Skyddskläder=Jeans?

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Nu när det börjat dyka upp massa underbara hojar på vägarna lägger jag märke tillatt många kör sporthoj med Integralhjälm, handskar, skinnställsjacka och JEANS?!
Eh, visst har man tagit en kortare tur i stan ner till jobbet eller ICA när det är tokvarmt på sommaren, men det verkar som om detta blir allt vanligare.
Faktum är att på ett skinnställ kan man kana flera fina meter innan det käkar hål i brallorna men ett par jeans klarar väl sig i regel några decimeter innan det börjar käka kött.

Så vad beror detta på, dyrt med kläder, poserfaktor, brist på hjärna, för mycket stuntmovies från staterna ?

Poser, ball= mer tjejer= spridande av mer gener. om man sedan dör en flisdöd vad gör väl det.. :rolleyes:

Teo skrev:
Poser, ball= mer tjejer= spridande av mer gener.
Och/Eller utbyte av DNA...

Nä, beträffande hur folk kör i jeans eller inte rör mig inte så mycket faktiskt. Det är upp till gay faktiskt. Jag gör det ibland, för det mesta inte.

Är det verkligen nån "trend"?

Skönare i jeans. Ska jag t.ex ner och handla nått med bågen som transport, så klänger jag aldrig på mig ett helställ.

Ska jag ut på en längre färd utan att stanna eller åka till ett fik längre bort, så tar jag på mig helställ.

När jag stuntar, o då menar jag stunts där jag inte övergår 30km/h så lirar jag i jeans. Jag har kraschat nog med gånger nu för att kunna säga vad som händer mig när jag kraschar... Ja, jag har massa skrapmärken och blämärken. Men, jag är OK med det. Vet oftast hur jag ska hoppa av hojen för att få så lite skador på migsjälv som möjligt.

Sen att slita av lite kött på benen är inte lika illa som slita av kött på överkroppen .. säger vi :rolleyes: Kan visa lite skrapsår på min bak...

Förvrigt såg jag idag 4 eller 5 killar på Gixxer 1000 och R1or här i Eskilstuna idag. Nån grupp som heter "For Vikings Only". De hade inte mer än Jeans på sig och wheelade runt. Såg inte direkt säkert ut då ena killen släppte ner framhjulet som om att soppan togslut. Riktigt slog ner och fick styrfläng varje gång. Sen klantstoppisar vid stoppljusen (lyfter bakändan 20cm och tror sig gjort nått som var kontrollerat).

Swedie skrev:
Skönare i jeans. Ska jag t.ex ner och handla nått med bågen som transport, så klänger jag aldrig på mig ett helställ.

Ska jag ut på en längre färd utan att stanna eller åka till ett fik längre bort, så tar jag på mig helställ.

När jag stuntar, o då menar jag stunts där jag inte övergår 30km/h så lirar jag i jeans. Jag har kraschat nog med gånger nu för att kunna säga vad som händer mig när jag kraschar... Ja, jag har massa skrapmärken och blämärken. Men, jag är OK med det. Vet oftast hur jag ska hoppa av hojen för att få så lite skador på migsjälv som möjligt.

Sen att slita av lite kött på benen är inte lika illa som slita av kött på överkroppen .. säger vi :rolleyes: Kan visa lite skrapsår på min bak...

Förvrigt såg jag idag 4 eller 5 killar på Gixxer 1000 och R1or här i Eskilstuna idag. Nån grupp som heter "For Vikings Only". De hade inte mer än Jeans på sig och wheelade runt. Såg inte direkt säkert ut då ena killen släppte ner framhjulet som om att soppan togslut. Riktigt slog ner och fick styrfläng varje gång. Sen klantstoppisar vid stoppljusen (lyfter bakändan 20cm och tror sig gjort nått som var kontrollerat).

:rofl :rofl :rofl

Både bor o jobbar i Malmö, har ca 5 minuter till jobb med mc.
Jag tar inte på mig stället då.
Ska jag ut o köra så givetvis....

Jag körde ett år till och från skolan, och runt i övrig också för den delen i jacka,hanskar ryggskydd, hjälm .......jeans och gympa dojjer(byxer och stövlar va knappt andvända) :huvet

Men efter att jag börja köra bana(och vurpa) så vågar jag knappt sätta mig på en hoj utan full utrustning!

Säger som Peter på mitonga, man ska köpa HELställ, annars blir byxorna bara liggandes...

