Skydd när ni klarade er mirakulöst bra?

• Thread starter Thread starter Odi
  • Start date Start date
hej jag krockde med en bil isommars hon körde rätt ut framför mig. det gick bara i ca 50. Jag hade allt som man ska ha på sig (ryggskydd hjälm skinnkläder mm). sen hade jag en som åkte hon hade bara hjälm och vanliga jenas inga handskar eller något hon klarade sig bäst fick bara ett skrapsår på höften. mig gick det lite sämre för, men är bättre nu igen:) så nästa sommar ska jag sitta på mc igen:) hoppas att ingen kör ut framför en bara.

Asfaltsväg, gick omkull på en frostfläck i ca 100-110 i en svag högerkurva.
Hade på mig jeans, tygjacka, hjälm och fodrade handskar.:ajjabajja
Handskarna nerskrapade till fodret i handflatorna och en fet plånbok räddade min högra skinka. Slamsor kvar av plånboken men inte ens ett skrapsår på mig...
17 år gammal, inte så smart men hade uppenbarligen änglavakt eftersom jag dessutom stannade ca 1 m från en buss som kom från andra hållet.
Åker inte utan full utrustning nu för tiden.

En bil jävel körde rakt ut framför mig i 90kmh, rakt in i sidan på den och hade tvådelatskinnställ, stövlar, ryggskydd, handskar och hjälm. Inte ett skrap, bara blå märken.

En bil jävel körde rakt ut framför mig i 90kmh, rakt in i sidan på den och hade tvådelatskinnställ, stövlar, ryggskydd, handskar och hjälm. Inte ett skrap, bara blå märken.

Skar upp skinnstället in till knäskyddet då jag bromsa omkull och fick hojen över benet.
Spyke skinnställ o halvardsson handskar som gjorde sitt jobb

Lånar tråden en snabbis bara:

Många som skriver om sina ryggskydd. Undrar om det är nån större skillnad på de olika märkena/modellerna ur skyddssynpunkt. Är ju trots allt ganska stor skillnad på pris för ryggskydden. Är man dumsnål om man köper ett lite billigare eller funkar de lika bra?

Tack!

Burrat skrev:
2652534 Lånar tråden en snabbis bara:

Många som skriver om sina ryggskydd. Undrar om det är nån större skillnad på de olika märkena/modellerna ur skyddssynpunkt. Är ju trots allt ganska stor skillnad på pris för ryggskydden. Är man dumsnål om man köper ett lite billigare eller funkar de lika bra?

Tack!

Ja man är dumsnål. Kolla Bike´s test av ryggskydd så ser man att det är 1200:- skydden som hamnar i topp.

mvh Runken

Hej! Slog över med min blade i 130 km/h. (trafik försäkrad), Dainese skinnställ, dainese ryggplatta, skinnhandskar, oxtar race stövlar...landade på rygg och gled ca 20m innan jag kanade ner i diket...spricka i högerfoten. annars helt okej! hojen dock skrot...gjorde faktiskt inte ens ont!

Även rullat med en 6 hjuling i jobbet med bara arb. kläder...ca:15 km/h...blåmärken och en axel ur led (opererad för 4 v sen)...sjukt ont!

Aviation skrev:
2652570 att vara vältränad hjälper mkt, men de är vell inge problem för er grabbar;)

:fakta

Att kroppen är i god form verkar vara väldigt underskattat som åtgärd för att minska risk för skador vid krasch hos motorcyklister.

Berik raceställ, halvarssons racehandskar, arai astro RR, Oxtar TCO EVO RX, Alpinestars ryggskydd.

Krasch pga dumhet och oerfarenhet. Fick släpp på framhjulet och drog rakt fram i en kurva. Höll hojen uppe rätt bra men när jag såg diket och förmodligen tänkte halvförsäkring så var det bara att lägga den. Klarade mig helt ok. Flög några meter och landade rakt på axeln vilket gjorde att jag inte kunde röra den ordentligt på ett par veckor.

