Skuret eller oskuret slicks?

konta

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600RR -08
Vad är skillnaden på ett skuret slicks som Dunlop Dot N-tec D211GP och deras vanliga slicks?... riktig rockiefråga:confused:

Ett slicks har mer kontaktyta, så JA på den frågan.

Men, ganska få förare i Sverige kan nog ha nytta av den lilla extra kontaktytan och greppet.

Däremot är min erfarenhet att ett slicks håller längre och får ett jämnare slitage.

/Nitrous

Anledningen att slicks inte har mönster är ju att det är gummit som ger fästet, så på torr asfalt försämrar mönstret fästet. Gäller som sagt på torr asfalt.

Är det kallt, så har mönstrade däck fördelen att komma lättare upp
i värme, då du har lite mer rörelse i det, däremot så har du lite kortare
livslängd.
Fördel nr två, och som är ganska stor fördel, är att de mönstrade däcken
kan man sälja till gatförare begagnade sen (om de är DOT märkta vill säga,
och det vet jag inte om just denna modellen du nämner ovan är..)

en annan grej e att det e så svårt att det hur mycket gummi det e kvar på ett skuret. Mönstret e oftast obefintligt på sidorna.

Är det GP Racer D211 E som avses som det skurna däcket här? Lite smusugen på en uppsättning sådana att prova på bana i sommar.

Vilka märken rekomenderas på slicks? funderar på att sätta på Dunlop Dot N-tec D211GP... någon som har testat de?

Så länge jag inte är sponsrad av nått däckmärke tycker jag att alla som inte är extremsnabba och funderar på däck borde köra conti endurance av följande anledning.

Det sliter fint oavsett kass fjärningsinställning.
Brutalt lång livslängd.
Mycket bra grepp.

Så länge jag inte är sponsrad av nått däckmärke tycker jag att alla som inte är extremsnabba och funderar på däck borde köra conti endurance av följande anledning.

Brutalt lång livslängd.
Mycket bra grepp.

Kan bara instämma.
Livslängden är förvånande.

Brutalt lång livslängd.
Mycket bra grepp.

Undrar hur greppet på conti endurance är att jämföra med det hårdare dunlop däcket 6680?

Brutalt lång livslängd.
Mycket bra grepp.

Medium fram och endurance back då eller?

Last edited:
Vilka märken rekomenderas på slicks? funderar på att sätta på Dunlop Dot N-tec D211GP... någon som har testat de?

Jag har, de har en spetsigare profil, lite ostadiga rakt fram, men väl på örat är de grymma, gillade dem bättre än pirelli och metzeler iaf.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025