Skuren rs -97

Nilxz

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2004
Ort
Åland
Hoj
RS 125
tjobre

Jag har lite problem med förgasaren. Jag har 160 munstycke (borde inte det vara allt för stort?)och den går rent, men senast när jag var ute o körde så låg mätaren runt 90 grader och sedan drog jag på lite och så skar skiten. När jag tog upp tändstiftet så var det smällt typ och kolven hade en grop i sig. vad kan detta bero på?
 
Det beror på att du hadde ett för mjukt tändstift som tål för lite värme att det smälte och droppade på kolven, det kan även bränna igenom kolven.
 
Spelar ingen roll vad du har för munstycke. Den skär endå. Men har du lagom munstycke så förlänger du bara tiden den håller.
 
Nilxz skrev:
2171498 tjobre

Jag har lite problem med förgasaren. Jag har 160 munstycke (borde inte det vara allt för stort?)och den går rent, men senast när jag var ute o körde så låg mätaren runt 90 grader och sedan drog jag på lite och så skar skiten. När jag tog upp tändstiftet så var det smällt typ och kolven hade en grop i sig. vad kan detta bero på?

90grader och drog på? det verkar mindre smart... :confused:
 
TjoffeBakaz00r skrev:
2171516 Det beror på att du hadde ett för mjukt tändstift som tål för lite värme att det smälte och droppade på kolven, det kan även bränna igenom kolven.
:lol droppar och gör hål. Du menar nog att han körde med för hårt stift som svetsade sig igenom kolven. Kan vara felaktigt inställd tändning, fel stift, fel blandning och mycket mer. Troligast är ju fel stift eller felaktig blandning. Hur ser cylindern ut?
 
så här ligger de till (jag som skruvar på motorn) han var ute och körde motorn låg på normal temperat ca 80 grader, motorn går på höga varv och så tar bränslet slut, hojen har gått perfekt före, hojen stanna, efter den stannat visa temperaturmätarn 90 grader, tanken är precis tom men även fast vi fyllde på soppa startade den inte, sen plocka vi isär motorn och såg att allt var sönderbränt, tändstift, kolv, ringar och feta repor på avgassidan. vad kan det då vara för fel, måste fixa de så de inte händer igen, kan facktist den stund som motorn går på för lite soppa när tanken e påväg att bli tom räcka för att motorn skall skära ihop på de där sättet, kan int komma på vad som skulle vara fel, stiftet är rätt, tändningen och shit skall int spela roll. motorn har bara rullat 60 km sen vi plocka ihop den.
 
>Hanning< skrev:
2175505 kollat oljan? :va
jodå oljepumpen matar ut olja som den ska, borde iaf göra, har int haft tid att kolla exakt hur mycket den matar så vi har kört me ca 1% i bensinen också. så att oljan är inte problemet.
 
Bosse^ skrev:
2174429 så här ligger de till (jag som skruvar på motorn) han var ute och körde motorn låg på normal temperat ca 80 grader, motorn går på höga varv och så tar bränslet slut, hojen har gått perfekt före, hojen stanna, efter den stannat visa temperaturmätarn 90 grader, tanken är precis tom men även fast vi fyllde på soppa startade den inte, sen plocka vi isär motorn och såg att allt var sönderbränt, tändstift, kolv, ringar och feta repor på avgassidan. vad kan det då vara för fel, måste fixa de så de inte händer igen, kan facktist den stund som motorn går på för lite soppa när tanken e påväg att bli tom räcka för att motorn skall skära ihop på de där sättet, kan int komma på vad som skulle vara fel, stiftet är rätt, tändningen och shit skall int spela roll. motorn har bara rullat 60 km sen vi plocka ihop den.

Den kan väl ha värmenypit pga av att den inte fick tillräckligt med kylning när bränslet tog slut?
 
Luftade ni kylaren när ni fylde på vatten efter renoveringen? Iom att det sitter termostat på dedär hojarna så behöver de komma upp i 55-60 grader innan luftfickorna kan försvinna och då fyller man på mer vatten. Och tändningen spelar visst roll, sen om den kan vara fel på en RS med elektroniska brytare vette sjutton.
 
philsson skrev:
2176135 Luftade ni kylaren när ni fylde på vatten efter renoveringen? Iom att det sitter termostat på dedär hojarna så behöver de komma upp i 55-60 grader innan luftfickorna kan försvinna och då fyller man på mer vatten. Och tändningen spelar visst roll, sen om den kan vara fel på en RS med elektroniska brytare vette sjutton.

spendera en timme på att lufta kylsysteme för att vara 100 säker att de int va luftfickor nånstans. thermostaten öppnar vid 70 grader, och kylningen funka som den sku. tror tändstifte har blivit så varmt när soppan tog slut, i fulla varv, så de ha smält, droppat ner på kolven, varifrån de sedan har sprättat ut på cylinderväggen vid avgassidan och seden repat upp hela sidan på kolven, åtminstone så det ser ut, och kan int komma på nått annat som skulle kunna vara fel. (vi körde på 9ans stift istället för 10ans som rekomenderas).
 
Bosse^ skrev:
2182746 spendera en timme på att lufta kylsysteme för att vara 100 säker att de int va luftfickor nånstans. thermostaten öppnar vid 70 grader, och kylningen funka som den sku. tror tändstifte har blivit så varmt när soppan tog slut, i fulla varv, så de ha smält, droppat ner på kolven, varifrån de sedan har sprättat ut på cylinderväggen vid avgassidan och seden repat upp hela sidan på kolven, åtminstone så det ser ut, och kan int komma på nått annat som skulle kunna vara fel. (vi körde på 9ans stift istället för 10ans som rekomenderas).
Ju lägre siffra på stifte desto hårdare stift (varmare). Stiftet kan smälta men för det krävs en bit över 600 grader men det skulle aldrig droppa ner något ifrån stiftet utan skulle istället vaporisera. Ta ett kort på ditt stift, skulle kunna vara aluminiumbitar som smält och fastnat på stiftet.
 
tja !
det beror antagligen varken på oljan eller munstycket, du har haft fel tändstift !
det måste vara rätt tändstift annars smälter skitsen och så blir det hål i kolven, har du tagit av toplocket och kollat ifall den värkligen har skurit, för ifall du har tur så är det bara hål i kolven och då behöver du antagligen bara byta ut vevstake och fixa ett nytt kolv kit..

att du har munstycke 160 är fan förstort, nu vet jag inte hur stor din förgasare är men en som är original (av dom nyare modellerna med 28mm förgasare) bör 130-132 vara lagom och 65 i lågfartsmunstycke.

Det hade jallafall jag på min RS och den skar inte även ifall jag drog på fult, temp mätaren lå typ alltid på 72grader!
 
philsson skrev:
2182825 Ju lägre siffra på stifte desto hårdare stift (varmare). Stiftet kan smälta men för det krävs en bit över 600 grader men det skulle aldrig droppa ner något ifrån stiftet utan skulle istället vaporisera. Ta ett kort på ditt stift, skulle kunna vara aluminiumbitar som smält och fastnat på stiftet.

Inte min hoj, bara jag som skruvar på den, men i vilke fall som helst så har stiftet en grå ytbeläggning, mittelektroden har försvunnit helt och av sidoelektroden finns halva kvar ungefär, slagit i har de inte gjort, så om de sen smultit eller va de gjort vet ja int :confused: ,det är väll bara att hona upp gamla cyllen, ny kolv i, gå igenom alla småsaker och kollar hur länge de håller :)

fast_aprilia_rs skrev:
2182925 tja !
det beror antagligen varken på oljan eller munstycket, du har haft fel tändstift !
det måste vara rätt tändstift annars smälter skitsen och så blir det hål i kolven, har du tagit av toplocket och kollat ifall den värkligen har skurit, för ifall du har tur så är det bara hål i kolven och då behöver du antagligen bara byta ut vevstake och fixa ett nytt kolv kit..

att du har munstycke 160 är fan förstort, nu vet jag inte hur stor din förgasare är men en som är original (av dom nyare modellerna med 28mm förgasare) bör 130-132 vara lagom och 65 i lågfartsmunstycke.

Det hade jallafall jag på min RS och den skar inte även ifall jag drog på fult, temp mätaren lå typ alltid på 72grader!

tro mej de har skurit
:) bestälde ny kolv idag, ska hona upp cyllen när nya kolven kommer och se om ja får igång den, det är 34 mm fögg på så lite större munstycke en vad 28mm har behövs, och tänstiftet var rätt, endast ett lägre värmetal, har aldrig hört talas om att det skulle vara så känsligt med ett steg lägre värmetal, men inte vet jag. har ju bara me värmeavledningsförmågan att göra, sku de vara 5ans eller 6ans stift skulle ja förstå men inte när de e 9ans stift
 
tro mig det är skillnad mellan stift och stift.

en fråga bara, du är medveten om att det är inte bara att hona om den utan cyllen är kromad inuti oxå !! Vet inte hur man stavar det men nicad eller ngt sånt !!
 
fast_aprilia_rs skrev:
2183376 tro mig det är skillnad mellan stift och stift.

en fråga bara, du är medveten om att det är inte bara att hona om den utan cyllen är kromad inuti oxå !! Vet inte hur man stavar det men nicad eller ngt sånt !!

det är ett nicasil foder i den. villket inte går att hona.

//Matte
 
precis, så heter det :)

det finns billiga omhondade och om nicasilade rs cylindrar med kolv hoss gewize.de

dom kostart typ 3500kr det finns även 154cc polini cylindrar för 500kr mer..

kolla på de !!
 
borra går ej, går att hona bort allt skit som fastnat från kolven, och några hundringar får man alltid bort, bara man håller på ett tag, sku de int gå att hona nicasil skulle din motor inte hålla länge eftersom de inte skulle bli nån oljefilm mellan cylinder och kolvringar
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top