Skyffla över ansvaret vid krock

Kimmerien

Son Of A Gun
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
R1 -00

Har råkat ut för en lustig/märklig situation vid en krock jag var med om den 18:e augusti.

Kom på E6:an söderut mot Malmö.

Svängde av mot Kållered för att kika in på Cross- Endurokompaniet.

När jag kommer runt kurvan på avfarten från E6:an gör en mötande kvinna en vänstersväng rakt framför mig varpå jag kör in i hennes högersida.

Hann få ner hastigheten såpass att det bara blir en buckla i hennes bil medan däremot mina kåpor går åt helvete. Dock så ramlar jag inte ens av hojen, så inga personskador.

krock.jpg
Jag den röda, hon den blå.

Hon bor precis bredvid så vi åker hem till henne och fyller i. Hon påstår att det heter pepparotsleden. Ok, hon bor ju där så jag antar att hon har rätt och fyller i.

Hursomhelst så skickar jag in papperna och försäkringsbolaget anser henne vållande.
Jag får skicka in hojen på verkstad och det är nu det börjar bli märkligt.

Kvinnans make kommer hem från Ungern.

Han påstår att olyckan har hänt på pepparotsleden (vilket den inte har), han påstår även att jag har kört för fort och en hel del andra saker för försäkringsbolaget.

Så för att reda ut det hela kräver han (som inte var med vid olyckan) att försäkringsbolaget åker med honom ut till platsen för att reda ut det hela.

Nu kom de med motkrav iallafall att hans fru som körde skulle vara med. Jag krävde också att få vara med.

Så det kommer nog bli ett intressant samtal.

Så vad har jag lärt mig?

1. Ta vittnen.
2. Lita inte på att motparten skriver/vet rätt.
3. Jag hade mobilen med, varför inte ta lite bilder?

Kör lugnt...

Hur lyckades du köra på hennes högersida? Eller har jag missuppfattat det hela?

Men som du säger.. Lita aldrig på motparten, ingen vill ju bli vållande!

Den utfarten är livsfarlig, tyvärr spelar det ingen roll om man kör bile eller mc, finns alltid någon som "chansar" eller skiter i korsande trafik och kör ut ändå.
Jag bodde i kållered förrut, och var med om liknande "nära krocka" situationer nästan varje dag, vilket lett till att jag håller extra låg hastighet där och är uppmärksam.

Eftersom hon har väjningsplikt i korsningen, och uppenbarligen brustit i uppmärksamhet, så borde hon åka på det, förutsatt att du inte drog in i baken på henne. För oftast är det väl just den som kör på bakifrån som får åka på konsekvenserna.

Hoppas det reder ut sig!

Om han nu var i Ungern ,vad vet han då ?

Hehe, det är ju det som är det märkliga i historien.
Som jag har förstått det när jag pratat med skadehandläggaren på hans bolag så vill han åka ut dit med henne och resonera sig igenom hela krocken...

Utan vare sig mig eller hans fru som faktiskt var där.

Sulis skrev:
Hur lyckades du köra på hennes högersida? Eller har jag missuppfattat det hela?

Men som du säger.. Lita aldrig på motparten, ingen vill ju bli vållande!

Jag åkte rakt fram. Hon kommer rakt mot mig (i motsatt fil) när hon svänger vänster (för henne). Detta innebär ju att hon kör rakt över min fil och hennes högra sida är vänd mot mig.

Jag åkte rakt fram. Hon kommer rakt mot mig (i motsatt fil) när hon svänger vänster (för henne). Detta innebär ju att hon kör rakt över min fil och hennes högra sida är vänd mot mig.

då kan det ju knappast vara någon annans fel än hennes, eftersom det finns regler vid vänstersväng.
Förutsatt att du nu inte kört förbannat fort, så har hon riktigt lång sträcka hon kan överblicka som fri innan hon svänger. det är väl dessutom separat körfält för vänstersväng där, så hon i lugn och ro kan stå och vänta på att det blir fritt?

då kan det ju knappast vara någon annans fel än hennes, eftersom det finns regler vid vänstersväng.
Förutsatt att du nu inte kört förbannat fort, så har hon riktigt lång sträcka hon kan överblicka som fri innan hon svänger. det är väl dessutom separat körfält för vänstersväng där, så hon i lugn och ro kan stå och vänta på att det blir fritt?

