Skyltbelysning eller ej...

Wax

24 - 7
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TL1000S
Jaha, då var det dax för besiktning.

Kom på att jag för närvarande saknar skyltbelysning. Skylten syns bra ändå med hjälp av mitt röda baklyse men nu när man ska besikta så vill man ju allt ska bli rätt :)

En liten fågel viskade i mitt öra att man numer inte behöver skyltbelysning för att få godkänt men jag är tveksam.

Någon som vet vad som gäller?

Skyltbelysning kan jag säga med 85% säkerhet att man måste ha... men visst, det kanske har ändrats...

Stämmer ingen skyltbelysning behövs...men däremot en röd reflex!
Men de är ju enkelt o fixa innan.

Jag som ska typbesiktiga behöver det, men jag har besiktigat vanligt utan skyltbelysning tidigare.

Swedie skrev:
Jag som ska typbesiktiga behöver det, men jag har besiktigat vanligt utan skyltbelysning tidigare.
Nu blev jag ju ännu mer sugen på att köpa miniskylt (självklart av SH)... min plånbok kommer inte överleva vintern, mässa + godis till hojjen :P

de gnällde iaf för ett par år sen på att jag inte hade nån skyltbelysning på en hoj, de menade att polisen måste kunna se skylten på kvällen.
Sen om det räcker med det röda skenet från baklampan vet jag inte.

Lät för bra, så jag var tvungen att kolla:

Från
Vägverket

88 § Motorcykel skall ha skyltlykta som avger vitt ljus för sådan belysning av den bakre registreringsskylt att den lätt kan avläsas i mörker.

89 § Skyltlykta på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd

1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. enligt ECE-reglemente 4 eller 50 (se 3 kap. 1 §).

Skyltlykta på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.

Skyltlykta på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Sådan skyltlykta skall vara så anordnad, att samtliga tecken som utgör registreringsnumret under mörker och vid klar sikt kan avläsas på ett avstånd av minst 20 m.

90 § Skyltlykta

1. får grupperas med strålkastare eller lykta baktill,
2. får kombineras med bakre positionslykta,
3. får inte bilda flerfunktion med annan lykta.

91 § Skyltlykta skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att den är tänd när fordonets bakre positionslykta är tänd.

Urk, Paragrafer.... :näsblod

Kört redan vid första steget, Vitt ljus. Blir nog till att pula iallafall. Någon som har erfarenhet av dessa dioder som man sätter i skyltens skruvhål, är de ok?

Om jag misstänker rätt, så är det din hojs bakdel på bilden?? :)

Tror inte "skruvbelysning" godkänns, däremot finns det ju billiga skyltbelysningar att köpa, t ex denna och bara koppla in tillfälligt, kablarna finns färdiga bakom kutsutrymmet på din hoj om jag inte minns fel. Lycka till!

Bifogat

• sv2r.jpg
    sv2r.jpg
    35.7 KB · Visningar: 588
För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm. Detta gäller även när registreringsskylten är monterad. enligt VV

Ifs kan man ta det med en liten nypa salt,
Bilprovningen verkar inte bry sig om det är för korkat.

ur samma förordning skrev:
Passagerarhandtag

2 § Tvåhjulig motorcykel som är inrättad för transport av passagerare och som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha passagerarhandtag och uppfylla kraven i direktiv 93/32/EEG (se 2 kap. 11 §).

Jag har inga, inga fanns när jag köpa heller - ny,
kommer aldrig att sätta på några :huvet
Vilken :mad: skrivbordsmusketör har hittat på det där.

Marcus skrev:

Tror inte "skruvbelysning" godkänns, däremot finns det ju billiga skyltbelysningar att köpa, t ex denna och bara koppla in tillfälligt, kablarna finns färdiga bakom kutsutrymmet på din hoj om jag inte minns fel. Lycka till!

Bultbelysning fungerar utomordentligt bra. Klarat både poliskontroller och besiktningar med den ensama bulten jag hade på banditen. Just nu kör jag utan dock, har byggt om bakdelen lite. Men nej du skall inte komma genom besiktning utan någon form av belysning. Han på besiktningen påpekade min, men den lös ju och det var vit och träffade skylten så han godkände den med ett lite snett leende.

//Fredda

nån som kan skriva en länk eller info om vart jag kan köpa bultbelysning?

clark73 skrev:
nån som kan skriva en länk eller info om vart jag kan köpa bultbelysning?

blev oxå ruggigt intresserad när jag läste texten ovan... :tuttar

kan man köpa nått sånt på mässan i helgen kanske? :gnissla

KvalitetsMiffo skrev:
blev oxå ruggigt intresserad när jag läste texten ovan... :tuttar

kan man köpa nått sånt på mässan i helgen kanske? :gnissla

http://www.ironparts.se/

Ligger vid McDonalds stäket. Trevlig personal och har ett rätt stort sortiment, åtminstone möjlighet att ta in ifrån stora leverantörer.
Och ja dem säljer bultlampa, det var där jag köpte min iaf.

//Fredda

Marcus skrev:

-Marcus, Jag antar i sånt fall att det är ditt X på bilden :tungan Är impad av bakdelen :) Riktigt bra jobbat med konstruktionen måste jag säga. Du har helt rätt i att dosan sitter lättåtkomligt. Märkte detta när jag slängde på nya miniblinkers.

Superbra, blir ett besök på Biltema. Ska försöka få iväg den till bes snart så den är körklar när våren kommer.

Tack för tipset.

:tummenupp
/R

Det här är en riktigt snygg lösning:

Bifogat

• plate01.jpg
    plate01.jpg
    10.5 KB · Visningar: 434
  • plate03.jpg
    plate03.jpg
    13.2 KB · Visningar: 366
Nyheter