Skydiving, ar det vart nerverna???

• Thread starter Thread starter 0scar
  • Start date Start date

0scar

Guest
Jag har fatt for mig att det ar nat man maste ha gjort, precis som att ha ketchup i artsoppan, suga av kille pa motorvagen och allt annat som kan tankas kanna lite "wtf?".

Hur javla illa ar det egentligen? Jag ar sjukligt radd for hojder, men vill sa garna ha provat.... :rolleyes:

Ni som har gjort det eller gor regelbundet, nat jag behover tanka pa? Ska hoppa tandem, for feg for annat. Funderar lite pa min rygg (har relativt ny-diagnostiserade diskbrack. Kirurgen sa visserligen att sa lange jag var hyfsad smartfri, gora vad jag ville. "If it's gonna go, it's gonna go either way." Syftade pa om nat kunde orsaka ytterligare brack om jag inte levde mitt liv i stugan med knyppleriet i handen.)?

Hur mkt belastning kan detta tilltag tankas orsaka, vore det helt idiotiskt av mig?

Kommer tydligen ha 60 sec av fritt fal innan (och forhoppningsvis) skarmen vecklar ut sig. Jag anser Grona Lunds "Fritt Fall" ar en vidrig pahitt just pa grung av kanslan att falla, ar det ungefar detsamma?

//n00b

Hoppade tandem i sommras.
Känslan av att falla fritt "försvinner" när man har så långt till en referenspunkt. Jag tyckte inte frifallet var så häftigt. När väl fallskärmen vecklats ut och det blev lite leka var desto häftigare.

Personligen tyckte jag inte det var så häftigt som jag trodde. Men det är helt klart något man bör testa!
Bered dig på en baksmälla påväg hem bara.

Jag är så kallad fallskärmshoppare i dvala. Tog cert och började samtidigt älska RR. Båda funkade inte, så skydivingen fick ge sig.

Höjdskräcken behöver du inte tänka på, men fundera på om du inte vill testa en kurs istället för ett tandemhopp, för det skönaste med fallskärmshoppning är nakenbastu, gå på glöd och casa (gömma öl efter att man "gjort något nytt") mitt i natten, så alla springer om vartannan på och kring varann.. Sammanhållningen är alltså minst 50% (i min värld).

Try it, you might like it. Har man lagt pengarna på kurs istället för tandem kan man ju fortsätta sen. Diggar man det inte efter första hoppet kan man sluta, kostnaden är inte jättestor där emellan. :fakta

Jag är så kallad fallskärmshoppare i dvala. Tog cert och började samtidigt älska RR. Båda funkade inte, så skydivingen fick ge sig.

Höjdskräcken behöver du inte tänka på, men fundera på om du inte vill testa en kurs istället för ett tandemhopp, för det skönaste med fallskärmshoppning är nakenbastu, gå på glöd och casa (gömma öl efter att man "gjort något nytt") mitt i natten, så alla springer om vartannan på och kring varann.. Sammanhållningen är alltså minst 50% (i min värld).

Try it, you might like it. Har man lagt pengarna på kurs istället för tandem kan man ju fortsätta sen. Diggar man det inte efter första hoppet kan man sluta, kostnaden är inte jättestor där emellan. :fakta

Ultimata ar ju att ga kursen och hoppa sjalv men ar arligt for feg for det. Litar inte pa att jag verkligen drar i snoret istallet for att gora som kvinnor i trafiken: Slappa ratten, halla for ogonen och skrika.

:död

Ultimata ar ju att ga kursen och hoppa sjalv men ar arligt for feg for det. Litar inte pa att jag verkligen drar i snoret istallet for att gora som kvinnor i trafiken: Slappa ratten, halla for ogonen och skrika.

:död

Snöret sitter fast i flygplanet under dom första hoppen. Du behöver bara styra och landa :fakta

Hur fan funkar det?:va

Man är krokad fast i flygplanet och vid uthoppet dras sprinten till fallskärmen och piloten kommer ut.

Väldigt enkelt faktiskt. Linan är "rullad" på baksidan av fallskärmsriggen och efter ett antal meter så löser den ut fallskärmen.

Ungefär så här: Enligt Newtons lag så kommer man alltid ner :fakta

Det ar ju denna Newton och hans kvallsfunderingar som utgor problemet. Jag vill ju motverka hans lag sa mycket som mojligt, addera lite broms i hans ekvation. For ar overtygad om att det annars gor javligt ont. Fast jag lar ju vara for dod och marka antar jag.

Zeb: Aha nu hajar jag. Vad smidigt.

Jag slutade hoppa när det blev barn och en massa annat i fokus, men det är helt klart värt det! Gör ett tandemhopp för att se om du gillar det. Är du som jag, så anmäler du dig till en kurs direkt du landar. :) :tummenupp

Edit: Det jag gillar bäst är för övrigt själva uthoppet från planet, beroende på vad du hoppar från så är det där du känner accelerationen, känsla av att släppa allt och bara flyga fritt (hastigheten i själva fria fallet upplever du sällan, om du inte faller genom moln eller så). Håller man på med formationshoppning och det är viktigt att flera personer hoppar exakt samtidigt, så klänger man ofta omkring utanför dörren på planet innan man tillsammans timar uthoppet, askul!

Last edited:
Som tidigare skrivet så känner man inte rädsla för höjden eftersom det är så löjligt
högt upp att man inte kan referera till det. Däremot blev jag lite illamående av det hela,
klarade mig utan att spy dock, till skillnad från en kompis!

Det häftigaste enligt mig är helt klart fartökningen och känslan då man precis släpper
taget om planet och börjar falla.

Men allt som allt är det faktiskt inte så extremt som man väntar sig...
Trots det ångrar jag absolut inte att jag gjort det. Precis som TS skriver
är det en av de grejer man "ska" ha gjort.

vad fan ska piloten ut o göra :va

Han ska hålla det där talet som dom normalt gör efter landning. "Tack för att du flög med bosses far och flyg. Vi har en temperatur på 12 grader celsius och klockan här i vetlanda är 12:08...." Sen krokar han av kroken :tummenupp

gör ett men ta kursen! (fick tandem i present å kommer ta cert i sommar hade jag tänkt.)

Det är för högt upp för att hjärnan ska koppla att det är marken under dig.

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär