skydd

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
R1
Tänkte skippa skinnjackan och köpa en skyddsväst istället en sån där med arm,axelskydd och ryggplatta, och bara ha tröjan utanpå. Är det nån som använder sån, är det ett bra alternativ??

poserfaktorn är hög i med möjligheten att ha annat än en skinnpaj på sig. Skyddsfaktorn litar jag dock inte på. Kommer inte dessa skyd slitas av vid krasch tror du?

Masen skrev:
Tänkte skippa skinnjackan och köpa en skyddsväst istället en sån där med arm,axelskydd och ryggplatta, och bara ha tröjan utanpå. Är det nån som använder sån, är det ett bra alternativ??

Rent säkerhetsmässigt är det inget vidare för sporthoj-körning. Jag tycker dessutom att det skaver ganska oskönt om man inte har T-shirt under och då missar man väl hela poängen med att ha det (för att det ska va kallt) Men man ser biffig ut!

Har provat att ha en på, verkar sitta ganska bra med dragkedjor och kardborreband överallt.Dessutom har den ju mera skydd än jackan till stället.
Kanske inte är nån höjdare om man hamnar i en regnskur men ganska skönt när det är riktigt varmt.

Det är ju inget större fel på det men inte riktigt lika säkert som skinnstället. Har du crossskyddet blir du öppen mellan byxa och överkropp. Glider du med fötterna först kommer du kanske bli lite skrapad på magen/ryggen. (jag tycker iochförsig att den chansken är så minimal så det spelar ingen roll)

Jag föredrar 2-delat skinnställ för det är mycket lättare att ta av sig när man stannat än crossskyddet och skönare att köra i. Tycker du det är för varmt när du kör får du väl öka farten...

Skinnet skyddar även mot skrap mot asfalten ju. Vet inte hur lång tid det tar innan en bommulströja ar bortsliten... :rolleyes:

Tror inte att plastskydden är speciellt skraptåliga heller...

Last edited:
Extremt långt från att vara expert men jag skulle fundera på vad som ger bäst skydd om man kanar längs asfalt. Det gör inte crossåkare så ofta.

slipon

Sugen på mer muller på min sv 650s. Någon som har ett till SALU eller ett bra tips på ett dugligt slipon?

:tuttar

Masen skrev:
Har en sinisalo "brynja" med alla skydd har skrotat på crossbana ett antal gånger o det är inte specielt helt längre. skulle inte rekomendera för landsvägsbruk tror inte det håller ihop om man klotar

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup