Skyltbelysning ett måste på besiktning?!

Jag besiktigade min zx9r utan skyltbelysning! det blev dom inte direkt glada över! o jag fick ombesiktning, jag åkte hem och monterade en cykellampa på en metallbit som hänger framför skylten, lysser upp hela hojen nästan, o då var dom plötsligt glada! så jag tror du skall försöka fixa ng typ av belysning på den! annars e det 220:- onödiga pengar att betala för en ombesiktning! :tummenupp

Ps: Jag har tagit av cykellampan efteråt :D
 
Jag besiktigade min zx9r utan skyltbelysning! det blev dom inte direkt glada över! o jag fick ombesiktning, jag åkte hem och monterade en cykellampa på en metallbit som hänger framför skylten, lysser upp hela hojen nästan, o då var dom plötsligt glada! så jag tror du skall försöka fixa ng typ av belysning på den! annars e det 220:- onödiga pengar att betala för en ombesiktning! :tummenupp

Ps: Jag har tagit av cykellampan efteråt :D

Intressant idé, körde du på cykellampa med halogen eller dioder? :)
 
Intressant idé, körde du på cykellampa med halogen eller dioder? :)

Jag köpte lampan på typ jula eller ngt! o de e Dioder! med separat batteri då givetvis! 2AA batterier! Mannen på besiktningen tyckte det var praktiskt och en finurlig ide! Ser ju skit fult ut se den togs ju av när man kom hem! :tummenupp
 
Bilprovningen är ett lotteri......
Min första bil en VW Scirocco GTi ano 1979, gick igenom besiktningen 3 år i rad. Det fjärde året var det tvärstopp, du har icke fungerande parkeringsbelysning fram löd dommen.

Hem o skruva o kolla, det visade sig att framlysena var utbytta till pirat dito då de som sitter orginal rostar sönder, dessa pirat saknade uttag för parkeringsbelysning, hittade 2 klippta kablar, borrade hål bakifrån i reflektorn, hängde in en liten lampa genom hålet som hängde o dinglade där inne:D

Fick igenom den genom besiktningen..... :banana
 
Får man en 1a att det är trasigt eller inte OK och inte fixar det sedan då blir det en ny besiktning direkt om man blir kollad på en flygande besiktning och kan även bli böter.

Detta gällde min uppvinklade regskylt men förfarandet borde vara lika för enklare anmärkningar.
 
Skaffa hojar som är från -74 eller tidigare om ni tycker att det är jobbigt med regelverket. Innan -75 behövde man vare sig skyltbelysning, blinkers, stoppljus, reflexer och en hel del annat. Tror inte att det egentligen är lag med hastighetsmätare ens idag så den kan ni ju skruva av om ni vill. Jag hade inte hastighetsmätare på en enda hoj fram tills för 10 år sedan. Inte blinkers heller. Inte elstart heller. Men oljetrycksmätare är bra. Tre av hojarna besiktigade jag aldrig då dom var äldre än -50.

//J
 
Det här kontrollerar de ang skyltbelysning!

Skyltlykta:
- ur funktion
- saknas
- skadad (vitt ljus bakåt)
- felmonterad (vitt ljus bakåt)

De finns de hojar t,ex gamla Honda där det sitter genomskinligt glas under baklyktan där den agerar skyltlykta neråt samtidigt som den lyser som position & stopplykta bakåt, dock brukar detta glas vara E-märkt.
 
WOOOAAAHAAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!

2:a gången...

Ingen skyltbelysning men baklampan lyser ju upp skylten...en 2x dvs bör åtgärdas men ingen ombesiktning!

Bör även tilläggas att bakstänkan från en cbr1000rr 04 satt fast med buntband....
 
Sammanfattning:
1. Skyltbelysning är ett krav på besiktning.
2. Hur det är belyst spelar ingen större roll bara det är belyst.
3. Du kan ha tur med en slarvig besiktningsman.
4. Eller så lyckas man förnedra besiktningsmannen så att han hittar på något annat fel att fälla dig för.

Som ni förstår är det punkt 4 jag råkade ut för. Besikningsmannen (BM) tyckte inte att han såg att det lyste något på skylten.
Jag bad honom därför gå ned på knä för att kolla en gång till. Mycket riktigt, det fanns belysning. Inte särskilt stark men dock. Han erkände högt att "det fanns tydligen belysning".

Efter provturen dröjde det och jag såg att BM konfererade med övriga BM. Väl åter meddelades en tvåa på "vita blinkersglas". Ja men det sitter ju på var och varannan ny bil? Hur kan det vara olagligt?
Det bara är så, suck it up!

Ska besikta den hojen nästa vår, tänker inte byta glas!

Konklusion: vad som helst kan hända.

edit. Det var en 1:a jag fick utan krav på ombes.
Skall åtgärdas före nästa besiktning lr "flygande" som ngn längre upp skrev.
 
Last edited:
Jag får själv kolla upp min skyltbelysning innan bes. Men någon här som vet vad dom säger på besiktningen ang miniblinkers och blinkers som är intregrerade i baklampan??
 
Sammanfattning:
1. Skyltbelysning är ett krav på besiktning.
2. Hur det är belyst spelar ingen större roll bara det är belyst.
3. Du kan ha tur med en slarvig besiktningsman.
4. Eller så lyckas man förnedra besiktningsmannen så att han hittar på något annat fel att fälla dig för.

