Skydskläder - lägre eller högre risk?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
En tanke slog häromsistens. Folk kör ju i så olika typer av personlig utrustning. Jag undrar vilken typ av utrusting som ger den lägsta risken under körning.

Någon som vet?

Last edited:
#Olsson# skrev:
2315506
Någon som vet?
Jag kan inte tänka mig att något företag vill ha en sån undersökning gjord.
Alla gånger jag har vurpat har jag kört med skinnkläder. Men å andra sidan har jag kört många fler mil med det så det kanske är normalt.

Lägsta risken :va
händer en olycka så händer det, det spelar ingen roll vilka kläder man har, risken är lika stor.
Därimot har man större chans att klara sig oskadd om man har bra och rätt storlek på sina skyddskläder. Men skyddskläder gör ingen odödlig, så använd vad som finns i huvudet vid körning. Det är det bästa sättet att klara sig!! :tummenupp

Last edited:
Personligen kör jag väldigt lugnt om jag har shorts och t-shirt på mig, har jag hela kittet på mig så händer det att jag brassar utav helvet.

Ur den synvinkeln är mindre kläder säkrare.

.

Jag hörde någon trafikforskare som hävdade att det bästa vore att montera bort bältena ur bilarna och sätta fast en 5-tums spik rätt ut ur ratten. Då skulle inte en jävel våga krocka.

Därför kör jag helst hoj i badbrallor och Flipflops. :banana

Lurch skrev:
2315958 Personligen kör jag väldigt lugnt om jag har shorts och t-shirt på mig, har jag hela kittet på mig så händer det att jag brassar utav helvet.

Ur den synvinkeln är mindre kläder säkrare.

.
Fast även om man kör lungt så finns det andra idioter i trafiken, som tror att man är moppe, står still eller nå annat bra som gör att dom får köra ut precis mitt framför :huvet Eller rullgrus, punka osv, sånt som man inte kan styra över.
Själv åker jag runt i skinnställ och ett stort Knox-ryggskydd, och det verkar funka ganska bra, jag har ju testat rätt ordentligt :hihi Fast som sagt, det viktigaste skyddet sitter mellan öronen, och sen gör slumpen rätt mycket också, vissa faller ju ur flygplan å borstar av sig å går hem, andra snubblar på tröskeln i köket å tvärdör :(

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back