Skyddsjacka

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
En fråga till de rutinerade MC åkarna.

Jag sitter med ett rykande färskt kort och är kanske lite nojjig när det gäller säkerhet.
Jag kör inte bana och håller väl i princip laglig hastighet på vägarna. I alla fall var jag inne i en butik och tittade på en sådan där skyddsjacka att ha under min allvädersjacka. En ung säljare frågade mig varför jag ville ha den och menade att skydden som finns i min jacka duger utmärkt och att skyddsjackorna främst var för tex crossåkare.
Jag blev lite ställd och måste fråga forumet. Skyddar inte en skyddsjacka betydligt bättre än skydden som finns i den vanliga jackan.
http://www.flyingeagle.se/ShowProduct.aspx?prodid=248&cat=129

Hur är värmeskillnaden på sommaren att köra med en skyddsjacka under stället?

Hur ser din vanliga jacka ut? Vad har den för skydd? "Allvädersjacka" säger iaf. inte mig så mkt.

Har inte sett någon med "allvädersjacka" ha skyddsväst oxå. Behöver ju iofs inte betyda att det är fel. Men det kan ju bli kaka på kaka som bara blir knasigt vid en ev. vurpa.

Bild/länk vore bra.

Hur ser din vanliga jacka ut? Vad har den för skydd? "Allvädersjacka" säger iaf. inte mig så mkt.

Har inte sett någon med "allvädersjacka" ha skyddsväst oxå. Behöver ju iofs inte betyda att det är fel. Men det kan ju bli kaka på kaka som bara blir knasigt vid en ev. vurpa.

Bild/länk vore bra.

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=641044

Axelskydden sitter fast utvändigt. Armbåge och rygga hade jag i så fall plockat bort.

Skyddar säkert lite bättre men känns som att du kanske ska satsa på ett riktigt skinnställ istället om du vill ha bra skydd (glöm ej ryggskyddet :)

Skyddsjackor för kross är gjorda mer för att ta många små slag.

Skydd för landsvägsåkning är gjorda för att slipas ner istället för dina armbågar när du kanar iväg över asfalten i 90.

Jag tycker att du skall lyssna på din handlare och se till att ha en bra jacka med inbyggda skydd och ett bra ryggskydd istället.

Visst tror jag att skyddsjackan skyddar rätt bra även vid landsvägsåka och umgås faktiskt med planer på att skaffa en crosströja att ha över för att använda den även vid gatåkning inne i stan varma dagar, men jag litar ändå mer på jackan till stället när det gäller att åka asfaltrutschkana snarare än att slå kullerbyttor bland träden.

Skyddsjackor för kross är gjorda mer för att ta många små slag.

Skydd för landsvägsåkning är gjorda för att slipas ner istället för dina armbågar när du kanar iväg över asfalten i 90.

Jag tycker att du skall lyssna på din handlare och se till att ha en bra jacka med inbyggda skydd och ett bra ryggskydd istället.

Visst tror jag att skyddsjackan skyddar rätt bra även vid landsvägsåka och umgås faktiskt med planer på att skaffa en crosströja att ha över för att använda den även vid gatåkning inne i stan varma dagar, men jag litar ändå mer på jackan till stället när det gäller att åka asfaltrutschkana snarare än att slå kullerbyttor bland träden.

Skyddsjackan skulle jag i så fall ha under allvädersjackan. Inte istället för.
Det var inte handledaren som sa något utan säljaren.

Fast jag köpte en skyddsväst som jag andvänder.Tanken är att köpa en slitstark enkel jacka utan skydd till nästa sommar.
Eftersom det blir väldigt varmt att köra i jacka.Men jag köpte min på yamaha center den heter sinisalo.Den kostar 1800 kr.

Jag upplever att skydden sitter mera på plats samt att den är lätt på kroppen alltså inte i vägen på något vis.Det är lite beroende på längre sträckor vad jag bär om jag åker i skinnställ eller inte.Annars så tycker jag att det är ett bra alternativ med väst vid stadskörning.
Hälsningar Payton

Skyddsjackan skulle jag i så fall ha under allvädersjackan. Inte istället för.
Det var inte handledaren som sa något utan säljaren.

Men du tänkte plocka bort armbågsskydden ur jackan.

Dessutom kommer det att bli pissevarmt för dig. Över skyddsjacka har man helst bara en crosströja. Vissa stackare är tvungna att ha goretexjacka över skyddsjacka ändå, men skulle bra gärna slippa...

Handlare = säljare, butikspersonal, affärsinnehavare el dyl. Inte handledare. ;)

Bra att du tänker på skyddsfaktorn, men jag ser det som en dålig idé, framförallt ur komforthänseende.

Tycker det verkar vara en bra idé att köpa en skyddsväst, undrar varför det inte används mer?
Skydden lär ju sitta mycket bättre än de gör i textilkläderna där de har en tendens att fladdra runt en del.
Finns det något liknande för benen också?

Har ingen jätte erfarenhet av allvädersjackor, men skydden i de jag har sett i den prisklass som verkar avhandlas här har ingenting att komma med jämfört med en "skyddsväst/skyddsjacka" av bra kvalitet t.ex Dainese, Ufo, Alpinestars o.s.v.

Ryck ur skydden ur jackan och kör med skyddsvästen under om
du vill vara safe!:tummenupp

Eller köp skinnställ..

"skyddsväst/skyddsjacka" av bra kvalitet t.ex Dainese, Ufo, Alpinestars o.s.v.

Skyddsvästar för gatbruk har jag sett, verkar vara ett bra sätt att få ryggskyddet att sitta bättre.

Finns det skyddsjackor för gatbruk? Länkar?

I så fall så backar jag, då är de gjorda för det. Dock äger jag en likadan skyddsjacka som den länkade, och den känns helt klart mer cross/enduro än gata.

Oavsett om du har Jacka , väst el liknade är det MYCKET viktigt att skydden sitter tajt och inte flyttar sig vid en ev omkullkörning..
Glider tex skydden för armbågar upp/ ner så är skyddet borta och skrapsåren mm ett faktum.

Jag använder skinnställ.

dog-training-equipment-dog-bite-suit-police-dog-schutzhund-service.jpg

åk i den

Med tanke på hur varm jag blir under ryggskyddet (som alltid sitter på) så undrar jag vad vinster skulle bli med en skyddsväst som sitter där hela tiden. Då kan man lika gärna ha skinnställ.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back