Skuret vevstakslager.

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Kortfattat:

Typ/Modell: Aprilia RS 125 -03

Problem: Skuret vevstakslager.

Vevstakslagret är trasigt, har regbesiktningstid på måndag klockan 10.00.

Varför kan det ha gått sönder?
Var kan jag köpa ett i HELGEN?
Var kan jag få det reparerat i HELGEN?

Kostnaden spelar ingen roll.

(Ja, jag postade i två forum, men jag är desperat)

skulle tro att det är kört, är det kullager eller glidlager? Förmodligen glid. har du otur så har vev eller stake blivit skadad oxå och då kanske du måste byta, veven går att slipa. Men inte på en helg

Hur kan det komma sig att du har lyckas rasa motorn innan cykeln är regbesiktigad? :va

Jag får desvärre också berätta att din enda chans är någon som har en reservvev hemma och har lust att kränga i den. Dock lär det kosta mängder så det är nog billigare att stå sitt kast och låta det ta den tid det tar.

Ring starolracing i Enköping.
Säg åt latmaskarna att 2meter skickat dig
0171443610
/2

Borsiin JR skrev:
Hur kan det komma sig att du har lyckas rasa motorn innan cykeln är regbesiktigad? :va

Jag får desvärre också berätta att din enda chans är någon som har en reservvev hemma och har lust att kränga i den. Dock lär det kosta mängder så det är nog billigare att stå sitt kast och låta det ta den tid det tar.
Toppenbra idé, känner en som kör 125JR.. Ska ringa und höra.

2meter skrev:
Ring starolracing i Enköping.
Säg åt latmaskarna att 2meter skickat dig
0171443610
/2
Finns det ngn chans att de kan fixa det någorlunda snabbt, om jag har fixat en ny vev-pryl själv? Fick napp hos racingkillen, måste bara ha ngn som kan sätta i det. Dock får jag bara låna det, så ett köp hos starol är ju givet.

Ärendet temporärt fixat! :D

Stort tack till Jacob Wiklund 125JR som lånar ut en hel motor till mig för att jag ska kunna regbesiktiga!

Inte för att verka negativ men skall du göra en regbesiktning brukar de vara kinkiga med att motornr stämmer, kolla i ditt regebvis om där står ett motornr angivet.....

Har du flyt pallar de inte plocka av alla kåpor för att hitta motornr men jag hade inte satsat på det.....

Du kan testa att ta med din rasade motor och visa upp för dem bara för att....

Borsiin JR skrev:
Inte för att verka negativ men skall du göra en regbesiktning brukar de vara kinkiga med att motornr stämmer, kolla i ditt regebvis om där står ett motornr angivet.....

Har du flyt pallar de inte plocka av alla kåpor för att hitta motornr men jag hade inte satsat på det.....

Du kan testa att ta med din rasade motor och visa upp för dem bara för att....
Bör det ej vara så, att om det finns något tillfälle att byta motor på, så är det när man ska regbesiktiga? De bör ju uppdatera motornumret vid en regbesiktning, och sedan skriva isina fina papper att motor är bytt?

Men visst, bra idé. Tar med min motor utifallatt.

Ibland har man tur i oturen så att det stinker om det.

Händelseförlopp:

Fredag, 1900: Vevstakslagret skär
Fredag, 1935: Plastfarsan kommer med släp för att hämta hojen
Fredag, 1945: Börjar riva hojen, identifierar problemet.
Fredag, 2001: Skriver två trådar i hopp om hjälp
Fredag, 2110: Ringer en kompis som har en kompis som kör 125JR och frågar om han kan ringa sin kompis, "Visst", säger han.
Fredag, 2115: Min kompis ringer tillbaka och säger att 125JR-killen har ett vevparti, ger mig hans nummer och säger åt mig att ringa honom om en halvtimme.
Fredag, 2145: Ringer Kompiskompisen och frågar om han har ett vevparti ämnat åt mig, "Ja" säger han och fortsätter: "Men det är så krångligt att få i, så det är bättre om du lånar en hel motor". Jag tackar och bockar.
Lördag, 0800: Vaknar med hopp i horisonten.
Lördag, 0900: Avfärd mot sthlm.
Lördag, 1000: Framme hos killen, tar 10 minuter att få en motor.
Lördag, 1345: Hemma igen, börjar mecka bort den gamla motorn och dit den nya.
Lördag, 1415: Akut problem, behöver kopplingsvajer och cylinderfotspackning. Ringer AVA Mc i en kvart innan de svarar. Ja, de har EN av varje kvar. Bara att åka och köpa.
Lördag, 2000: Färdigmeckat och dags för startknappen, den fungerar... Euforin släpps lös.

Jag har träffat denna kille EN gång tidigare, ändå lånar han ut en motor till mig.

Jacob Wiklund är en mkt trevlig kille.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...