skurit - hur löser jag detta?

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
yz 125 -98

cylindern har skurit. ny kolv blir det självklart. vad gör jag med cylindern? går det å hona? det är en repa längst med cylindern ganska stor men inte överdriven å det ser likadant ut på kolven.

sen verkar det som om vevhuset inte vill gå runt det tar emot lite då och då som att det "tjärvar"(hur det stavas) det måste jag antagligen åtgärda?

lämna in cylindern på horning? ta av motorn och lämna in den?

Om du har en djup repa i cylindern så måste den borras till större dimension, och då behöver du ju en lite större kolv också. Det brukar finnas originalkolvar i ett antal olika överdimansioner att beställa.

Att vevpartiet kärvar är ju inte speciellt bra, och jag skulle tippa på att ett eller flera ramlager är kass. Är väl iofs bara 2 st på en 125. :). Vill du fixa det billigt så plocka ur vevaprtiet och skicka det löst till t.ex. EBOS (www.ebos.se). Dom fixade min vevaxel till RD 350:n bra och hyfsat billigt. Dom kanske även har billigare kolvar, och kan borra din cylinder.

Lycka till! :tummenupp

PacMan skrev:
Om du har en djup repa i cylindern så måste den borras till större dimension, och då behöver du ju en lite större kolv också. Det brukar finnas originalkolvar i ett antal olika överdimansioner att beställa.

Att vevpartiet kärvar är ju inte speciellt bra, och jag skulle tippa på att ett eller flera ramlager är kass. Är väl iofs bara 2 st på en 125. :). Vill du fixa det billigt så plocka ur vevaprtiet och skicka det löst till t.ex. EBOS (www.ebos.se). Dom fixade min vevaxel till RD 350:n bra och hyfsat billigt. Dom kanske även har billigare kolvar, och kan borra din cylinder.

okej ny kolv och hornad cylinder.

vad gör jag med vevhuset som kärvar? det gör inte det hela tiden men ibland så lixom kärvar det fast så man måste ta i för å få runt det. det tar emot... eller stoppar jag på nya grejjerna å kör?

steff skrev:
okej ny kolv och hornad cylinder.

vad gör jag med vevhuset som kärvar? det gör inte det hela tiden men ibland så lixom kärvar det fast så man måste ta i för å få runt det. det tar emot... eller stoppar jag på nya grejjerna å kör?

Ta isär. Kanske ligger nåt och låser fast veven ibland.
Nej, ny kolv och borrad cylinder. Man kan inte hona bort stora skador.

Är det inte nikasil i cylindern? Eller det kanske är på nyare än 98.. jag vet inte. Men ifall det är det så går det väl inte att borra. Då måste den väl nikailbehandlas igen. Och det görs väl inte i sverige. Fast det finns väl såna som man kan skicka till i sverige, som sen skickar tillbaka en hel cylinder till dig, och sen skickar din gamla till england och fixar den. Och så går det runt så. Jag hade en yz 250 -00 som skar. Då fick jag skicka i väg cylindern. 3000 spänn gick behandlingen på.

Du kan inte hona cylindern när det blivit en sån stor repa!
Du kan inte borra den heller för det är nicasil i den... du får lämna in cylindern på omnicasilering hos en verkstad, nytt nicasil läggs inte i sverige så den kommer skickas tilll england... det kostar ungefär 2000-2500...

Cylindern blir som ny, och det är betydligt billigare än att köpa ny cylle...
Nicasil på en 93 yz 250... tror nicasilet kom 93 på yz'orna.

Jag skickade min cylinder till Blixtens racing i Huskvarna. Det var iofs 3 år sen men det kan vara värt att kolla upp.
Fick betala ~2900:- för nikasilbehandling samt kolvkit.

PacMan skrev:
Vill du fixa det billigt så plocka ur vevaprtiet och skicka det löst till t.ex. EBOS (www.ebos.se). Dom fixade min vevaxel till RD 350:n bra och hyfsat billigt. Dom kanske även har billigare kolvar, och kan borra din cylinder.

Mm, jag rekomenderar starkt ebos, mkt trevlig personal och till hyfsade priser.

På yz 98 är det NICASIL så om där finns en repa som har gått genom nicasilet så måste det omnicasilas det går inte att borra. När det gäller omnicasilning så tycker jag personligen inte att du skall använda blixtens racing då arbeten jag fått gjorda där har lämnat lite övrigt att önska. Folk på raceforumet bla offekoff har bra koll på vart man skall skicka cylindrarna

okej cylindern ska till england.

nu till vevstaken som kärvar. det går att dra runt den helt cleant. men då och då så tjärvar den ungefär som nått hamnar i klämm och tar man och trycker till släpper det och går runt ändå det låter som nått rispar.....

vad kan ha hänt? vad göra?

steff skrev:

nu till vevstaken som kärvar. det går att dra runt den helt cleant. men då och då så tjärvar den ungefär som nått hamnar i klämm och tar man och trycker till släpper det och går runt ändå det låter som nått rispar.....

Varför skar cykeln??

Tjuvluft magert med olja skit?????

Det är troligt att ramlagren alt storändslagret har fått stryk och flisat av sig alt är slut. Nör motorn ändå är ur kan du alltid byta ramlager (de är billiga) + extra nogrant rengöra och mäta upp staklagret för att kolla slitaget hos detta. Rasar ett lager och sprider mer skit i motorn blir din nyreparerade cylinder skit igen.... :huvet

Nytt kolvkit,utbytescylinder och lämna vevpartiet för renovering och få det riktat/balanserat... sorry...men det är bara att gå hela vägen.
Mvh Johan/Sandström MC-Service AB

Ps.Glöm inte ta reda på varför den skar! Ds.

Elgasen skrev:
Vad är YZ125 -98 för sporthoj egentligen? :va

Den kommer ju alltid vara mer sporthoj än en Bandit eftersom YZ:an byggdes för att tävla med = sport. Banditen byggdes väl för lönnfeta 35+:are som tyckte det köpte en frän "sporthoj"? ;)

Goodstuff skrev:
Den kommer ju alltid vara mer sporthoj än en Bandit eftersom YZ:an byggdes för att tävla med = sport. Banditen byggdes väl för lönnfeta 35+:are som tyckte det köpte en frän "sporthoj"? ;)

Fan vad rätt sagt. :tummenupp Jag älskar när det blir så här rätt :tungan

steff skrev:

Som du kanske inte redan visste så är det extremt tight i vevhuset. Minsta lilla grej som åker ner där kan låsa den då och då. Jag har haft samma problem.
Veva runt svänghjulen och leta efter skit.. det har förmodligen ramlat ner något när din cylinder/kolv skar. sen behöver inte lagret vara sönder.. känn på vevstaken om den glappar eller om den går fint runt axeln där.
Lycka till!

Om det nu ska till England, så varför betala en mellanhand i Sverige?
Den tjänsten måste väl gå att köpa direkt som man gör med reservdelar.
(om inte mellanhanden har så bra rabatter att det går på ett ut)

Gixxer 1000 skrev:
Om det nu ska till England, så varför betala en mellanhand i Sverige?
Den tjänsten måste väl gå att köpa direkt som man gör med reservdelar.
(om inte mellanhanden har så bra rabatter att det går på ett ut)

Mellanhanden kanske kan svara på alla frågor och dessutom meka :D
Roffe

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...