Skuren motor fråga!

LeChef

Jag kan slå riktig Bearnaise!
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Monster fully dressed!!!!!
Har en aprilia sr 125 dvs en vespa, den e kittad med en massa mums och gick jävligt bra tills den skar! (upplägg för många här på forumet för att skriva rolig kommentar)

Iaf så skar den en dag när det var ganska kallt ute, den har ingen luftburk bara öppet filter och jag har kört med den bestyckningen ungefär 150 mil.
Jag vet iaf att den gick för snålt nu i efter hand, men frågan e den att toppen på kolven precis där tändstiftet sitter har fått en krater förmodligen pga ngn form av spikning elleer vad kan detta bero på.
E det av den felaktiga bestyckningen eller ngn annan anledning?

Den skar relativt lätt kolven satt löst när jagh skulle ta ur den en möjlig het e att kolvringarna var ganska sletna osså.

Men som sagt hur kommer sig krater i toppen på cyllen?

LeChef skrev:
2063004 Har en aprilia sr 125 dvs en vespa, den e kittad med en massa mums och gick jävligt bra tills den skar! (upplägg för många här på forumet för att skriva rolig kommentar)

Iaf så skar den en dag när det var ganska kallt ute, den har ingen luftburk bara öppet filter och jag har kört med den bestyckningen ungefär 150 mil.
Jag vet iaf att den gick för snålt nu i efter hand, men frågan e den att toppen på kolven precis där tändstiftet sitter har fått en krater förmodligen pga ngn form av spikning elleer vad kan detta bero på.
E det av den felaktiga bestyckningen eller ngn annan anledning?

Den skar relativt lätt kolven satt löst när jagh skulle ta ur den en möjlig het e att kolvringarna var ganska sletna osså.

Men som sagt hur kommer sig krater i toppen på cyllen?
Det finns ju i princip tre (och givetvis en massa andra, men inte sa vanliga!)orsaker till att en 2-taktare skar ihop:

1. For mager blandning, dvs for snalt bestyckad. Detta far ofta motorn att ga jattebra (iaf om man ligger precis pa gransen), och man kan krama ur de allra hogsta varvtalen. Detta gor i sin tur att motorn gar mycket varmt, eftersom luft/bransleblandningen aven kyler effektivt i ratt blandning.

2. Utebliven kylning. Trasig kylare, gegga i kylflansarna etc. Varmt som fan, leder ofta till haveri

3. For lite 2-taktsolja i soppan. Ingen smorjning, skuren kolv/cylinder.

Jag ar ganska saker pa att du har kort med alldeles for snal bestyckning, kanske i kombination med en tidigt stalld tandning, vilket har lett till enormt hog temperatur i forbranningsrummet och i slutandan ett haveri.

Ga upp en tre-fyra storlekar pa huvudmunstycket, och prova dej sedan "nerat" darifran. Las av ditt tandstift, bade nu nar den skurit, och vid varje ombestyckning, sa vet du ungefar hur du ligger till. Det ar alltid battre att kora lite for fett an lite for magert!

/Lasse

Hål i kolven får man i regel av dålig bestyckning. Jag fick det en gång på 125an pga fel sorts tändstift. Du kan givetvis få det pga spikningar av olika orsaker.

southwick skrev:
2063127 Det finns ju i princip tre (och givetvis en massa andra, men inte sa vanliga!)orsaker till att en 2-taktare skar ihop:

1. For mager blandning,
2. Utebliven kylning.
3. For lite 2-taktsolja i soppan. Ingen smorjning, skuren kolv/cylinder.
/Lasse

Håller med.
Till 90% beror det på bestyckning.
Resten beror på utebliven kylning.
Ingen olja? Det är bara klantigt och räknas inte som en felkälla.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg