Skuren RGV250:/

Darkwing

Inte hojlös!
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
FZ6-N
Tyvärr skar min hoj igår:(.. vad jag nu skulle behöva är 2 cylindrar eller tips till vart jag kan få tag i några billiga?.... Finn det någon som vet var det finns kåpset till samma hoj skulle jag även vara tacksam för svar..

Skar BÅDA cylindrarna?! Glömde du hälla i olja eller? Kolla om du inte kan tvätta bort kolvresterna med syra innan du dömer ut cyllarna helt.

Det är väl stålfoder med möjlighet att borra överdimension?

I så fall gör man ju detta hellre än att köpa nya cylindrar...

/J

har inte rivit hojen ännu så jag vet faktiskt inte om det är båda cylindrar men skulle tippa på det. Jag har för mej att de inte går att bora:/ om de är något att ha får vi väl se vad ebos kan göra av saken..förhoppnigsvis går det att omfodra dom..

vad som hände var att kylarsystem la av.. när jag var ute och körde fick kylaren helt plötsligt flip och vattnet sprutade över allt.. ett par serkunder senare (5-10 kanske) la motorn av tvärt... stannade så snabbt jag kunde man ack...kicken gick inte att rubba.... :(

Hur såg temperaturen ut innan vattnet gick? Har kylaren spruckit eller tryckte den ut vatten nån annan väg?

kylartempen låg vid toppen, detta har den dock gjort under hela den tid jag har haft hojen men aldrig visat tendens att bli "för" varm... har kollat kyllarvattnet flera gånger men det har varit tillräckligt i.. när själva hojen la av hade kylartempen gått en lång bit över rödmarkeringen... hann knappt reagera innan den la av..
det mesta verkar vara intakt, tror att det sprutade ut vätska från där man fyller på till kylaren.. vad som förbryllade mej var att jag hade fyllt på blå och det som kom ut var grå/svart/röd liknanden??

Det där låter märkligt. På mina RGV har tempmätaren rört sig kanske 6 mm från kalläget. Har du kollat så att vattenpumpen fungerar? Drevet till den är lite ömtåligt, så om man kaosmekar koppling eller så, så är det lätt att förstöra det. Riv isär alltihop och kom med mer information.

hmm... jo, mina funderingar har varit runnt det också men har som sagt aldrig behövt bry mej om det.. river hojen imorgon och hör av mej... tack sålänge=)

Dessa cylindrar tycker jag ser ut som att de har vanliga stålfoder.

Vad gäller borrning så kan du kolla upp OK-racing i Halmstad (ok-racing@halmstad.com), de är nog billigare än EBOS.

Detta borde inte bli alltför tok-dyrt, kanske 2500-3000:- för kolvarna och sedan 1000-1300:- för borrningen.

Kolla att stiftet som förbinder plastdrevet med kylvätskepumpen inte har gått av eller så. Den kan ligga i oljan och skvalpa.

/J

Bifogat

• motor_pieces.jpg
    motor_pieces.jpg
    41.2 KB · Visningar: 313
Det där är inte RGV/RS-cylindrar. De går inte att borra, men väl att svetsa och nikasila om.

Mattias skrev:
Det där är inte RGV/RS-cylindrar. De går inte att borra, men väl att svetsa och nikasila om.

Ach so?

Jag tyckte de såg väldigt RGV ut med avgasportar och allt, och jag borde nog fått den från någon RGV-sida... Men du borde ju veta! Då kan vi utlysa en tävling: vilken hoj hör dessa cylindrar till?

/J

Stämmer bra det, det är sådana cyllar min älskling har!
Inget stålfoder på dem, nicasilbehandling är det som gäller, vilket jag har bitter erfarenhet av... :rolleyes:
Min cylle kommer tillbax från UK om sisådär en 4 veckor...

En tvåtaktare är väldigt känslig för att gå varm, Misstänker man att tempen inte ligger mellan optimala 55C-65C så gå igenom systemet. Över 80C och en tvåtaktare har väldigt goda chanser att nypa.

Spelar väl ingen rulle längre, men beror väl mycket på hur pass dom skär sig, annars brukar det väl funka att köpa nya kolvar och hona cylindern så gott det går.

Min ligger alltid runt 40-45 grader.. vad skulle det göra för skillnad att byta till en termostat som öppnar vid 55-65 grader?

Nej gör som Mattias skrev i början. Tvätta bort alu. resterna med saltsyra har du inga repor i cylindrarna är det bara köpa nya kolvar och ringar. Testa termostaten lägg den i en kastrull med vatten värm upp och kolla med en termometer när den öppnar. Skall öppna vid 50 grader på min RS troligen samma på RGV.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!