Skyddar knäpuckarna vid vurpa?

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Eftersom jag inte kör bana har jag plockat av knäpuckarna på mina byxor. Ser ju lite fånigt ut att gå omkring med puckarna på om man inte nyttjar dom. Men jag har börjat fundera över puckarnas eventuella påverkan vid omkullkörning. Skyddar dom eller kan dom till och med vara till skada?
 
Dom gör nog varken till eller från, men det är ju omöjligt att säga vad som kommer inträffa den dagen du tippar omkull hojen.
 
Nu vet jag ju inte hur du kör men om du faller på knäet så skyddar de definitivt + att du kan ha chansen att resa upp hojen igen. Så även om du inte använder dem så gissar jag att de kan vara ett visst skydd. Sen är det kanske inte så sannolikt att du skulle vara med om en situation där de hjälper. Men att de skulle vara till skada kan jag inte tänka mig.
 
Rätt många år sedan nu, men om jag minns rätt fick jag ett blåmärke lika stort som pucken när jag gått omkull.
Så i det fallet hade jag vart mindre skadad om pucken vart borta...tror jag i alla fall.
 
Pratade med en läkare en gång, han körde själv hoj och pratade om att det finns en nerv som går på utsidan av knät som lätt skadas vid en fallolycka. Den nerven skyddas av knäpuckarna och kan förhindra så kallad droppfot som kan vara en följd av skada på den nerven...

Om detta är sant vet jag inte men det lät bra... :)
 
Det beror nog på hur skydden innanför pucken ser ut. Jag blev avträngd i hög hastighet i slutet på långa rakan på Mantorp 1 maj förra året. Flög ut i gräset till vänster, landade på huvud/axel och rullade runt en bra bit. Förutom ett nyckelben i fyra delar fick jag många smällar mot knäna där det var puckarna som gjorde skada. Jag fick rejält med vätska i båda knäna som satt kvar i drygt en månad. Nervtrådarna var enligt läkarna skadade för det "brann" på knäna om man bara snuddade dem de första veckorna. Jag hade svårt att böja mig ner eller stå på knä fram till efter årsskiftet. Nu drygt ett år senare är känseln på huden ovanför knäna inte helt tillbaka. Eftersom de opererade mig och skruvade ihop nyckelbenet så läkte det bättre än knäna. Jag var igång och körde på bana igen efter två månader exakt. Jag kände då av knäna mer än nyckelbenet. Stället jag hade då var ett Lindstrand. i våras köpte jag ett Alpinestars och det har ett annorlunda knäskydd som går ut mer i sidorna. Får för mig att pucken inte kan slå lika hårt direkt mot knät på det. Så nog kan puckarna ställa till det.
Mantorp 140501_1.jpg
 
Ett skydds uppgift är att absorbera kraften från en kollision och sprida ut den över en större yta för att minimera skada.

En puck är oftast inte absorberande och fortplantar i så fall kraften från kollisionen vidare till underliggande ytor. Om allt pucken sitter på är kardborre utanpå skinnstället så går kraften i princip rakt in i knä/ben.

Så beroende på hur skinnstället är tillverkat med material under pucken så skyddar det olika. Men själva pucken i sig ger inte mycket skydd.
 
Ett skydds uppgift är att absorbera kraften från en kollision och sprida ut den över en större yta för att minimera skada.

En puck är oftast inte absorberande och fortplantar i så fall kraften från kollisionen vidare till underliggande ytor. Om allt pucken sitter på är kardborre utanpå skinnstället så går kraften i princip rakt in i knä/ben.

Så beroende på hur skinnstället är tillverkat med material under pucken så skyddar det olika. Men själva pucken i sig ger inte mycket skydd.

Nja, du tänker fel Nollvision om jag har förstått dig rätt nu. Det spelar ingen som helst roll om en knäpuck är där eller ej. antingen så tar knäpucken i, som är hård, och trycker mot skinnstället. Eller så tar asfalten i, som är hård, och trycker mot skinnstället. Det är same same. Kraften skulle inte minskas genom att ta bort pucken.

Hur som helst.
TS, vi kan gärna byta dina oanvända knäpuckar mot mina slitna! Om inte annat så kommer de spara på kardborren och skinnstället om du skulle gå omkull, men du slipper känna dig fånig över oanvända puckar :)
 
Nja, du tänker fel Nollvision om jag har förstått dig rätt nu. Det spelar ingen som helst roll om en knäpuck är där eller ej. antingen så tar knäpucken i, som är hård, och trycker mot skinnstället. Eller så tar asfalten i, som är hård, och trycker mot skinnstället. Det är same same. Kraften skulle inte minskas genom att ta bort pucken.

Hur som helst.
TS, vi kan gärna byta dina oanvända knäpuckar mot mina slitna! Om inte annat så kommer de spara på kardborren och skinnstället om du skulle gå omkull, men du slipper känna dig fånig över oanvända puckar :)

Det tillkommer komplicerande faktorer iom att pucken sticker ut, den kan ta smällen så att bara ena kanten av pucken levererar kraften vidare, till exempel om man glider och pucken fastnar i en kant. Dessutom är asfaltsytan oftast större än pucken, vilket gör att samma kraft genom pucken koncentreras till en mindre yta och får större effekt.
Men om pucken ger mer eller mindre skydd i slutändan vetefan. :D Alldeles för många variabler inblandade.
 
Finns en annan ingrediens - friktion.
På racet i Sviestad så tappade jag min högra knäpuck på warm up varvet Och de gånger jag av misstag råkade få ner knät så högg det till rejält när jag touchade i och översätter jag det till en egen slutsats i en vurpa på väg så: Ja, jag tror att knäpuckar definitivt hjälper till vid vissa typer av olyckor eftersom den minskar friktionen mot asfalten och på så sätt minskar risken för att man börjar rotera.
 
Nja, du tänker fel Nollvision om jag har förstått dig rätt nu. Det spelar ingen som helst roll om en knäpuck är där eller ej. antingen så tar knäpucken i, som är hård, och trycker mot skinnstället. Eller så tar asfalten i, som är hård, och trycker mot skinnstället. Det är same same. Kraften skulle inte minskas genom att ta bort pucken.
Jag sa inte att kraften skulle minska utan puck, utan att pucken inte har någon större skyddsfunktion. Den överför kraften från en yta till en annan. Och frågan gällde ju om pucken gav något extra skydd.

Men som Ulvhamne säger så kan det i oturliga fall ge fokuserad träffyta om pucken tar i först, där det utan puck skulle ha gett en större träffyta med mer spridning.

Och i vissa andra lägen kanske pucken kan ge lite ökat skydd. Poängen är dock att pucken i de flesta fall inte är konstruerad som skydd.
 
Last edited:
Pratade med en läkare en gång, han körde själv hoj och pratade om att det finns en nerv som går på utsidan av knät som lätt skadas vid en fallolycka. Den nerven skyddas av knäpuckarna och kan förhindra så kallad droppfot som kan vara en följd av skada på den nerven...

Om detta är sant vet jag inte men det lät bra... :)

Det är sant och kan intyga att det är mindre roande att slå av denna nerv.. 3 månader som att gå med en Grodfot..:huvet
 
TS, vi kan gärna byta dina oanvända knäpuckar mot mina slitna! Om inte annat så kommer de spara på kardborren och skinnstället om du skulle gå omkull, men du slipper känna dig fånig över oanvända puckar :)

Ha ha, den var bra!:) Men tänk om man blir ertappad som fake!
 
Om min 235 kg hoj välter över mej på nå vänster då tackar inte jag nej till en knäpuck i mellan:krama

Kanske inte riktigt det en knäpuck är till för. Bättre att montera rampuckar eller motorbågar eftersom de gör jobbet utan att Du behöver vara där och ha knät emellan...
 
Risken att pucken får fäste i marken eller vad som nu kan tänkas hända vid krasch och benskada till följd. Man vet aldrig vad som kan ske vid en olycka, antigen skyddar pucken eller så gör den mer skada.
Jag har alltid haft puckar på.
 
Knäpucken har väl inte kommit till som skydd mot vurpa snarare mot nötning....
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top