Nope, körde inte särskilt fort och det finns, som du säger, ett körfält där hon kan stå i lugn och ro.
När vi snackade med henne efteråt sa hon att hon inte hade kört bil på många år men hennes släkt var på besök från Ungern och hon tog därför en sväng med dem.
Men när hon skulle svänga fick hon motorstopp och det var därför hon stod i vägen för mig.

Alming skrev:
Den utfarten är livsfarlig, tyvärr spelar det ingen roll om man kör bile eller mc, finns alltid någon som "chansar" eller skiter i korsande trafik och kör ut ändå.
Jag bodde i kållered förrut, och var med om liknande "nära krocka" situationer nästan varje dag, vilket lett till att jag håller extra låg hastighet där och är uppmärksam.

Håller med, har varit nära där förut. Kör lite extra försiktigt därför, men det räckte inte den här gången...

Vad som kan hållas emot mig som är lite surt är att jag skrev fel hastighet (på baksidan där jag beskrev olyckan för mitt egna bolag). Skrev det på kvällen och fick för mig att det var 50, vilket det inte är utan 70...

Det stannade en hojåkare och frågade om vi behövde hjälp när det hände.

Man lär sig, ta alltid nummer. (om det, peppar peppar, händer)

Bott i Balltorp innan.

I den korsningen där är jag alltid lite extra uppmärksam när jag kommer av från E6an. Just för vänstersvängande (men även högersvängande i riktning över bron) som slarvar och kör ut. Vet inte vad det är för sikten är inte så dålig. Min gissning är att det är pga att det är 70 och för lata för stanna helt och att bilarna från E6 kommer nerifrån och då tros ha låg fart. Har passerat där 2-3ggr när bilar stått där som nyligen krockat.

Hon är vållande i detta fallet. Skadorna på hennes bil tyder även på det. :tummenupp

Det som skulle få dig som vållande är väl om hon stått där och i princip still redan när du kommer åkande och du brist i din uppsyn. Eller vittne som säger du körde mycket för fort.

Vill hennes man träffa skaderegleraren själv så låt honom göra det. Känns som det snarare kan stjälpa än hjälpa henne :rolleyes:

Lycka till och håll oss uppdaterade hur det slutar :tummenupp

Bott i Balltorp innan.

I den korsningen där är jag alltid lite extra uppmärksam när jag kommer av från E6an. Just för vänstersvängande (men även högersvängande i riktning över bron) som slarvar och kör ut. Vet inte vad det är för sikten är inte så dålig. Min gissning är att det är pga att det är 70 och för lata för stanna helt och att bilarna från E6 kommer nerifrån och då tros ha låg fart. Har passerat där 2-3ggr när bilar stått där som nyligen krockat.

Hon är vållande i detta fallet. Skadorna på hennes bil tyder även på det. :tummenupp

Det som skulle få dig som vållande är väl om hon stått där och i princip still redan när du kommer åkande och du brist i din uppsyn. Eller vittne som säger du körde mycket för fort.

Vill hennes man träffa skaderegleraren själv så låt honom göra det. Känns som det snarare kan stjälpa än hjälpa henne :rolleyes:

Lycka till och håll oss uppdaterade hur det slutar :tummenupp

Tack! Ska ut dit den 24:e så jag uppdaterar så fort jag varit där.

det lärde jag mig (7000.- fattigare i självrisk) att man alltid skall ta bilder, alla har ju mobilkameror så varför inte.

Ett gott råd när man fotodokumenterar en olycksplats är att ta bilder på parternas väg in mot olycksplatsen. Bilder på skadorna på fordonen - javisst, men översiktsbilder är nog så viktiga. Som flera skrivit innan, det finns kameror i nästan varje mobil - ta mycket bilder!

Nu ringde skadehandlæggaren nyss från førsækringsbolaget och sa att det blir inget av det hela. Hennes chef hade stoppat hela idén eftersom det inte fanns någon substans i det hela.

Så de dømmer till min førdel... Tack før kommentarerna.:yoparty

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...