Skyddsjacka

mumintroll

mumintroll
Gick med
19 Oct 2012
Hoj
Suzuki (en röd jävel)
Hej! Håller på letar en lämplig skyddsjacka med skydd för axlar, armbågar, rygg och bröstkorg. Bor i Finland och det verkar vara helt omöjligt att hitta sådana som är för långa damer. Har även testat herrmodeller men de har oftast alltför breda axlar, samma problem var det när jag letade jacka till mc-stället. Får väl kanske pallra mig iväg mot huvudstaden och hoppas på bättre lycka där. Snälla hjälp mig någon!

Vilka har du kollat på tidigare? Har du ungefär normallång rygg i förhållande till din kroppslängd för att vara kvinna?

Jag är inte särskilt bredaxlad men det har inte varit något problem eftersom skydden brukar vara justerbara.

Vilka har du kollat på tidigare? Har du ungefär normallång rygg i förhållande till din kroppslängd för att vara kvinna?

Jag är inte särskilt bredaxlad men det har inte varit något problem eftersom skydden brukar vara justerbara.

Har normallång rygg, har dock rejäl svankrygg (medfödd sneställd rygg). Kommer inte exakt ihåg vilka märken jag prövat. Har bland annat testat något som liknar den i länken.http://www.24mx.fi/mp/p/suojaliivi-richa/15288/suojat/k303/

Last edited:
Är det en Jacka du letar efter eller en sådan väst med skydd som du visade.

Du kan ju inte hålla på och länka till finska 24mx åt en svennebanan :tungan
(Det finns ett 24mx.se också)

När det gäller just damstorlekar så verkar det inte finnas så hemskt mycket att välja på. Men det finns bland annat detta Alpinestars Bionic 2 Stella. Som finnns upp till storlek XL. Det finns en storleksguide på Alpinestars hemsida, men då jag inte lyckas få fram den på den här datorn kan jag inte se om XL är proportionellt större eller om det bara betyder "extra tjock".

Annars så har Dainese någon modell där skyddsjackorna finns i tre olika längder. Sedan väljer man bredd med storleken. De som verkar ha detta är Wave Pro och W-T Pro.

Nikel skrev:
Är det en Jacka du letar efter eller en sådan väst med skydd som du visade.
Jag utgick i mitt svar från att hon menade en sån. Och det kan vara lite olika från tillverkare till tillverkare och från återförsäljare till återförsäljare om de kallas jackor eller västar.

Last edited:
Du kan ju inte hålla på och länka till finska 24mx åt en svennebanan :tungan
(Det finns ett 24mx.se också)

När det gäller just damstorlekar så verkar det inte finnas så hemskt mycket att välja på. Men det finns bland annat detta Alpinestars Bionic 2 Stella. Som finnns upp till storlek XL. Det finns en storleksguide på Alpinestars hemsida, men då jag inte lyckas få fram den på den här datorn kan jag inte se om XL är proportionellt större eller om det bara betyder "extra tjock".

Annars så har Dainese någon modell där skyddsjackorna finns i tre olika längder. Sedan väljer man bredd med storleken. De som verkar ha detta är Wave Pro och W-T Pro.

Jag utgick i mitt svar från att hon menade en sån. Och det kan vara lite olika från tillverkare till tillverkare och från återförsäljare till återförsäljare om de kallas jackor eller västar.
Åh förlåt! Tänkte inte på att det var på finska. Tack tack tack! Du är min hjälte! Har kollat på samma modell på en annan svensk sida, kunde dock inte beställa eftersom det fungerade bara i sverige. Visste inte att den fanns även på 24mx (finns även här) :hoppa

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien