Skuren daytona 675 -08 (ingen garanti)

Jag är med på hur saker funkar men om ingen lampa tänds och 2/3 av motorns olja är borta, om inte lampan lyser så ska det ju vara oljetryck i motorn och varför har då motorn rasat???????
Som kund får man vara djävligt korkad och hur man ska hantera sitt fordon, så för mig står det ju klart att om detta inte är garanti så finns det inga garantier alls,,,,,,, jag har jobbat mycket med garantier på ett antal bilmärken och det finns garantier som det inte pratas högt om,,, frekventa fel har oftast längre garantier, så kallad Goodwillreklamation.

Oljetryck har du men oljemängden är för liten för att sköta sitt jobb som det ska med de intervaller bytena är satta till,går varm och blir till slut mättad med föroreningar.

Därför en min/maxnivå på stickan/glaset,den nivån behövs för att det ska funka tills nästa byte,lägre så börjar man ta på marginalerna och får byta oftare eller ett stort slitage eller ras.

Henrik
 
Jag är med på hur saker funkar men om ingen lampa tänds och 2/3 av motorns olja är borta, om inte lampan lyser så ska det ju vara oljetryck i motorn och varför har då motorn rasat???????.


"..När han åkte förra veckan la hojen av och han lämnade in den, i tron om att det var en garantifråga då hojen är så pass ny.. "

"..De förklarade att det var kasst med olja i hojen, ca 1 liter istället för 3 som det ska va, och att därför var hans fel.."

Frågar mig samma sak....vad är det som ska kosta 25000:- att fixa...?

/KentW
 
"..När han åkte förra veckan la hojen av och han lämnade in den, i tron om att det var en garantifråga då hojen är så pass ny.. "

"..De förklarade att det var kasst med olja i hojen, ca 1 liter istället för 3 som det ska va, och att därför var hans fel.."

Frågar mig samma sak....vad är det som ska kosta 25000:- att fixa...?

/KentW

Ja det är tråkigt för honom,,,,,,, men om det är lite stake i den verkstan så fixar de det på garanti, så hade nog gjort om det var min verkstad.
 
"..När han åkte förra veckan la hojen av och han lämnade in den, i tron om att det var en garantifråga då hojen är så pass ny.. "

"..De förklarade att det var kasst med olja i hojen, ca 1 liter istället för 3 som det ska va, och att därför var hans fel.."

Frågar mig samma sak....vad är det som ska kosta 25000:- att fixa...?

/KentW
Att det kostar 25-30 tusen att får en motor renoverad på verkstad är väl knappast ovanligt? Vi vet ju inte exakt vad som hänt med den.

Sen kan det väl vara så att motorn kanske hade rasat även om den varit maxfylld med olja, men frågan är hur bra det går att påvisa en sån sak i efterhand.
 
varför göra det så svårt, om han säger att han kollade oljan innan körningen & ingen lampa lös under körning, helt plötsligt rasade skiten då borde det gå på garantin?


det är inte normalt att en hoj dricker så mycket olja på den lilla körningen.
min hoj dricker inte ens 1dl på 500mil & den har gått 5000mil nu & är 14år gammal
 
Last edited:
....ja menar att man bör ser efter skjälv så slipper man sådana saker ja kolla alltid min olja på mina hojar och bilar med sticka eller genom glaset för att mininera sådana saker och detta innebär inte garanti förlup komma. Ex på min ny mc så skyätte det ut lite gykol och detta så ja då ja tvätta denna och såg att kläman till locket va orsaken men fanns det så han va utan mc ca4 mån o innan så va det 1 droppe per natt en liten packning mellan motor blocken som va kass.Ja det me o skruva men hojen e ju lite kluvet pc3 slipon mm ska man hård dra detta som general agenten sa då ja fråga ang garanti så skulle...

//Robin

= Vicky Pollard


Ledsen för spam, men jag kunde inte sluta tänka på likheten..

Oavsett hur man än vrider och vänder på det, så bör du som ägare ha grundläggande kännedom om hur ditt fordon fungerar.
Inte bara har du skyldighet att läsa instruktionsboken utan du har dessutom genomgått enklare undervisning om underhåll i körkortsutbildningen. Detta testas även vid uppkörning. Så har du körkort, kan man bevisa att du har vetskap om att oljenivå ska kollas.

Jäkligt trist att betala för att man varit ouppmärksam, men life's a bitch.
 
Självklart är det så. jag skulle ju inta använda ett begrepp jag inte vet vad det betyder. Det är ju för att få ned kolvhastigheten och få upp kolvarean (och ventilarean och därmed litereffekten) man eftersträvar kort slag på framförallt sporthojar.

R1 har väl runt 54 mm slag och ger maxeffekt vid 12500 rpm, det ger 22.5 m/s
HD twincam har 111 mm slag och ger maxeffekt vid 5000 rpm, det ger 18.5 m/s



Men nu är vi rejält OT :D
Men detta är väl en medelhastighet och eg inte den verkliga maxhastigheten kolven har ?
 
Men detta är väl en medelhastighet och eg inte den verkliga maxhastigheten kolven har ?

Ja kolvhastigheten är per definition medelvärdet. Alltså 2 ggr slaglängden per varv ggr varvtalet, och rätt enheter om man ska komma till m/s
 
En dum fråga, vart tar oljan vägen, dunstar den eller? :)

Min verkar inte dra nån olja alls (ingen daytona iofs)
 
"..När han åkte förra veckan la hojen av och han lämnade in den, i tron om att det var en garantifråga då hojen är så pass ny.. "

"..De förklarade att det var kasst med olja i hojen, ca 1 liter istället för 3 som det ska va, och att därför var hans fel.."

/KentW
Även om det är 1l olja kvar så borde det räcka. Om den varit helt
tom på olja så är det väl en annan sak.
 
Även om det är 1l olja kvar så borde det räcka. Om den varit helt
tom på olja så är det väl en annan sak.

om de fattas 2 liter så kan de ju inte va bra för motorn,, du tror att en liter räcker o vispa runt så de smörjer tillräckligt??
 
En dum fråga, vart tar oljan vägen, dunstar den eller? :)

Min verkar inte dra nån olja alls (ingen daytona iofs)

om den inte läcker så går det ut via avgaserna, motorn är otät invändigt typ kolvringar, ventiltätningar.

Hur var det förr med de engelska maskinerna,,,,,,,,, obligatorisk pöl under alla engelska maskiner.
 
Väldigt tråkigt för killen, men att inte kolla oljan och sedan bli förvånad när den skär är ju lite som att strunta i att tanka och bli arg när motorn stannar. Kanske inte riktigt, men nära på.
Garanti på en sådan grej är ju lite som med försäkringar, i slutändan måste pengarna tas någonstans = högre inköpspris som drabbar hela kollektivet.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top