Skuret vevstakslager.

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Kortfattat:

Typ/Modell: Aprilia RS 125 -03

Problem: Skuret vevstakslager.

Vevstakslagret är trasigt, har regbesiktningstid på måndag klockan 10.00.

Varför kan det ha gått sönder?
Var kan jag köpa ett i HELGEN?
Var kan jag få det reparerat i HELGEN?

Kostnaden spelar ingen roll.
 
ehhh, jadu..

om du verkligen menar vevlagret så tar det tid att få hem det och sen ska det bytas och balanserar. Så räkna med minst en vecka sen måste ju ju byta ramlager och sånt..
 
sismo skrev:
Kortfattat:

Typ/Modell: Aprilia RS 125 -03

Problem: Skuret vevstakslager.

Vevstakslagret är trasigt, har regbesiktningstid på måndag klockan 10.00.

Varför kan det ha gått sönder?
Var kan jag köpa ett i HELGEN?
Var kan jag få det reparerat i HELGEN?

Kostnaden spelar ingen roll.


Vevsats kan du köpa hos starol eller hos hos Björn Andersson. Det kostar runt 1500kr.
Sedan så måste det monteras. Det tror jag VRM kan göra.
Björn Andersson har nog fullt upp ändå...
Kolla med en verkstad nära just DIG svårt att skicka det över halva Sverige på en helg...

Det där är mina tips. Själv köpte jag hos Björn Andersson som var väldigt trevlig och "service mind"
Starol är lite sarcastisca... :kocko ( Hata starol ) :4skrika

Varför?
Mja hur långt har den gått?
Har den gått hårt, bra eller dålig olja?
Låter konstigt brukar vara kolv som far om oljan är dålig...
Är den tysk import eller?
 
Ärendet temporärt fixat! :D

Stort tack till Jacob Wiklund 125JR som lånar ut en hel motor till mig för att jag ska kunna regbesiktiga!
 
AndersJohansson skrev:
Vevsats kan du köpa hos starol eller hos hos Björn Andersson. Det kostar runt 1500kr.
Sedan så måste det monteras. Det tror jag VRM kan göra.
Björn Andersson har nog fullt upp ändå...
Kolla med en verkstad nära just DIG svårt att skicka det över halva Sverige på en helg...

Det där är mina tips. Själv köpte jag hos Björn Andersson som var väldigt trevlig och "service mind"
Starol är lite sarcastisca... :kocko ( Hata starol ) :4skrika

Varför?
Mja hur långt har den gått?
Har den gått hårt, bra eller dålig olja?
Låter konstigt brukar vara kolv som far om oljan är dålig...
Är den tysk import eller?
Den har gått 75 mil, gått lungt och framförallt strypt. Bra olja enl. manualens rekommendationer. Svensksåld.
 
sismo skrev:
Den har gått 75 mil, gått lungt och framförallt strypt. Bra olja enl. manualens rekommendationer. Svensksåld.


svensksåld? varför då regbesikta?
 
sismo skrev:
Den har gått 75 mil, gått lungt och framförallt strypt. Bra olja enl. manualens rekommendationer. Svensksåld.

Gått 75 mil och vevstakslagret skär :va
Du måste fått ett riktigt måndagsex. Om hojen är nyinköpt går väl det på garantin men det är ju allvarliga brister om vevstakslagret skär efter 75 mil.
 
DJM skrev:
svensksåld? varför då regbesikta?

Idiotiskt nog reggad som fulleffekt, trots att den ej är det.

Padde skrev:
Va fan var är garantin?

Ingen aning, bör jag ha det kvar? Det är ju som sagt en 03:a.

Darth Igel skrev:
Gått 75 mil och vevstakslagret skär
Du måste fått ett riktigt måndagsex. Om hojen är nyinköpt går väl det på garantin men det är ju allvarliga brister om vevstakslagret skär efter 75 mil.

Jo, jag undrar faktiskt vad som har gått fel... Känns sådär.
Men ska lämna motorn till Starol, om jag får tag på dem och de har tid. Just nu är besiktningsproblemet löst, tack vare Jacob Wiklund :tummenupp .
 
sismo skrev:
Idiotiskt nog reggad som fulleffekt, trots att den ej är det.



Ingen aning, bör jag ha det kvar? Det är ju som sagt en 03:a.



Jo, jag undrar faktiskt vad som har gått fel... Känns sådär.
Men ska lämna motorn till Starol, om jag får tag på dem och de har tid. Just nu är besiktningsproblemet löst, tack vare Jacob Wiklund :tummenupp .

Jag skulle f*n i ditt läge om inte garantin finns kvar kontakta Aprilia om du kört på bra oljor och vet med dig att du inte misskött hojen. Det ska hålla i 75 mil utan problem.
 
sismo skrev:
Den har gått 75 mil, gått lungt och framförallt strypt. Bra olja enl. manualens rekommendationer. Svensksåld.


Ja stämmer det där så borrde du defenitivt ha garanti kvar på den...
När blev den uttagen då?
 
AndersJohansson skrev:
Ja stämmer det där så borrde du defenitivt ha garanti kvar på den...
När blev den uttagen då?
Slutet av 03, körd i tre veckor sedan avställd till i Februari detta år. Körd av mig i kanske 5 mil max.
 
Ibland har man tur i oturen så att det stinker om det.

Händelseförlopp:

Fredag, 1900: Vevstakslagret skär
Fredag, 1935: Plastfarsan kommer med släp för att hämta hojen
Fredag, 1945: Börjar riva hojen, identifierar problemet.
Fredag, 2001: Skriver två trådar i hopp om hjälp
Fredag, 2110: Ringer en kompis som har en kompis som kör 125JR och frågar om han kan ringa sin kompis, "Visst", säger han.
Fredag, 2115: Min kompis ringer tillbaka och säger att 125JR-killen har ett vevparti, ger mig hans nummer och säger åt mig att ringa honom om en halvtimme.
Fredag, 2145: Ringer Kompiskompisen och frågar om han har ett vevparti ämnat åt mig, "Ja" säger han och fortsätter: "Men det är så krångligt att få i, så det är bättre om du lånar en hel motor". Jag tackar och bockar.
Lördag, 0800: Vaknar med hopp i horisonten.
Lördag, 0900: Avfärd mot sthlm.
Lördag, 1000: Framme hos killen, tar 10 minuter att få en motor.
Lördag, 1345: Hemma igen, börjar mecka bort den gamla motorn och dit den nya.
Lördag, 1415: Akut problem, behöver kopplingsvajer och cylinderfotspackning. Ringer AVA Mc i en kvart innan de svarar. Ja, de har EN av varje kvar. Bara att åka och köpa.
Lördag, 2000: Färdigmeckat och dags för startknappen, den fungerar... Euforin släpps lös.

Jag har träffat denna kille EN gång tidigare, ändå lånar han ut en motor till mig.

Jacob Wiklund är en mkt trevlig kille.
 
Fått erbjudande om att köpa motorn billigt av killen, vet ej om jag ska göra det. Om det blir billigare eller marginellt dyrare än att fixa vevpartiet, så är det klart att jag köper den.

Den har har, efter att killen köpte den, gått 10 mil på bana. Han köpte den för 9000 kr. Kolven är inte original aprilia, och har en renoverad och omnicasilerad cylinder.
Vad är rimligt pris för den?
 
sismo skrev:
Fått erbjudande om att köpa motorn billigt av killen, vet ej om jag ska göra det. Om det blir billigare eller marginellt dyrare än att fixa vevpartiet, så är det klart att jag köper den.

Den har har, efter att killen köpte den, gått 10 mil på bana. Han köpte den för 9000 kr. Kolven är inte original aprilia, och har en renoverad och omnicasilerad cylinder.
Vad är rimligt pris för den?
4k skulle jag kunnat ge. inte mer. Men så du vet det är väldigt bra att ha en reservdelsmotor. Det kommer du inte ångra om du får den billigt.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top