Skydda motorkåporna

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CBR 600rr,
Efter lite erfarenhet så inser jag att endast krachpuckar på min CBR600 inte riktigt räcker för att skydda vid en marksyning utan motorkåporna för koppling och generator tar i väldigt lätt.

Därför tänker jag montera skydd på dessa, men givetvis hittar man flera modeller och skulle nu vilja höra era åsikter erfarenheter vilka bör man satsa på.

Dessa är snygga och verkar robusta men hur stor är risken att det blir som med en puck att det hugger tage i marken åså bryts motorn sönder.
R&G1.jpg

Dessa är ju mer heltäckande men klarar dom att skrapas mot asfalten eller nöts det snabbt hål på dom.
R&G2.jpg


//Stefan
 
Va nu. Inte en enda med en åsikt på Sporthoj??? Hur kan detta vara möjligt ;)

Kom igen nu var tror/tycker ni!
 
Har läst någon som sa att de där heltäckande går hål på vid lite glidning på asfalt, men att de skyddar lite iaf. Och svårt att tro att saker inte bryts sönder om de där motorpuckarna hugger i.

Har ingen personlig erfarenhet av någon av dem. Enda gången jag lagt en hoj fick mitt vänsterben agera glidningsdistans. :crash
 
Har läst någon som sa att de där heltäckande går hål på vid lite glidning på asfalt, men att de skyddar lite iaf. Och svårt att tro att saker inte bryts sönder om de där motorpuckarna hugger i.

Har ingen personlig erfarenhet av någon av dem. Enda gången jag lagt en hoj fick mitt vänsterben agera glidningsdistans. :crash

Aj lät inge skönt

Har väl ungefär ditt resonemang i huvet, man undrar ju om det överhuvud taget är värt att skaffa nåt eller om det bara är bling bling.

Vore kanon om några med erfarenhet delade med sig av den :krama
 
Aj lät inge skönt

Har väl ungefär ditt resonemang i huvet, man undrar ju om det överhuvud taget är värt att skaffa nåt eller om det bara är bling bling.

Vore kanon om några med erfarenhet delade med sig av den :krama

Ärligt talat fick jag inte ens ett blåmärke. Skydden tog smällen alldeles förstklassigt, inte ens lite öm i höften jag måste ha landat på.
 
http://grevensmcdelar.com/Krashprodukter/BMW-komplett-skyddsset

Det här är grejor som skyddar och sparar många tusenlappar vid en marksyning.

Dom sitter tight är ingen risk att dom krokar i curbsen o dyl när hojen glider.
Kör man gata och helförsäkrat så kör man utan. Inte värt och lägga ner pengarna då allt blir utbytt vid en marksyning.

Jag har slängt min hoj i backen ett par ggr och dessa skydd har som sagt sparat tusenlappar då.
 
http://grevensmcdelar.com/Krashprodukter/BMW-komplett-skyddsset

Det här är grejor som skyddar och sparar många tusenlappar vid en marksyning.

Dom sitter tight är ingen risk att dom krokar i curbsen o dyl när hojen glider.
Kör man gata och helförsäkrat så kör man utan. Inte värt och lägga ner pengarna då allt blir utbytt vid en marksyning.

Jag har slängt min hoj i backen ett par ggr och dessa skydd har som sagt sparat tusenlappar då.

Toppen Tack ska kolla upp det- Kör ju 90%bana så man vill inte behöva avbryta en körning bara för en enkel lite vurpa.
 
Jag har liksom Sandfållan köpt GB Racing till min CBR 600rr, hört att de är "bäst", men har inte provat än :tungan
 
Jag har RG-kåporna på min hoj. De sitter med distanser ca 8 mm utanför motorkåporna. Även om det nöts hål så borde det räcka en stund innan det går ned till motorn.
 
Jag köpte GB efter att jag skavt hål och dumpat några liter olja på en regnvåt bana.
 
GB racing gör bra grejer men är lite i dyraste laget. Motorskyddskåporna bör du dock köpa.
 
Dom heltäckande R&G skydden går det hål på riktigt jävla snabbt.
Jag gjorde snäll lowsider i ganska låg fart på Gotland ring, hojen gled ca 10 meter, skulle jag tro.
Då var det hål på den och bara att byta.
Visst klarade motorkåpan sig, men nog trodde jag att skyddet skulle klara mer är så.
Jag kommer inte att köpa samma sort igen.
 
GB racing håller faktiskt riktigt bra, har låtit hojen glida bra långt på asfalten och visst gick nästan igenom skyddet men ingenting på kåpan under. Köp ingen kolfiber-skit det går hål med en gång.
 
Toppen Tack ska kolla upp det- Kör ju 90%bana så man vill inte behöva avbryta en körning bara för en enkel lite vurpa.

http://www.nrcracing.com/covers.php

Har haft anledning att funktionstesta denna variant, det funkar! :tummenupp Den har hållit för minst två vurpor (den var skrapad när jag köpte hojen + highsider med skrap av undertecknad). Inga påskruvade kåpor som eventuellt kan ramla bort, om det nu är en risk, utan en extra tjock ersättningskåpa i aluminium.

...fast jag börjar bli lite orolig hur mycket som är kvar på min generatorkåpa egentligen. :gnissla
 
Snor tråden lite då jag går i samma funderingar.

Är det någon som provat de kolfiberskydden, för motorn, man kan köpa från Kina på Ebay?
 
Jag har skavt hål på GBracings grejer men själva motorkåpan höll (även om den numer ser f-djävlig ut). För att vara garanterad mot skrapmärken på motorkåpan får man nog ta i lite mer än GBracing och motsvarande. Bästa är väl att skaffa de nedan (Sviiiiindyra)

bild.jpg
 
Alla är inte överens om ifall kraschpuckar är bra eller om de kröker ramen.
Min ena gick av i vurpan och jag tänker inte köpa någon ny. Tror krashkåporna gör ett bättre jobb.

Absolut!

Skall man ha kraschpuckar så skall det vara av typen som kräver att man gör hål i kåpan och de skall inte sticka ut längre än nödvändigt. Dessutom finns där gott om puckar för att skydda precis hela hojen och dessa är verkligen mest skit.

På en 600RR tycker jag det är rimligt att ha puck i främre/övre motorfästet men då ha varianten där man knäcker pucken och inte ramen. Detta kompletteras med skyddskåpor på motorn antingen i kolfiber eller GB i plast
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top