Skydda kroppen

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Ni som kör som galningar och sliter på grejerna måste ju ha bäst koll på vilka skinnställ som ger ordentligt skydd och har en bra kvalitet. Sökte lite och fann att några av er rekommenderarade RST. Vore kul med ett lite okänt men bra ställ, tycker de är snygga också.

Är RST det bästa alternativet med tanke på pris/kvalitet eller finns det andra?

Tacksam för svar.:va

Köp något annat.
Fråga "magnus" här på sporthoj vad han tyckte om sitt skinnställ
efter han kraschat på Falkenberg.
Dom märken jag haft är Dainese,Halvarsson,IXS nöjd med allihop.
IXS töjde sig väldigt mycket så det skulle jag inte köpa igen.
Mvh Petter

Jag är väldans nöjd med mitt RST, trots några vurpor så håller det ihop.

kör med alpinstar även om jag bara har gjort några skit vurpor så har det iaf hållt bra

Skinnställ är något som förarna själva förhandlar fram med dom olika märkena vad dom ska andvända. Pedrosa kör tex Dainese på en Honda. Sen behöver det inte betyda heller att Haydens ställ är sytt i samma tex Iranska fabrik som det som du kan köpa. Kan vara sytt av ett helt annat märke/fabrik men med Alpineloggor/utseende.. Enda som är säkert att betalningen till Hayden kommer från Alpinestar eftersom det är det han gör "reklam" för..

Det har ju visat sig att även väldigt dyra skinnställ kan rivas isär som toapapper vid lättare vurpor...

Här är ett exempel där en skinnställslagare fått in 3st trasiga ställ av märket MotoGP av den värsta modellen på 2 veckor med skumma sömmar.. :näsblod

http://forums.13x.com/showthread.php?t=130268

Last edited:
Alpinestars är det enda stället jag har testat vid ett par rejäla marksyningar ,slet sönder stället men kroppen klarade sig så det får väl godkänt.

Nu kör jag med spidi,har bara gjort en fesvurpa ute i gräset med det stället men det känns rejält och sitter bra, rekomenderas.

Här är ett exempel där en skinnställslagare fått in 3st trasiga ställ av märket MotoGP av den värsta modellen på 2 veckor med skumma sömmar.. :näsblod

http://forums.13x.com/showthread.php?t=130268

Läste någonstans att sjukvårdspersonal tyckte det var kass med puckel på skinnställ, det blev svårt att frakta skadade pga risk att förvärra ryggskador. Och här verkar det som puckeln hjälp till att slita sönder stället.
Bort med pucklarna!

men finns det någon sida som säljer t.ex Alpinestar,spike Mmm.. med honda loggan (honda replika ställ) på?

Har kraschat otaliga gånger med ett och samma a-star smx. Fått laga det en gång för 800kr.

Kommer aldrig ha något annat. Eller kanske men då ska det vara bra billigt. Allt är en chansning.

Läste någonstans att sjukvårdspersonal tyckte det var kass med puckel på skinnställ, det blev svårt att frakta skadade pga risk att förvärra ryggskador. Och här verkar det som puckeln hjälp till att slita sönder stället.
Bort med pucklarna!

Fäst den med kardborre..... kanske... vad vet jag.. :)

Jag använder ett Clover VTR 1000.
Har synat med det en gång och Swedie har lagt det i backen ett flertal gånger mer. Håller fortfarande ihop, det enda är några få sömmar i överlappande bitar som har släppt.

Jo, det verkar väl finns en del ställ att välja på. Många håller väl måttet beträffande sömmar och lädertjocklek. Jag har vurpat en gång och då rök nyckelbenet, inget kul. Är, sedan dess, lite torsk på ställ med bra skydd för detta lilla ben. Ser ut som att de dyra Spyke cyber ställen har bra axel/nyckelbensskydd men dyrt är det.

Berikställen är fina tycker jag och FC moto säljer ut några av dem nu, bla. 2-delat. Får lura vidare helt enkelt, fyll gärna på med mera tankar om ställ och deras egenskaper.:tummenupp

2725888 Jo, det verkar väl finns en del ställ att välja på. Många håller väl måttet beträffande sömmar och lädertjocklek. Jag har vurpat en gång och då rök nyckelbenet, inget kul. Är, sedan dess, lite torsk på ställ med bra skydd för detta lilla ben. Ser ut som att de dyra Spyke cyber ställen har bra axel/nyckelbensskydd men dyrt är det.

Berikställen är fina tycker jag och FC moto säljer ut några av dem nu, bla. 2-delat. Får lura vidare helt enkelt, fyll gärna på med mera tankar om ställ och deras egenskaper.:tummenupp
Jag är ytterst tveksam till att skinnställ kan/ska skydda nyckelbenet. Nyckelbenet går ju av när man "tacklar" något riktigt hårt. Om du har ett ställ som skyddar mot den händelsen betyder det nog också att du har svårt att röra dig skinnet. Skydd mot slag är möjligt, men hur ofta bryter man nyckelbenet för man får ett slag mot de?

Jag är ytterst tveksam till att skinnställ kan/ska skydda nyckelbenet. Nyckelbenet går ju av när man "tacklar" något riktigt hårt. Om du har ett ställ som skyddar mot den händelsen betyder det nog också att du har svårt att röra dig skinnet. Skydd mot slag är möjligt, men hur ofta bryter man nyckelbenet för man får ett slag mot de?
Ja det låter minst sagt märkligt, nyckelbenet liksom andra ben är svårt att skydda med ett skinnställ.

Ja det låter minst sagt märkligt, nyckelbenet liksom andra ben är svårt att skydda med ett skinnställ.

Jag har brutit nyckelbenen 4ggr, och det går av lika lätt med och utan skinnställ.
Om man vet hur ett nyckelben går av så förstår man även att ett skinnställ inte kan skydda nämnvärt mot det.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...