Skyddskläder=Jeans?

Byxorna åker oftast inte på för ärenden inom stan. Visst räcker hastigheterna till för att man ska kunna skada sig rejält men det är helt enkelt för jobbigt.

enhjuling skrev:
Ännu en tråd om hur folk är klädda................
Tänk om man brydde sig lika mycket om hur folk kör

Det är nog viktigare.... eller ??????

Nja.. Lite svårare att påverka hur andra kör...
Enklare att påverka sitt eget skydd.

Även om man tar det lugnt som ni säger när man ska till ICA, så kan det fortfarande komma en rattfull jävel i 70 knyck och köra rakt in er!

cRoC skrev:
Även om man tar det lugnt som ni säger när man ska till ICA, så kan det fortfarande komma en rattfull jävel i 70 knyck och köra rakt in er!
Då hjälper faktiskt inte helställ ändå...

kanske lite OT, men är det ingen lag på att man ska ha skinställ eller liknande? eller så kanske de va så att försäkringen kräver att man ska ha det på sig för att få ut ersättning. Någon som vet hur det ligger till med det :confused:

Vad mycket snack det är om att "jag tar det kugnt när jag kör utan hela stället" svaret är ju att vips är man sugen på en wheelie och då är man uppe i 200 på en vips. eller så kommer, som någon skrev, en bilist och gör fel så du bromsar på dej i 70. Hur känns det då? Man kan ha kört hur lugnt som helst, den som gör fel kan skada dej ordentligt ändå

Som referens kan man säga att Emmis olycka sommaren 02 är. Motorvägspåfart, 50-60 km/h och 3 brutna kotor i ryggen när det gick överstyr! Tänk på det...

Angående din fråga: Skinn är det inte lag på. Man kan få rabatt hos vissa bolag mot att man lovar att alltid bäraskyddskläder med CEmärkning (ställ, stövlar, handskar, ryggskydd och hjälm). Ett sådant villkor har jag i min försäkring och efter Emmis och Mavericks vurpor så åker jag aldrig utan fullt ställ!

//jaG

Riddick skrev:
kanske lite OT, men är det ingen lag på att man ska ha skinställ eller liknande? eller så kanske de va så att försäkringen kräver att man ska ha det på sig för att få ut ersättning. Någon som vet hur det ligger till med det :confused:

just för vurpor där man glider på marken är ju skinnmställ mycket bra, men vid krascher mot föremål o annat som nämns i tråden gör det ju inte sån stor skillnad.
Man blir inte odödlig för att man har det senaste superstället.

Men man blir mindre dödlig... är inte det skäl nog?

//jaG

Silwer skrev:
just för vurpor där man glider på marken är ju skinnmställ mycket bra, men vid krascher mot föremål o annat som nämns i tråden gör det ju inte sån stor skillnad.
Man blir inte odödlig för att man har det senaste superstället.

Zeb_Macahan skrev:
Men man blir mindre dödlig... är inte det skäl nog?

//jaG

Du har ju sett inläggen om att de ska ha en sån hoj som du har för att wheela förbi bilköer. Sen skriver de att de ska ha ett superställ så de inte gör illa sig.
Det verkar som om de inte fattar att det inte är som att klä in sig i ett metallhölje där inget kan skada en.

Vad dom ska ha en sån hoj som jag har till har väl lite med diskussionen om ställ eller jeans är "rätt".

Om man kör utan fullt ställ så har man sällan stövlar. Maverick är ett lysande exempel på att man ska ha superstövlar.

Om man kör utan fullt ställ och gör en fin landning på knäskålarna så är man ett potentiellt offer för sjukgymnastik resten av livet. Har man skydd över knäet så minskar risken för det.

Har man byxor kopplade till jackan så är risken mindre för att jackan "glider upp" och låter ryggskyddet flytta sig (vilket om det händer, gör att både jackan och ryggskyddet är verkanslöst)

Så det finns ingen anledning att inte bära fullt ställ. Om det gör ens lite nytta och gör att jag slipper läsa en tråd till om "min kompis XXX är borta, vad ska jag ta mig till" så är jag jättenöjd.

Att det inte alltid hjälper är jag fullt medveten om, men det skadar ALDRIG! med helt skyddsställ.

PS. Om affären ligger så nära och om det är för varmt. Ta en cykeltur eller åk den luftkonditionerade bussen DS.