När jag gick tillbaka till platsen så såg jag att jag missat en 2-tums järnstolpe med några centimeter. Ang skador på utrustningen så fick jag repor på bootsen och gräsfläckar på stället. Ådrog mig även lite racerepor på mitt nya spegelvisir :D

EDIT: Fel märke på ryggskyddet

Last edited:
Burrat skrev:
2652534 Lånar tråden en snabbis bara:

Tack!
Jag hade dainese ryggskydd när jag landade med bröstkorgen i en backe och fick motorcykeln i ryggen i ca 25km/h med hela vikten. Spräckte två kotor och fick en blödning i lungan. Jag undrar ibland om jag hade haft alpinestars rejäla ryggskydd om jag hade klarat mig bättre...

Jag gled 60 meter på asfalt med Dainesse allväderkläder - byxa och jacka.

Hade inte ryggskyddet i men denna gång gled ja som en bobåkare på asfalten.
Inget blev genomskrapat men axeln hoppa ur led så fett så man fick dragspelsmärken i huden.

Kläderna blev inlösta och ersatta - så skadade var dom iaf.

krockade med en bil i 50-70 km/h, en flygtur

Nolanhjälm, T-shirt och träningsbyxor, adidas skor:brynad

krasch med skoter i 110-130 km/h

Nolanhjälm, skoteroverall, skoterkängor :brynad

ut i skogen i en kurva, 50-70km/h, stopp mellan 2 träd och en flygtur,

ingen hjälm t-shirt, adidas skor :brynad :gnissla

så Nolan skulle jag säga, även om en stor del av visiret var borta vid ena kraschen, hur det hade gått ifall den biten hamnat i ansiktet vill jag inte veta, på den tiden hade jag ingen aning om att man skulle byta hjälm vid krasch jag så tog inte ut en ny hjälm, man hade inte så mycket skydd i övrigt på den tiden.

hoppas det inte blir någon fler gång:)

Last edited:
Tvärstopp i 100km/h och en flygtur med en landning på huvudet. Kryckor i två veckor. Hade skinnställ, boots, ryggskena, handskar och hjälm. Det vanliga med andra ord. Hade nog klarat mig utan ryggskenan, men allt annat fick ta stryk.

Arlen Ness-ställ, Shoei hjäm, IXS-handskar och ryggskydd, Oxtar TCS-EVO stövlar.

Hjälmen klarade sig med ett par repor, stället var helt men uppklippt. Ryggskyddet fixade så att inte sista kotan blev paj. Stövlarna gjorde nog sitt, men tyvärr e fötterna totalt kass. Handskarna hela men uppklippta.

140-150 km/t rakt ut i skogen, genom vägskyllt o tre granar. Klarade mig utan skador på överkroppen. Hade en tryckning på sista kotan, men inget allvarligt. Sen var väl benen o fötterna mindre roliga. Snart 3,5 år sen och fortfarande sjukskriven.

anja skrev:
2652947 :fakta

Att kroppen är i god form verkar vara väldigt underskattat som åtgärd för att minska risk för skador vid krasch hos motorcyklister.

Jag tror att ett hälsosamt lager späck funkar som stötdämpare. Måste dock disponera om det från magen till något mer kraschutsatt ställe...

Förmodligen hade späcklagret varit mer omfattande om jag inte haft ryggskydd vid ett par tillfällen. Lider endast av ständig ryggvärk. Trampcyklande har dock renderat brutet finger, avslagen tand och diverse ärr, mestadels pre-mcålder och pga nykterhetsbekymmer.

Jag gjorde en lowsider på bana i ca 100 knyck. Landade platt på sidan och gled ganska odramatiskt på baken ut i sandfållan. Jag försökte nog hålla mig sittande upprätt med händerna för det var hål i handsken och lillfingret behövde plåstras om lite. Det delbara skinnstället från A-stars höll ihop fint, och jag använder det fortfarande. Ryggskyddet från Dainese gjorde nog varken till eller från i just den vurpan.

EDIT: Nu såg jag att tråden handlade om när man har klarat sig "mirakulöst bra", och det kan stämmer väl inte så bra in på min vurpa, eftersom det som sagt inte var speciellt dramatiskt. Aja, låter inlägget stå kvar i alla fall.

Last edited:
Mitt bakhjul låste sig i 110 så jag fick ställ, studsade ca 30 meter. Inte ett enda skrapsår, lite mörbultad. Skinnjacka,Sporthojströja(som fortfarande är hel)gore-tex byxor, Halvarssons ryggskydd.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT