Hade lite tid över idag så jag plockade isär min ena motor.. en Yamaha stånka 660, femventilstopp och vattenkyld. Anledningn till nedplockningen var att jag fick ett otrevligt ljud i spisen efter att ha jagat en 1000R några km i sisådär 160-170kmh. Till saken hör att jag i vintras stoppade i en trimkam (en sansad kam, ingen ididot-kam alltså..) och högkompskolv (11:1, original är 9,2:1) körde in efter bästa förstånd, innan jag plågade livet ur den... Höll alltså ca 100mil, gick riktigt bra.
Nu ser kolven alltså lite lustig ut... har skurit både fram och bak på kolvskörten. Såg också att vevskivorna har blånat just runt vevtappen. Så ska det väl inte se ut. Kam och vippor osv är alles in ordnung. Kolvtoppen såg lite lagom sotig ut, ser även ut som ringarna tätat mkt bra mot cylindern, ingen missfärgning där inte. Cylindern har orignalborr så jag bara honade den och kollade spel innan jag stoppade i kolven. Är det sannolikt att för mager bestyckning kan orsakat detta? Kollade ju inte med lambda sond, bara färg på stiftet, roll-on, roll-off osv. Vad kan det annars tänkas vara? överhettning - i så fall varför? brist på smörjning? vad tyder blånaden av vevskivorna på?
Tack på förhud
/660
Nu ser kolven alltså lite lustig ut... har skurit både fram och bak på kolvskörten. Såg också att vevskivorna har blånat just runt vevtappen. Så ska det väl inte se ut. Kam och vippor osv är alles in ordnung. Kolvtoppen såg lite lagom sotig ut, ser även ut som ringarna tätat mkt bra mot cylindern, ingen missfärgning där inte. Cylindern har orignalborr så jag bara honade den och kollade spel innan jag stoppade i kolven. Är det sannolikt att för mager bestyckning kan orsakat detta? Kollade ju inte med lambda sond, bara färg på stiftet, roll-on, roll-off osv. Vad kan det annars tänkas vara? överhettning - i så fall varför? brist på smörjning? vad tyder blånaden av vevskivorna på?
Tack på förhud
/660