//jaG

Silwer skrev:
Du har ju sett inläggen om att de ska ha en sån hoj som du har för att wheela förbi bilköer. Sen skriver de att de ska ha ett superställ så de inte gör illa sig.
Det verkar som om de inte fattar att det inte är som att klä in sig i ett metallhölje där inget kan skada en.

Zeb_Macahan skrev:
Vad dom ska ha en sån hoj som jag har till har väl lite med diskussionen om ställ eller jeans är "rätt".

Om man kör utan....

Om man kör ......

//jaG

:hihi
Äh vafa Arto Nykvist hoppade me sin kawa från holmenkollens 90m backe i badbrallor o det gick bra=coola kläder för coola tillfällen!
Bra va?
Flemming :hihi

Åh, moppefuckot har vaknat.... halleluja...

Spara oss lite tid, läs bara istället för att skriva...alla blir gladare då.... :7peta

//jaG

flemming skrev:
Äh vafa Arto Nykvist hoppade me sin kawa från holmenkollens 90m backe i badbrallor o det gick bra=coola kläder för coola tillfällen!
Bra va?

Zeb_Macahan skrev:
Att det inte alltid hjälper är jag fullt medveten om, men det skadar ALDRIG! med helt skyddsställ.

//jaG
Personligen tycker jag tat ett fint ställ o alla skydd kan var en del av skyddet bara, det absolut bästa är att ta hjärnan med sig när man är ute och kör.
Många som går åt har också helställ och bra utrustning men de har begått andra misstag, man blir inte osårbar helt enkelt.

Zeb_Macahan skrev:
Åh, moppefuckot har vaknat.... halleluja...

Spara oss lite tid, läs bara istället för att skriva...alla blir gladare då.... :7peta

//jaG

Mhmm så jag e ett moppefucko? jag har förstått att det på detta forum är bland det sämsta man kan va statusmässigt :(
Så då e du en vespanörd eller? :hihi varför e undertonen i ditt mail så negativ?

Diversion skrev:
Samma här +stövlar. Vill påpeka att det trots allt är en jävla skillnad på att ha full utrustning förutom att man åker i jeans och att som vissa köra i t-shirt och shorts.

Hörde utav en som säjler mc-kläder att ska man åka i jeans så kan man lika gärna ta av byxorna. Då jeanstyget ska vara riktigt jävligt på att bränna fast i huden vid en krash.

//En tråkig jävel som tar på skinnet när han åker till affären.

Förra året vuprade jag med trampcykeln på en grusväg (utan skinnställ å hjälm :rolleyes: ) . Gick la kanske i 25 knyck, å jag fick framhjulssläpp i en kurva. Innan hade jag aldrig trott att man kunde få såna skrapsår vid så låg fart. Har faktiskt väl synliga ärr. Hade jag kört i 50 istället, hade jag enligt naturens lagar om rörelseenergi glidit fyra gånger så långt på gruset, eller stannat mot ett träd, vet inte vilket som hade varit värst. Översätt detta till de hastigheter man inte sällan kör i med hoj, så kanske inte skinnet e så jobbigt att kränga på sej ändå.

1991 smällde jag med en VW Golf i ca: 140Km/t när han svängde över min fil. Kläd i Jeans, Gore-tex jacka, hjälm, dojor. Vänster ben mellan kofångaren och motorn på hojen, vart som ni gissar inte mycket kvar utom en platt liten sak. Enligt polis rapporten blev flygturen ca: 45meter. Hade inte ett blåmärke eller sår någon annanstans. Tror inte mitt ben hade varit mindre platt om jag hade haft skinnställ.

To the point: Skinnställ är jätte bra visst men hjälper nog inte alltid det heller.

Kör själv med båda och det beror helt på humöret vad jag drar på mig. Kör inte lugnare med det ena eller andra.

Efter det att jag blivit påkörd av polaren ( som ville glänsa, burnade med bilen när jag gick över gatan och sen tog inte bromsarna) , i ca 30 blås... Så har jag fått en helt annan uppfattning om farter och vad de kan orskaka. :3freak
Vet själv hur jag och mina knän och huvud mådde efter den smällen... Kan bara fantisera om hur det skulle vara att "tappa" hojen och glida i 50 blås in i något hårt...

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8