Som ni förstår är det punkt 4 jag råkade ut för. Besikningsmannen (BM) tyckte inte att han såg att det lyste något på skylten.
Jag bad honom därför gå ned på knä för att kolla en gång till. Mycket riktigt, det fanns belysning. Inte särskilt stark men dock. Han erkände högt att "det fanns tydligen belysning".

Efter provturen dröjde det och jag såg att BM konfererade med övriga BM. Väl åter meddelades en tvåa på "vita blinkersglas". Ja men det sitter ju på var och varannan ny bil? Hur kan det vara olagligt?
Det bara är så, suck it up!

Ska besikta den hojen nästa vår, tänker inte byta glas!

Konklusion: vad som helst kan hända.

edit. Det var en 1:a jag fick utan krav på ombes.
Skall åtgärdas före nästa besiktning lr "flygande" som ngn längre upp skrev.

Jag försöker faktiskt inte lura bilprovningen och komma dit med ngt påhängt skräp utan gör en ansträngning för att det ska se bra ut men denna gången var det inte en möjlighet! Sen funkar ju allt annat och är i sin ordning.

Sen gäller det att lägga upp det rätt. Hälsa/presentera dig, var trevlig ,ärlig om vissa problem och fråga lite frågor så de får visa sitt kunnande. Många av dem är riktigt kunniga och tycker om att göra mer än besiktiga.

Kommer man in med en hoj som är tydligt besiktningsfixad kan de lika gärna bli förbannade och sätta dit dig för vilket skit som helst.

Jag får själv kolla upp min skyltbelysning innan bes. Men någon här som vet vad dom säger på besiktningen ang miniblinkers och blinkers som är intregrerade i baklampan??

Blinker i baklampan är inte godkänt då det ska vara 18cm mellan dem...
 
Last edited:
Min mc har vänsterassymetrisk belysning ifram. Är det ok på besiktningen ?
Eller kommer dem "titta snett" ?

/P
 
Väl åter meddelades en tvåa på "vita blinkersglas". Ja men det sitter ju på var och varannan ny bil? Hur kan det vara olagligt?

Det är inte olagligt med vita blinkersglas.. däremot ska lampan/dioderna blinka med ett orange sken om du har vitt glas..

Jag åkte dit på samma grej på bilen.. vita glas, men vita lampor..
bytte till orangea lampor, sen var det inget problem.
 
Jag försöker faktiskt inte lura bilprovningen och komma dit med ngt påhängt skräp utan gör en ansträngning för att det ska se bra ut men denna gången var det inte en möjlighet! Sen funkar ju allt annat och är i sin ordning.

Sen gäller det att lägga upp det rätt. Hälsa/presentera dig, var trevlig ,ärlig om vissa problem och fråga lite frågor så de får visa sitt kunnande. Många av dem är riktigt kunniga och tycker om att göra mer än besiktiga.

Kommer man in med en hoj som är tydligt besiktningsfixad kan de lika gärna bli förbannade och sätta dit dig för vilket skit som helst.



Blinker i baklampan är inte godkänt då det ska vara 18cm mellan dem...


Det var inte dig specifikt jag svarade på utan allmänt.
Håller med om det mesta av vad du säger.

"Vara trevlig" var den biten som jag missade på. Därav att BM försökte hitta ngt annat att sätta dit mig på.

Det är inte olagligt med vita blinkersglas.. däremot ska lampan/dioderna blinka med ett orange sken om du har vitt glas..

Jag åkte dit på samma grej på bilen.. vita glas, men vita lampor..
bytte till orangea lampor, sen var det inget problem.


Hade oranga lampor då men det handlade snarare om att få dit mig på något vadsomhelst.

Har skaffat gula glas för säkerhets skull men tänker prova med samma som förut nästa gång.
 
Last edited:
Och i slutänden kan vi "fixa" igenom hojen/bilen vad det nu är me blankt papper, sen står Harry runt hörnet å den fan är paragrafryttare :huvet. Bes min första hoj en sukka DR750big me hembyggt slipon som sakna mesta av dämpullen = lät som fanken å allt annat än under 103db :näsblod ! Enda BM sa, "du kan väl stoppa i lite bättre me dämpull när du kommer hem" å sen va hoj bes me blankt papper :yoparty
 
Det var inte dig specifikt jag svarade på utan allmänt.
Håller med om det mesta av vad du säger.

"Vara trevlig" var den biten som jag missade på. Därav att BM försökte hitta ngt annat att sätta dit mig på.




Hade oranga lampor då men det handlade snarare om att få dit mig på något vadsomhelst.

Har skaffat gula glas för säkerhets skull men tänker prova med samma som förut nästa gång.
Tog det inte som ett angreppp på mig :tummenupp

Gäller att ha lite flyt också om killen inte har sin bästa dag kan det bli jobbigt!

En gång när jag skulle besiktiga så var killen en som varit intresserad av morsan en gång i tiden som hon hade toknobbat...kom fan inte in i hallen innan jag fick ombesiktning på bilen :gnissla
 
Det ska vara 24cm mellan de blinkers som sitter i fram & 18cm på dem i bak. Ang miniblinkers så brukar detta avgöras utomhus om det finns möjlighet att se ljuset ifrån blinkers i dagsljus. Ang ljusbilden så skall den vara anpassad för den trafik som vi ha här hemma, men visst skall du bara köra i England t,ex så kan det nog vara bra där.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top