Skurna slicks...

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM525 motard -06
Blir slicksen varmare snabbare om man skär i dom. Teoriskt sett borde det bli mer rörelser i däcken (mindre ytspänning på däcken) därav mer värmeutveckling i däcken. Kan det stämma?

På grund av att jag kör med lite hårdare gummiblandning på åland. Misstänker att dom är lite för hårda för vårtemperaturer. Vill åtminstone kunna komma upp i arbetstemperatur så man kan gasa efter varje böj.

Blir slicksen varmare snabbare om man skär i dom. Teoriskt sett borde det bli mer rörelser i däcken (mindre ytspänning på däcken) därav mer värmeutveckling i däcken. Kan det stämma?

På grund av att jag kör med lite hårdare gummiblandning på åland. Misstänker att dom är lite för hårda för vårtemperaturer. Vill åtminstone kunna komma upp i arbetstemperatur så man kan gasa efter varje böj.

Tror inte det spelar ngn märkbar roll. Åkte själv på skurna slicks o tidiga vårar o sena höstar , så kasade alltid framhjulet 5-10 meter innan det började snurra igen , efter längre bakhjulsåk. Lite halvotäckt !:gnissla

Var det dagstemperaturer på 6-7 grader , så kom de aldrig upp i temp... Man vågade inte gasa alls. Slicks funkar bra på sommaren , men inte tidiga höstar o sena vårar...... Tyckte jag.....

Det går faktiskt att skära med vanlig tapetkniv för att hjälpa värmen på traven, om det inte är så viktigt med mönster. Det kan du ju göra på plats på åland om du inte får riktig värme i sulorna. Mycket riktigt åstadkommer man mera rörelse i gummit genom att skära.

Men, visst ska vi ha sol å varmt på Åland:va :tummenupp

Jag kommer att plocka med mig däckskärare, om ni vill låna på plats

Kommer inte bli problem att få värme i däcken på Åland, det kan jag nästan lova! Bra friktion i underlaget där

Bra sätt att behålla/snabbare få värme i däcken är som pw säger att skära lite med typ tapetkniv. Ett par snitt i ytterkant typ var 5e cm är ok :tummenupp

Jag har hört att ni som får åka till Åland kommer drabbas av regn, stormar och isbjörnar så det är lika bra att du tar med dubbdäcken oxå :tungan :D

På Åland ska ni inte skära däcken. Asfalten där är så grov att ni utan problem får upp värmen.
Och ni behöver gummit dom sista timmarna :D

Tror inte det spelar ngn märkbar roll. Åkte själv på skurna slicks o tidiga vårar o sena höstar , så kasade alltid framhjulet 5-10 meter innan det började snurra igen , efter längre bakhjulsåk. Lite halvotäckt !:gnissla

Var det dagstemperaturer på 6-7 grader , så kom de aldrig upp i temp... Man vågade inte gasa alls. Slicks funkar bra på sommaren , men inte tidiga höstar o sena vårar...... Tyckte jag.....
Oavsätt om det kommer upp i rätt temp eller inte så är det bra mycket bättre grepp i ett slicks om det inte är för gammalt. Kan inte förstå varför folk tror att vägdäck har bättre grepp. Har kört bra många varv när det varit strax över 0an.

Inte konstigt att de inte kom upp i temp när du inte gasar nått :D

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...