Skyddsväst under allväderställ

Mauritze

Medlem
Gick med
21 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
94 Kawasaki ZZR600
Någon som kan tipsa om en skyddsväst med bra ryggskydd.

Har en Revit tyg jacka med skinnbyxor som båda sitter bra , kör biltemas ryggskydd.
Funderar på att köpa ett bättre ryggskydd, men börjar kolla på skyddsjacka.
Då kan jag ha den under min allväders jacka som skydden inte känns riktigt så bra i.

söker även knäskydd till allväders byxorna. typ lösa (men inte för byxan)

Såg att Halvasson Pocket knee en typ som ser ut som värmeskydd för knät, man lägger i ett skydd för byxor i dem

Jag kör inte bana eller speciellt fort , men som sagt inte ensam i trafiken.

Funderar vad för benskydd ni kör med som har lösa?
Fick mitt A-kort i september så är lite färsking på detta område.
kör en gammal sport-touring Kawasaki ZZR-600 -94
 
plockade ur original trams-skydden ur min gamla Scott allväders jacka och körde med den över min Dianese Mantis skyddsväst , funkar perfa om än något trångt .... att gå upp en storlek eller två kan vara att rekommendera
 
Olika skydd passar olika såklart. Åk o testa några olika o känn.
Ta den dyraste för den måste va bäst oavsett hur den sitter. ;-)
 
Någon som kör med leatt 3df airfit
Det som jag funderar över att ryggskyddet går inte ner så långt?
 
Hur är det med klassning på dem ?
Någon som vet hur bolagen är om man har fel skydd? (vid ev olycka)
Polisen säger ju inget .
Men som i bilvärden åker du med säkra bälten 4 punktsbälte i gat bil så klassas det som utan bälte .
men kör du med båda så är det lungt. fast orginal bältet är sämre!

Jag tror inte att bolagen bryr sig om klassningar på det sättet.
Lagkravet säger ju godkänd hjälm.
Sen kräver bolagen för det mesta att man har full utrustning på sig och det brukar oftast formuleras som att man ska ha "skyddkläder avsedda för Motorcykelåkning". Dvs dåliga MC kläder är OK men har man bra skyddutrustning som egentligen är avsedd för något annat så kan dom trilskas om man har otur.

Jag tror faktiskt inte att det finns någon CE märkning eller annat godkännande för kläderna och det innebär ju att skydden blir irrelevanta eftersom dom sitter istoppade i ett icke klassat plagg. Eller rättare sagt. Det finns inte några etablerade testnormer för kläder och skydd förutom ryggskyddet.
 
Jag lånar tråden lite snabbt, på tal om skydd.

Jag använder i dagsläget ett ryggskydd av "smart gummi" (eller vilken term det nu var) när jag kör skoter eller åker bräda/skidor. Det är alltså en enda bit mjukt gummi som hårdnar och absorberar slag väldigt väl (beprövat med fria fall från x antal meter, utan problem att fortsätta med dagen som vanligt).

Vad jag funderar på är hur bra skydd detta ger mot brytskador, t.ex. vid påhälsning av en stolpe tvärs över ryggen efter vurpa. Skyddet är godkänt för mc, men det känns sådär.

Är det någon som kan hissa eller dissa denna typ av ryggskydd?
 
Letar som en tok på nätet efter några som ser svala ut så man kan ha dem under jackan på sommaren också.
men den som ser sval ut är ju Dainese Manis nya skyddsjacka .
Leatt body protector 5,5 ser extremt tjock ut med verkar skydda revben bra. (kanske för varm för gatbruk)
leatt 3DF airfix ser också lite tjock ut svårt att vet aom den är varm.
får besöka Lelles i helgen för lite kläm o känn :va
Några tips på svala i stuk med Dainese ?
 
En sådan här i kålfiber kanske ?
 

Bifogat

  • Väst.jpg
    Väst.jpg
    12 KB · Visningar: 621
Provade massvis med skyddsjackor men vart inte riktigt nöjd men någon. leatt 3df airfit kändes väldigt tung.
Dainese manis kändes klumpig vid axlarna . Skydden var vassa tror att dem kan förstöra nätet i allvädersjackan .
Men provade tillsist Halvarsson Corpus den satt bra , så den blev det. Så kompletterar jag med ryggskydd senare. Blir mitt biltema platta så länge. Tyckte att Halvarsson jack ryggskydd som man sätter in i västen kändes för kort.
Blir säkert ett Halvarsson ryggskydd modell vanlig eller dainese manis. Blev även Dainese knee v.
Så nu är man skyddad under allväderstället också.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top