Skydd när ni klarade er mirakulöst bra?

• Thread starter Thread starter Odi
  • Start date Start date

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Hoj
Thruxton 1200 R
Tänkte det kunde vara intressant att läsa vad ni hade för kroppsskydd vid vurpa då ni klarade er utan allvarligare skador.

Själv gled jag en bra bit (omkull i 80-90kmh), iofs utan att åka in i något. Bar en heltäckande skyddsväst från Dainese, gore-tex byxor med ilägg, halvarsson dino handskar å hjälm. Enda stället där det kändes lite var på låret där mobiltelefonen låg...

Någon annan som är glad över sin skyddsutrustning??

Odi skrev:
2643294 Tänkte det kunde vara intressant att läsa vad ni hade för kroppsskydd vid vurpa då ni klarade er utan allvarligare skador.

Själv gled jag en bra bit (omkull i 80-90kmh), iofs utan att åka in i något. Bar en heltäckande skyddsväst från Dainese, gore-tex byxor med ilägg, halvarsson dino handskar å hjälm. Enda stället där det kändes lite var på låret där mobiltelefonen låg...

Ett enkelt gammalt skinnställ med mjuka "skydd" räckte nästan när jag blev påkörd av en bilist och slog i backen ganska rejält. Hjälmen gjorde sitt jobb och krossades på en yta med ca 50-70 mm i diameter. Handskarna tog nog en hel del för de var genomslitna på flera ställen. Det enda som hände var att 3 revben gick åt pipsvängen. Det enda som skulle ha hjlpt där är nog ett helt kross-skydd.

När jag körde ut i åker i ca 120km/h så hade jag skinnställ, ryggskydd,
stövlar, handskar o hjälm (som man alltid har när man kör).
Fick inte en skråma

Inte i sådan hög fart men gled en bra bit på asfalten på vänster höft, vänster armbåge, vänster hand. En kullerbytta på slutet.

Halvarsson brallor och jacka i skinn (brallor och jacka blixtlås ihopdraget)
Daniese ryggskydd och Gore-Tex stövlar.
Skinnhandskar med knogskydd no-name 500:-
Shoei Raid 2, var aldrig i marken.

Lite öm i axeln, lite matt på brallorna och ett litet hål vid vänster framficka, hade nycklar där.

jag blev förmodligen räddad av en knäpuck, jag hade 2 knän och en krossad knäpuck inne på sjukhuset, hade nog inte haft nåt knä alls om inte pucken varit där, Kanske ny Sporthojs mach symbol, istället för att nöjja sig med att hyvla:rolleyes:

Jag överlevde bla tack vare skinnställ, stövlar, handskar, bra hjälm och ryggskydd.

Jag hade ett Pro Biker ställ, Spidi ryggskydd, Sidi Vertigo Corsa kängor
SHOEI XR1000..

Larma en bil i sidan i 90 knyck. Vänster knä kommer iklämm mellan bilen och hojen. Jag voltar över bilen och hojen följer efter. Jag landrar på huvudet och axeln och ryggen o hojen landar på vänster ben/fot..

Hjälmen klarade sig bra under omständigheterna, Knäskyddet blev bara smulor men räddade mitt knä, ryggskyddet räddade mig från skrapsår på rydden på skinnstället inte höll så bra. Kängan som hanade under hojen klarade sin med lite märken och jag fick en ligamentskada och en liten spircka i foten..
Handkarna klarade sig utan någon inverkan.

VERDICT:

Bra: Hjälm, kängor, ryggskydd

Mindre bra: Skinstället

Dåligt: Bilistens uppsikt i trafiken..

Odi skrev:
2643294 Tänkte det kunde vara intressant att läsa vad ni hade för kroppsskydd vid vurpa då ni klarade er utan allvarligare skador.

Jag drog in i skogen i 170 och blev visserligen medvetslös å fick ont i nacken å foten, men det är i sammanhanget detsamma som helt oskadd :fakta
Jag hade en 1v gammal Shoei Raid II, ett år gammalt Dainese Defender-skinnställ, ett år gamla Alpinestar SMX3-stövlar, 2 år gammalt Knox-ryggskydd, ett sånt som går ut över skulderbladen och njurarna och 4v gamla Halvarsson Apex-handskar.

klarade mig från ett liv i rullstol, tack vare mitt ryggskydd.

strax under 100 km/h rakt ut i skogen.. landade i ett stengärde med ryggen först

i mitt tycke, den bästa investeringen jag gjort

Brakade in i en långtradare på motorvägen för att sen fronta med en järnstolpe som inte ens böjde sig. Vet inte hastigheten i själva smällen men höll ca 100-120 km/h innan. Var nog lägre vid impakten. Huvudet och axeln slog i smällen.

Körde med Airoh Dragon integralhjälm. Nån slags racing Arlen Ness jacka och skinnracing brallor a 'la Berik. Handskarna var väl nån slags racing det med knogskydd och grejer och racingstövlar med. Ryggskyddet satt på plats.

Jag kom undan med en förlamad axel, punkterad lunga, krossat nyckelben, nervskador på rygg och axel, inre blödningar, kemisk lunginflammation. Och lite småsprickor här och var i skelettet.

Hjälmen hade ett fint avtryck rakt i nyllet, visiret flög ( ^_^ ), allt annat höll faktiskt fast klipptes sönder av räddningspersonalen. Nu mår jag bra :D fast axeln funkar inte. Hade nog tur som inte drog ner på skydden, speciellt hjälm och ryggskyddet. Den enda skadan på huvudet var en kal fläck på bakhuvudet som dock växte igen sen. (Mer chocken av traumat än smällen på skallen)

wonderwizard skrev:
2643423 klarade mig från ett liv i rullstol, tack vare mitt ryggskydd.

strax under 100 km/h rakt ut i skogen.. landade i ett stengärde med ryggen först

i mitt tycke, den bästa investeringen jag gjort

märke på ryggskyddet?

