Skuren stånka... varför?

• Thread starter Thread starter 660
  • Start date Start date

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
Hade lite tid över idag så jag plockade isär min ena motor.. en Yamaha stånka 660, femventilstopp och vattenkyld. Anledningn till nedplockningen var att jag fick ett otrevligt ljud i spisen efter att ha jagat en 1000R några km i sisådär 160-170kmh. Till saken hör att jag i vintras stoppade i en trimkam (en sansad kam, ingen ididot-kam alltså..) och högkompskolv (11:1, original är 9,2:1) körde in efter bästa förstånd, innan jag plågade livet ur den... Höll alltså ca 100mil, gick riktigt bra.
Nu ser kolven alltså lite lustig ut... har skurit både fram och bak på kolvskörten. Såg också att vevskivorna har blånat just runt vevtappen. Så ska det väl inte se ut. Kam och vippor osv är alles in ordnung. Kolvtoppen såg lite lagom sotig ut, ser även ut som ringarna tätat mkt bra mot cylindern, ingen missfärgning där inte. Cylindern har orignalborr så jag bara honade den och kollade spel innan jag stoppade i kolven. Är det sannolikt att för mager bestyckning kan orsakat detta? Kollade ju inte med lambda sond, bara färg på stiftet, roll-on, roll-off osv. Vad kan det annars tänkas vara? överhettning - i så fall varför? brist på smörjning? vad tyder blånaden av vevskivorna på?
Tack på förhud
/660

Blånade vevskivor beror inte på bestyckningen då du smälter stift/sabbar kolv innan. Det beror troligen på brist på smörjning vilket fått lagret att gå varmt. Ett alternativ är att lagerspelet i vevlager+ramlager kan ha varit felaktigt.

Att kolven skär på en fyrtaktare får anses som tämligen ovanligt och i så fall beroende på oljebrist alternativt grav brist på kylning.

Luktade oljan bränd och var kolsvart?

Henkka skrev:
Luktade oljan bränd och var kolsvart?
Luktade inte bränt, så hyfsat fräch ut tyckte jag. Kan man verkligen "bränna"en motor med ett nummer "fel" stift?
/660

Ring Roger på Eurospeed, www.eurospeed.nu
Han är generalagent på MuZ och kan 660 stånkan utan och innan, han kan skrämma upp dom duktigt och borde veta vad du har för fel, han borde ha stött på det mesta.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...