Skyltbelysning - billig och enkelt (batteridriven)

Tr1Me

Supra MKIV TT - 600hk / CBR 929RR
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Honda CBR 929
Ska besiktiga min MC med rensad bakdel. Tänkte sätta röd reflex där skattemärket satt förr.

Dock undrar jag om ni har några tips på nån billig och enkel lampa som skyltbelysning? Gärna batteridriven, då jag inte har lust att fippla med el, utan bara vill ha något för besiktning.

Mvh

Ps. Sökt i forumet utan att hitta specifik info. Ds.

Jag tog en plåt lite smalare än reflexen. Fäste plåten i skruvarna som höll regskylten och limmade dessutom plåten med silikon mot regskyltens baksida. Plåten slutar nedanför regskylten och på plåten sitter reflexen. Eftersom regskylten inte är lodrätt utan sitter lutande som en uppförsbacke sett bakifrån så bockade jag plåten precis nedanför regskylten så reflexen sitter lite mer lodrätt än regskylten.
Vad det gäller skyltbelysning så hade tidigare ägare gjort en enkel lösning. Borrat hål (ca 15mm diameter) i plasten över regskylten.
Limmat med silikon en 20W lampa över hålet. (Tänk på att lamptråden ska sitta vågrätt.) Och kopplat regskyltsbelysningslampan till sladdarna som går till baklyset.

Last edited:
Ska besiktiga min MC med rensad bakdel. Tänkte sätta röd reflex där skattemärket satt förr.

Dock undrar jag om ni har några tips på nån billig och enkel lampa som skyltbelysning? Gärna batteridriven, då jag inte har lust att fippla med el, utan bara vill ha något för besiktning.

Mvh

Ps. Sökt i forumet utan att hitta specifik info. Ds.

Den ska vara kopplad till baklyset. Sen kan det väl gå igenom ifall de inte upptäcker det. Stänger de av hojen och skyltbelysningen lyser blir de kanske misstänksamma.. :rolleyes:

Godkänner besiktningen en reflex monterad på regskylten (där skattemärket tidigare satt)?

Många har besiktigat så och fått ok. Men de kollar kanske e-märkning på reflexen..?

Biltema, har en godkänd för 50 lapp eller så. Koppla över bakljuset, inte raketforskning. Du kan linda över polerna om det ska vara lödfritt o snabbmeckat.

Jag har bra skyltbelysning. Samma glas och lampa som bromsljuset.

Bara att det är vitt nertill och resten rött. Kanoners och så slipper man dra flera kablar.

Om du har en moddad bakdel så kolla så att inte den gamla kabeln till original-belysningen ligger kvar där någonstans. Det gjorde den på min så jag löste det genom att ta en aluminiumplåt, borra tre hål, tryckte ner 3 vita lysdioder som jag seriekopplade med ett motstånd. På med en filttejp över elektroniken. På med den lilla plåten ovanför skylten. Drog kabeln bredvid blinkersen och virade ihop med den gamla kabeln.

Voila! Funkar klockers men tål antagligen inte vatten. Men besiktningen godkände den dock :)

Jag har bra skyltbelysning. Samma glas och lampa som bromsljuset.

Bara att det är vitt nertill och resten rött. Kanoners och så slipper man dra flera kablar.

Det går även att göra ett sånt bakljusglas själv.
Bara att göra ett hål undertill i originalglaset och sen lägga dit en klar plastbit inifrån och limma fast den med epoxy.
Jag besiktade min hoj så för två veckor sedan.

Men det kanske var så du menade?

Har fått beröm av polisen, då jag hade reflexen på nummerskylten, han tyckte sonika att det va bra, så länge jag hade 1, vart den satt va inte så noga, då jag tydligen va en av få som hade en reflex.... Dock va det väl en 2 år sen eller nått...

Ej godkänd besiktning

Hej,
jag besiktigade min r6 i början av veckan och fick nedslag på att det saknades skyltbelysning. Men jag löste det väldigt fint då jag använde mig av en diod lampa från Mc-bolaget. Den blev tuffare än nånsin:yoparty
Ska försöka lägga upp bilder sen...:banana

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...