skuren qvarna, nicasil, lager, kolv...

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Har ett objekt att renovera, det är en Husqvarna 250 -96. Renoveringen ska vara så billig som möjligt eftersom ägaren inte vill lägga för mycket pengar i onödan.

Jag har diverse frågor och funderingar:

1. Cylindern behöver ny nicasil. Har kollat runt lite och hittat nikasilproffsen.se som gör arbetet för ca 1800kr. Någon som har något billigare alternativ??

2. Vev-, ramlager och kolv behövs också nytt. Har hört talas om "knåda" men finns det inte någon vev/kolv/ramlager från någon annan hoj som passar i qvarnan? Det blir ju bra mycket billigare om man köper piratgrejer istället för dyra orginalgrejer.

Vad kan jag räkna med att priset kommer att hamna på för ovanstående grejer? Hade det varit en japps hade renoveringen blivit bra mycket billigare.

Det är mycket möjligt att vev från något annat märke passar, annars tillverkar PROX säkert stakar även till qvarnan. Ramlager handlas hos lokala lagershoppen kom ihåg höghastighetsspec bara.
1800 för en omnicasilning låter helt ok i pris, är cylindern utom räddning med syra?

Boris JR skrev:
2634567 Det är mycket möjligt att vev från något annat märke passar, annars tillverkar PROX säkert stakar även till qvarnan. Ramlager handlas hos lokala lagershoppen kom ihåg höghastighetsspec bara.
1800 för en omnicasilning låter helt ok i pris, är cylindern utom räddning med syra?

Vad jag kan bedömma så är repan i cylindern aldeles för djup. Har provat att putsa med slippapper på repan men jag känner till och med repan igenom pappret. Har inte hittat några prox-vevar till qvarnan, men tipsa gärna om ni vet någon som säljer. Ramlagrena tänkte jag beställa från ex kullager.se, måste bara klyva motorn först.

Jag har nu delat motorn och kan konstatera att på vevstaken står det
"K3 Cagiva 63185". Uppenbarligen är många delar samma mellan Cagiva och Husqvarna. Vart ska jag nu vända mig när det gäller beställning av delar?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg