Skuret vevstakslager till 2takts motor

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
vevstakslagert (tror det heter så) till motorn som jag och min kompis har satt på vårat "crosscart" skar för ett par dagar sen. Motorn är en mopedmotor, 2-takt. så nu til mina frågor:

1. vad jag kan se så har lagert gått i sönder (veven går att röra runt men det glappar som fan.) vad kan det bero på? dålig smörjning, hög värme?

2. Finns det nån här på sh eller någon som vet någon billigt ställe som kan dela på veven, byta lagert samt balansera veven igen? ska skicka ett pm till roffe på vrm.se

och nej, kommer inte att ställ frågan på moppenet, vill ha serösa svar:tummenupp

//T

Last edited:
Vad är det för motor och vad sitter det för grejer på den?

minarelli am6 -03, airsal 70 cc, orginalförgasare, avstrypt orginalrör

stiftet ser ok ut (lite ljust kanske)

Tre år gammal, och antagligen rätt misshandlad... Skulle tro att det är rent slitage som har dödat det lagret, och möjligtvis lite snålande med oljemängd och oljekvalité. Släng orginalveven på tippen och köp en ny, det är inte lönt att renovera vevpartiet när det finns såpass billiga pirat/trimgrejer. En ny lös stake m lager går väl på runt 600 spänn, arbete minst 400, och för praktiskt taget samma pengar köper du en komplett vev istället... Lägg till ytterligare några kronor så har du nått som garanterat håller.

Last edited:
Vevstaken på min förra moppe rök åt helvete.

Det skulle kosta mer att fixa org. veven med ny stake osv än att köpa en ny. Så köp en ny värre vev. Dom brukar vara balanserade för lite högre varvtal också.

Kostar runt en tusing.

Staken till min skulle ha kostat 1250, sen kommer jobb för balansering och jobb för att byta det..

om man köper ny vev, måste den då balanseras eller där den redan det??

Flummo skrev:
2487654 Ett nytt vevparti är klart att stoppa rakt i motorn.

okej, tänkte det, nytt kostar 1100 på mohlins...blir till att beställa ett sånt!

tack för hjälpen grabbar:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...