Skylt fram - en säkerhetsrisk?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mycket av debatten om skylt fram på MC handlar om kosmetiska aspekter. Vissa lyfter även fram försämrad aerodynamik. Frågan är dock om vägverket bryr sig om vare sig luftmotstånd, utseende eller teknikaliteter kring fästanordningen. Troligen inte!

Det jag funderar på är hur säkerheten påverkas. På min cykel skulle man omöjligt kunna placera en skylt utan att (1) strålkastarna skyms eller (2) rutan skyms så att man ser sämre vid framåtlutad ställning. Båda alternativen skulle kunna betraktas som trafiksäkerhetsrisker.

Det är ju tillverkarnas problem, knappast vägverkets. Debatten är ju bara en av många idiotiska sådana i ett långt led. Ta tex skatten på den sk nätspriten :D Staten målar in sig i ett hörn och försöker sedan klättra ut på väggarna och faller varje gång.
Den dagen det blir krav på regskylt fram så kommer det stå minst 100mc's på vägverkets parkering i Örebro så de satarna får gå dit och säkerligen ett 10-tal med skrotbilar som man kan lämna in på samma gång då det är så de vill ha det.

Mycket av debatten om skylt fram på MC handlar om kosmetiska aspekter. Vissa lyfter även fram försämrad aerodynamik. Frågan är dock om vägverket bryr sig om vare sig luftmotstånd, utseende eller teknikaliteter kring fästanordningen. Troligen inte!

Det jag funderar på är hur säkerheten påverkas. På min cykel skulle man omöjligt kunna placera en skylt utan att (1) strålkastarna skyms eller (2) rutan skyms så att man ser sämre vid framåtlutad ställning. Båda alternativen skulle kunna betraktas som trafiksäkerhetsrisker.

Tanken är kanske att det ska bli klistermärkesskyltar ala snöskoter fram på cyklarna, och inte stora plåt-fyrkantsskyltar... På en kåphoj är det nog inga problem att få dit en sån, fast det blir värre med nakna hojar, så vi som kör naket slipper :D

Jag skulle nog hellre ha ett tygmärke fastsytt på skinnjackan om det var tvunget. Känns väldigt krångligt hur som helst.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti