Skyddsbyxa under skinnstället.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag är lite missnöjd med höftskydden i mitt skinnställ.
Det är ett Alpinestars GP bla bla bla något som är ett par år.
Så jag önskar synpunkter och förslag på skyddsbyxa att ha istället.
Jag är helt happy med knäskydden så kort byxa duger.
Jag tänker mig något som Alpinestars Bionic Freeride Short t ex
https://www.xlmoto.se/skyddsbyxor-alpinestars-bionic-freeride-short-svart#?p
 
Jag har själv skyddsbyxor under skinnstället. Problemet är att jag tror att de har ett ganska begränsat skydd mot bäckenbensbrott, vilket man ju verkligen vill undvika. Försök hitta några som har en hård stoppning precis vid höftkulan.
All extra stötupptagning kan ju vara skillnaden mellan brott eller ej!
Jag har dessutom en Helite skyddsväst går relativt långt ner och som jag hoppas skall avlasta bäckenet vid en krasch.
 
Vilken modell har du?
 
Vad tror ni om Alpinestars Sequence ?

Är det någon som har erfarenhet av denna skyddsbyxa? Ryms det under skinnstället, utan att underkroppen domnar bort?
 
Har själv kört i flera år med Dainese variant av det skydd som länkades i första inlägget. https://www.dainese.com/se/en/motor...070_color=BLACK&cgid=motorbike-safety#start=1

Vågar inte uttala mig om hur bra det skyddar vid en krasch, då jag aldrig testat det, men tycker det har funkat rätt så bra under skinnstället. Känns iaf säkrare med hårda skydd än det inbyggda skumgummit. Visst hade det varit skönare med lite mer följsamma skydd. På mitt Goretex-ställ har jag inbyggda D3O-skydd vid höfterna och något sådant hade kanske varit en bra idé även i en skyddsbyxa för att få dem mer följsamma.

Samtidigt har jag faktiskt kört med skyddsbyxan under goretex-byxan, trots de inbyggda D3O-skydden. Tycker D3O-skydden just vid höfterna varit så pass tunna att jag inte riktigt litat på dem.

Men en skyddsbyxa med inbyggda lite rejälare D3O-skydd hade varit intressant.

En fördel med Dainese-byxan är annars att den håller sig fräsch utan att man behöver tvätta hela tiden, i och med att den mest består av hårdplast och och nätmaterial. Alpinestars Sequence som det länkades till i sista inlägget misstänker jag behöver tvättas ofta för att inte börja lukta surt.
 
Har själv kört i flera år med Dainese variant av det skydd som länkades i första inlägget. https://www.dainese.com/se/en/motor...070_color=BLACK&cgid=motorbike-safety#start=1

Vågar inte uttala mig om hur bra det skyddar vid en krasch, då jag aldrig testat det, men tycker det har funkat rätt så bra under skinnstället. Känns iaf säkrare med hårda skydd än det inbyggda skumgummit. Visst hade det varit skönare med lite mer följsamma skydd. På mitt Goretex-ställ har jag inbyggda D3O-skydd vid höfterna och något sådant hade kanske varit en bra idé även i en skyddsbyxa för att få dem mer följsamma.

Samtidigt har jag faktiskt kört med skyddsbyxan under goretex-byxan, trots de inbyggda D3O-skydden. Tycker D3O-skydden just vid höfterna varit så pass tunna att jag inte riktigt litat på dem.

Men en skyddsbyxa med inbyggda lite rejälare D3O-skydd hade varit intressant.

En fördel med Dainese-byxan är annars att den håller sig fräsch utan att man behöver tvätta hela tiden, i och med att den mest består av hårdplast och och nätmaterial. Alpinestars Sequence som det länkades till i sista inlägget misstänker jag behöver tvättas ofta för att inte börja lukta surt.
Tanken är att använda den vid banåkning med skinnställ. Även om det är lite skydd, så är det ju bättre än inget alls.
Det är ju highsidern man är rädd för, allt för att skydda bäckenet.
 
Jag köpte den byxan jag länkade till i trådstarten.
Skitbra bralla, har inte vurpat en enda gång :)
Men, den sitter bra, möjligen är svanskoteskyddet lite hårt och trycker mot kutsen.
Har den under mitt Alpinestars skinnställ som fått behålla de supertunna höftskydd som satt från början.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top