Pebl skrev:
Så vad beror detta på, dyrt med kläder, poserfaktor, brist på hjärna, för mycket stuntmovies från staterna ?

Ibland glömmer jag att sätta på mig bilbältet måste jag erkänna. Men jag brukar sätta på mig det så fort det blir rött nästa ggn!!!

Jag kör med ryggskydd, jacka, handskar och hjälm samt jeans inne i stan när jag ska till jobbet eller liknande. Visst är det dumt, men hastigheten är sällan över 60 och det är helt enkelt mycket smidigare. Sen är det väl helt upp till föraren? Vill någon åka helt näck så är det väl hans problem?

Det finns ju faktiskt jeans med kevlarinlägg.. jag funderade på att köpa men insåg att det blir ju inte särskilt säkert med skydd bara på vissa ställen i jeansen. Det blir att ta det väldigt lugnt när man kör utan ställ..

Jag kör i jeans nån enstaka gång men tycker inte att det är 100%.

Är i New York nu och snackade hoj med ett par gubbs. De tyckte att jag borde passa på och hyra här osv. Jag menade att jag inte har hjälm eller nåt annat med mig och sa "I did not bring any gear". De gick direkt igång på det att alla svenskar alltid ska ha full utrustning och höll på att skratta ihjäl sig. Bara att bita ihop och se glad ut... det är en helt annan värld här ang skinnställ verkar det som... Jag var in på CycleTherapy som annonserade skinnställ och allt möjligt. Ringde och frågade om ett Alpinestars TZ-1. Bara att komma in sa de. När jag kom dit fanns det alla jävla varianter på balla jackor men inte ett helt ställ eller lösa byxor överhuvudtaget.

Höll på att dö här förra september bara man gick i skjorta och brallor. +35 grader och djävulsk luftfuktighet - man svettades bara man höll vanlig promedhastighet. Försvarar inte men jag kan förstå att man inte kör med helställ i det läget.

Endast 5 km te jobbet inne i Vaxholm. Såklart var det öppen hjälm, lungt tempo i jeans och MC jacka m. rygskydd, vanter - no problem - inga risk alls?? :kocko

Efter min crash 200 m från kontoret, lå jag medveteslös i +10 minutter i diket - med ambulans helikopter och sånt - har jag fan blivit helsvensk; endast MC m. full ställ, integral hat, etc...

Jag har vurpat med endast varnliga brallor, tröjja (naturligtvis ryggskydd, hjälm o handskar) Handskarnas kolfiber på knogarna slipades ner fint, så de är jag glada jag använde... Fick mig rätt mkt stukningar över hela kroppen och lite skrapmärken. Gick omkull i 60 cirka, men det var mildare än jag trodde om man säger så :fatta!

Aja, ska försöka att alltid ha helstället på mig!

sgtpepper skrev:
Jag kör med ryggskydd, jacka, handskar och hjälm samt jeans inne i stan när jag ska till jobbet eller liknande. Visst är det dumt, men hastigheten är sällan över 60 och det är helt enkelt mycket smidigare. Sen är det väl helt upp till föraren? Vill någon åka helt näck så är det väl hans problem?

Samma här +stövlar. Vill påpeka att det trots allt är en jävla skillnad på att ha full utrustning förutom att man åker i jeans och att som vissa köra i t-shirt och shorts.

Ännu en tråd om hur folk är klädda................
Tänk om man brydde sig lika mycket om hur folk kör

Det är nog viktigare.... eller ??????

Diversion skrev:
Samma här +stövlar. Vill påpeka att det trots allt är en jävla skillnad på att ha full utrustning förutom att man åker i jeans och att som vissa köra i t-shirt och shorts.

När jag gick i gymnasiet, på järnåldern ungefär, hade jag en klasskompis som smällde med sin 125:a in i en utsvängande bil på väg hem från skolan. Killen slog i bilen, tumlade över och landade/kasade en bit bort på asfalten. Han hade hjälm + skinnställsjacka + handskar + stövlar... + jeans. Hastigheten vid smällen var 50-60 km/h, alltså en bråkdel av normalglad hojfart. Somliga skulle säkert beteckna hastigheten som i det närmaste stillastående.
Efter att ha sett hans höfter och ben i syretältet över hans underkropp, bestämde jag mig för att aldrig köra utan skinn på hela kroppen.
Bror Duktig? Tja, den som sett nåt liknande vill inte vara med om det själv.

(Vad hud och kött på underkroppen beträffar så är skillnaden mellan shorts och jeans nog marginell.)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8