Jag slog runt på E4an i ca 130kmh med min gamla R1a. 2 nummer förstort skinnställ och utan ryggskydd... inte ens ett blåmärke eller sträckning! Hojen va det värre med..bli inte oroliga nu, den var bara trafikförsäkrad :tummenupp

*1: slog runt i 140 med full men 2 nr för stort skinnställ. gled kanske 20 meter, flög över ett vägräcke, 5-6 frivolter i ett dike/uppsamligsplats för stora stenar. klarade ryggen där pga ryggskyddet. såg ut som efter en bättre kväll på fyllan i ansiktet pga den 2 nummer för stora hjälmen. i övrigt lite blåmärken och ett snyggare skinnställ.

*2: in i en bil i 140 på e4:an med samma utrustning. resultatet blev ett ännu snyggare skinnställ och en hjärnskakning troligtvis för att frigoliten i hjälmen redan var så komprimerad. I övrigt, inte heller där några skador. Hojen va det värre med..bli inte oroliga nu, den var bara trafikförsäkrad :tummenupp

smälde med en 740 i ca 60-70 km när han bara körde rakt ut i vägen ignorera stoppplikten. Jag hade bara jeans och tshirt (vet att det var korkat) men det rädda antagligen livet på mig då jag brukar ligga minst i det dubbla på samma väg. Lite skrap sår och ett pajat korsband anser nu att min tur är förbrukad

Asfaltsväg, ca 70, la ner pga bilist som inte hade upptäckt att han hade backspeglar på sin bil. Jag gled några 10-tal meter, rullade runt 2-3 varv, men slog inte in i något (annat än asfalten), och stannade uppe på vägen.

Byxor (textil), handskar (skinn) och stövlar var Held. Jacka (textil) från MC-poolen. Glasfiberhjälm.

Skador på mig var ett brutet ben i handen, troligtvis för att jag slog i då jag rullade runt.

Hål genom ytterfordret på jacka och byxor, men inte genom innerfodret. Flera hål på handskarna vid tummarna, men inte där det fanns kolfiberförstärkningar vid knogarna. Hjälmen skrapad, men den slog aldrig i särskilt hårt. Skrapmärken på stövlarna, men de klarade sig bra.

Jag tycker utrustningen gjorde sitt jobb bra. Utom handskarna. Men å andra sidan är de ofodrade, med foder hade jag kanske klarat mig utan brutet ben. Och om jag hade slagit i knogdelen istället hade jag säkert klarat mig.

Asfalt med rullgrus. Låste framhjulet under ett par hundradelar i kurvan i 110 när jag bromsade. Åkte av vägen nerför en slänt och landade i ett buskage fortfarande sittande på hojen. Inga skador på mig. Lite känning i nacken och lite i vristen som hamnade under cykeln. Dock jobbade jag som vanligt 6 h senare med postutdelning i hyreshus (utan hissar). Cykelns kåpor gick åt skogen och styret blev snett. Men oroa er inte jag hade för visso helförsäkring men jag betalade det hela själv utan att anmäla det till försäkringsbolaget. :tummenupp

Skyddsutrustning: Goretexställ, ryggskydd och stlövlar från Dainese samt ett par skinnhandskar och en Nolan hjälm. Inga skador på hjälmen, goretexstället blev lite smutsigt.

Jag tror vi behöver en kompletterande tråd där vi talar om krasher där det inte gick så bra. Den här tråden är ju totalt hilarious.

Skulle ha suttit i rullstol om jag inte haft ryggskydd när jag smälde med en bil ..

Just fan, jag hade ett ryggskydd på mig också, Spyke. Det klarade sig utan en skråma, jag försökte lämna in det tillsammans med resten av MC-utrustningen, men verkstaden ville inte ta emot det.

Nautilus skrev:
2645942 Asfaltsväg, ca 70, la ner pga bilist som inte hade upptäckt att han hade backspeglar på sin bil. Jag gled några 10-tal meter, rullade runt 2-3 varv, men slog inte in i något (annat än asfalten), och stannade uppe på vägen.

Byxor (textil), handskar (skinn) och stövlar var Held. Jacka (textil) från MC-poolen. Glasfiberhjälm.

Skador på mig var ett brutet ben i handen, troligtvis för att jag slog i då jag rullade runt.

Hål genom ytterfordret på jacka och byxor, men inte genom innerfodret. Flera hål på handskarna vid tummarna, men inte där det fanns kolfiberförstärkningar vid knogarna. Hjälmen skrapad, men den slog aldrig i särskilt hårt. Skrapmärken på stövlarna, men de klarade sig bra.

Jag tycker utrustningen gjorde sitt jobb bra. Utom handskarna. Men å andra sidan är de ofodrade, med foder hade jag kanske klarat mig utan brutet ben. Och om jag hade slagit i knogdelen istället hade jag säkert klarat mig.

Själv slog jag över bakåt vid en bakhjulsshow i 100+ då jag skulle peta i fyran.

Gjorde sjukt ont men klarade mig bra, har lite problem med händerna fortfarande då de har börjat somna, hehe. Inte bra att sätta i dom vid såna hastigheter.

Jag hade en scorpion safteyvest, sjukt nöjd med den. Hanskar med skinnförstärkning innuti, och oxtar sporthojsstövlar.

SAFETY Västen i fråga har även räddat livet på min bror då han knackte en stålgrind med gaffelkronan på sin cross och slungades iväg en 30meter...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT