Skydda hoj mot salt?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Har ni nått tips på hur man ska skydda hojen mot salt när man är ute och åker? Duscha hela hojen i diesel eller nått? :tungan

Tvätta när du kört klart?

1. Undvika att köra på stranden på sommaren.
2. Ställa in hojjen på vintern.
3. Tvätta efter körning.

ACF50 ska vara bra, vet dock inte var du kan köpa i Sverige.

1. Undvika att köra på stranden på sommaren.
2. Ställa in hojjen på vintern.
3. Tvätta efter körning.
Varför ska jag ställa in hojen på vintern?

Det dumma är just att det inte går använda kranen på utsidan på vintern eftersom den kan rysa sönder. Antingen går man väl hålla på och palta med vattenkanna eller dra en slang från kranen innomhus. :va Sen har man problemet att det kommer bli en skridskobana på gräsmattan efter ett tag. :näsblod

Edit:

ACF50 ska vara bra, vet dock inte var du kan köpa i Sverige.
Den där verkar ju riktigt vettig. Lite dyr bara.

Last edited:
Tvätta som en tok efter varje åk. Aluminium är särskilt känsligt och blir fult rätt fort.
Allt som blir varmt är riktigt eländigt att hålla rent, så det går nog inte hålla på att köra på saltade vägar och ändå hålla hojen i fint skick.

När jag körde mcbud så sköljde jag av hojen flera gånger i veckan under vintern + att den stod inne i varmgarage men den såg för jävlig ut iaf. Såg ut som om man hade skjutit upp en burk luftgevärskulor på oljetråget, där sprutet från framhjulet kommer. Tror nog inte hojar har sånt rostskydd som klarar saltade vägar.

Det man ska göra är väl i så fall att förlänga stänkskärmar så att man minimerar stänk från däcken och skölja av efter körning och sen naturligtvis smörja kedjan.
Men om man kör i slask så är väl risken ganska stor för en o annan vurpa och då är ju allt jobb med rostskydd mer eller mindre förgäves.

Köp sån där ml olja från biltema - typ tunnflytande rostskyddsbehndlingfsolja.

Spraya ned hela hojen med detta - tvätta den innan.
Sen tvättar man den på våren me lacknafta för att få väck skiten.
Man behöver inte tänka på tvätt under vintern - skall man tvätta den lite kan man blåsa av den med försiktigt mehögtryck utan nått kem så inte ml oljan försvinner bara.

Köp sån där ml olja från biltema - typ tunnflytande rostskyddsbehndlingfsolja.

Spraya ned hela hojen med detta - tvätta den innan.
Sen tvättar man den på våren me lacknafta för att få väck skiten.
Man behöver inte tänka på tvätt under vintern - skall man tvätta den lite kan man blåsa av den med försiktigt mehögtryck utan nått kem så inte ml oljan försvinner bara.

Det fungerar jättebra om man är bonde/Vägverket och ska skydda sina arbetsmaskiner.
Kör inte med hojen om du inte vill att allt ska börja oxidera.

Nu ska berätta min strategi om kampen mot saltet. Lägger ner hojen på backen åt båda hållen och sköljer av med en vattenkanna med varmt vatten varje gång jag kört.

Är många detaljer på hojen som består av obehandlat alu så som ljuddämpare, sving, fälgar mm. så det ska bli intressant att se hur effekteivt det funkar att bara skölja av. Skippar att "ytbehandla" så länge.

Dränk hojen

Dränk hojen i WD-40. Kanske inte så miljövänligt, men effektivt och hyfsat lätt att tvätta av.

Det sista man ska göra är väl att tvätta hojen med VARMT vatten? Saltet reagerar ju gött mycket fortare när det är varmt än kallt. Spola av med kallt är nog vad jag skulle göra efter körning..

Det sista man ska göra är väl att tvätta hojen med VARMT vatten? Saltet reagerar ju gött mycket fortare när det är varmt än kallt. Spola av med kallt är nog vad jag skulle göra efter körning..

Men å andra sidan så löser varmt vatten saltet lättare och transporterar därmed bort det effektivare....

Dränk hojen i WD-40. Kanske inte så miljövänligt, men effektivt och hyfsat lätt att tvätta av.
Helst undviker jag det om det går eftersom hojen blir både kladdig och skitig.

Det är väl när hojen står i värme under en längre tid som det är värre med saltet eftersom det snabbare reagerar med metallen? :va Tanken med varmvattnet är att saltet snabbare ska lösa upp sig och följa med ner på backen.

Provar min teori och ser vad som händer. Funkar det inte så ändrar jag strategi. :tungan

Edit: Boris han före.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back