Skyddsväst som klarar asfaltsyning?

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Någon som har bra tips på skyddsväst att ha under hoddie som klarar asfaltsyning? De flesta västar är ju gjorda för mx o enduro men finns det några för asfaltskörning?
 
Det är nog dessvärre de västarna som gäller.
Fox har en bra som jag kör med och gillar. Inga västar skyddar mot skrap/skav men det gör i princip inga skyddskläder.
 
Testade min Spidi airbag i söndags (integrerad i stället) och det var nästan bekvämt att fara i backen.
Nackdelen är att patronen sitter så dumt att den tar i tanken då man ska ned bakom kåpglaset

Henrik
 
Hmm det svåra är ju om man ska välja form framför funktion så att säga... Eg skulle jag vilja köra med endast hoddie över skyddsvästen men om olyckan är framme så är ju inte detta optimalt. Då skulle man ju kunna komplettera detta med en textiljacka ovanpå skyddsvästen och ha hoddien över det men frågan är om det inte blir varmt som fan i sommarvärmen.... Har ju inte tänkt blåsa motorväg i denna mundering men det behövs ju inga höga hastigheter för att göra sig ordentligt illa :crash
 
Åhh det där såg mycket intressant ut och skulle ju funka perfekt o ha över västen :yoparty Tack för tipset! :tummenupp
 
Hmm det svåra är ju om man ska välja form framför funktion så att säga... Eg skulle jag vilja köra med endast hoddie över skyddsvästen men om olyckan är framme så är ju inte detta optimalt. Då skulle man ju kunna komplettera detta med en textiljacka ovanpå skyddsvästen och ha hoddien över det men frågan är om det inte blir varmt som fan i sommarvärmen.... Har ju inte tänkt blåsa motorväg i denna mundering men det behövs ju inga höga hastigheter för att göra sig ordentligt illa :crash
Varför är det så viktigt med hoodie för dig? :va
 
Jag kör med Halvarssons som nämnts tidigare i tråden och tycker att den funkat bra. Är det kallt ute har jag en Dainese goretex jacka över. Är det varmt kör jag med cross tröja. Med jackan på drog jag omkull på dieselspill i klaratunneln och klarade mig helskinnad, duktig reva i jackan dock.
 
Jag kör med Halvarssons som nämnts tidigare i tråden och tycker att den funkat bra. Är det kallt ute har jag en Dainese goretex jacka över. Är det varmt kör jag med cross tröja. Med jackan på drog jag omkull på dieselspill i klaratunneln och klarade mig helskinnad, duktig reva i jackan dock.

Du menar kevlartröjan eller? Intressant, ingen skada på tröjan vid omkullkörningen? Vad hade du för hastighet ungefär? Gled du eller rullade du runt? Sorry, mycket frågor man du va en sån spot-on som jag ville få kontakt med :)
 
Det här kanske kan vara något. Icon gör bara saker för gata så borde tåla att krama asfalt med, många stuntare som kör med det (har inte testat själv).

Finns som väst:
http://www.4speed.se/sv/artiklar/icon-stryker-vest.html

Å som full "tröja":
http://www.4speed.se/sv/artiklar/stryker-rig.html

Har läst lite recensioner om den och som du säger så funkar den säkerligen för gata och låga hastigheter, många som stuntar använder den. Tror dock man bör komplettera den med en kevlartröja eller skinnjacka för att den inte ska slitas sönder om man kraschar i lite fart.... Detta verkar vara ett genomgående problem bland skyddsvästar. I stort sett alla verkar behöva kompletteras med kevlartröja eller jacka. Finns det inga västar som baserar sig på kevlar istället för det där mesh-materialet och därmed håller för en liten tur utmed asfalten?
 
Du menar kevlartröjan eller? Intressant, ingen skada på tröjan vid omkullkörningen? Vad hade du för hastighet ungefär? Gled du eller rullade du runt? Sorry, mycket frågor man du va en sån spot-on som jag ville få kontakt med :)
Kör du mestadels i tunnlar? :va Klaratunneln är ett tämligen slätt betongrör, tämligen fritt från grusade diken, skog mm. Du kan alltid hitta nån som har ramlat ut ur ett flygplan och klarat sig, blivit skjuten genom huvudet och klarat sig osv. Skulle du testa det, bara för att det har hänt att någon har klarat sig, en enda gång? Jag skulle snarare fokusera på dom statistiskt bekräftade riskerna med att gå omkull.
 
Klotade med skyddsjacka modell dyr och det såg ut som man dragit med en osthyvel över mina underarmar.. Inte att rekommendera :)
 
Nix inte kevlarvarianten utan egentligen är det väl bara mesh eller va f-n det heter som håller alla skydd på plats. Jackan från Dainese räddade mig nog från det värsta skrapet. Den höll ihop förvånansvärt bra. Det enda på skyddströjan jag behövde byta var ett axelskydd. Med crosströja istället för Dainesejackan hade nog resultatet blivit ett annat. Jag körde inte fort typ 40-50 och gled tills tunnelväggen tog emot.
 
Vill absolut inte moralpredika då jag kör själv då och då utan full mundering. MEN körde och la mig för två veckor sedan. Svår öppen underbensfraktur men det var också allt.

Inte ETT enda skrubb eller skrapsår över huvud taget. Och det får jag tacka stället för

Värt att ha i åtanke i alla fall.:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top