermarknads kjolpaket. Org skyltbelysning satt i org kjolen bak så den fanns ej mer.
Jag orkade inte dra nya kablar till ny belysning så jag tejpade bara dit en lampa och drog kablarna bakom regskylten. För den skulle iaf bort efter besktnigen. Jag fick en etta för ej fungerande belysning och "lovade" att fixa detta :-)

Jag drog ut till Biltema å köpte en färdig lykta för skyltbelysning,tjuvade lite ström å satte fast den med plåtband..Så in till besiktningen å släckte tvåan,sen var det bara att montera bort skiten och inte ett märke i plasten nu efteråt:tummenupp

Så nu är det bara att slänga på motardkitet å ut å köra som fan :yoparty

Tackar för alla tips

Jag drog ut till Biltema å köpte en färdig lykta för skyltbelysning,tjuvade lite ström å satte fast den med plåtband..Så in till besiktningen å släckte tvåan,sen var det bara att montera bort skiten och inte ett märke i plasten nu efteråt:tummenupp

Så nu är det bara att slänga på motardkitet å ut å köra som fan :yoparty

Tackar för alla tips

Att köra utan skyltbelysning kostar 500:- i böter om sheriffen tar dig,,,,,,,,
men det visste du väl redan :tungan

har precis skruvat ihop min hojj och besiktigat den.
köpte en typgodkänd skyltbelysning på biltema för 39 kr och skruva dit.. drog kablar från baklampan.

är nog bara nitiska trafikpoliser (dom som aldrig klarade av att bli riktiga) som tar för.. har blivit stoppad ett par gånger med min lilla skylt utan belysning.
dom var mest intreserade av att ja inte hade supit, bra däck, körkort, bromsar funka och att ja inte körde för fort.
"vanliga" poliser är vettigare me de där..
Länstrafikgruppen är mer nitiska.. antagligen sämre lön =)

Frågade om backspegel när jag besiktigade för nån vecka sen och då visade han mej i deras handbok att det inte stod något om nått krav på backspegel. Därför skulle inte polisen kunna ta de på en flygande besiktning.

Sen om det skiljer nått till nyare hojar vet jag inte, de var en 96a som jag besiktiga.

Ahh sorry. Jag var så inne på miniblinkers att jag skrev fel. Det var backspegel/speglar jag menade haha!

Nån som vet var som gäller beträffande parkeringsljus? När används sådan och vad gäller övrigt? En del av vv:s text lyder så här:

"Främre positionslykta....Ljuset från sådan lykta skall dock ha sådan styrka att det under mörker och vid klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m framför fordonet när motorcykelns halvljus är tänt. Detta gäller inte om främre positionslyktan är placerad i motorcykelns halvljusstrålkastare och denna lyser."

Ska inte positionslykta (parkeringsljus) lysa när inte halvljuset är på..?

Kör med diodskyltbelysning ej godkänt baklyse, 4 felaktigt monterade blinkers och 1 ej godkänd backspegel och har klarat mig hittils i vanliga poliskontroller.
Men är fullt medveten om att det blir dyrt vid en flygande besiktning :rolleyes:

Bilprovningen kan säga vad dom vill men när du väl står där med länstrafikgruppen som har praktik för sina aspiranter så kostar det multum ändå.

Jag köpte ett diodbakljus med inbyggd skyltbelysning.
Gick igenom besiktningen utan problem!

Bifogat

• tail.JPG
    tail.JPG
    154.9 KB · Visningar: 679
  • garage.JPG
    garage.JPG
    176.9 KB · Visningar: 550
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back