Skuren daytona 675 -08 (ingen garanti)

:tummenupp. Och Du som ändå kör så lugnt och försiktigt, heeela tiden...:)

Diskuterades just förbrukning i Daytona 675 tråden och det verkar som de flesta har samma uppfattning om förbrukning.

Är själv inne på min andra 675a och bägge har gillat olja runt 1l/100mil var nog vad min första -06a drog, min nya är lite snällare men även den gillar det svarta guldet.
 
jag har en polare som köpte en Sprint ST 2008 som läckte olja GENOM MOTORKÅPAN som var PORÖS
de bytte några gånger med samma resultat, ända tills de fick en kåpa som fungerade. Kan det vara något liknande ?
 
Det låter ju helt galet! Det skulle innebära att jag skulle behövt en 4L dunk olja med mig senaste 1-veckas hojsemestern om jag åkt 675. Inte ens min kompis Traja -52 flinta drar så mycket olja.:rolleyes:
 
:tummenupp. Och Du som ändå kör så lugnt och försiktigt, heeela tiden...:)
Ja det händer att jag kör lungt:D men oftast får hon leva i tron att hon är nystulen:yoparty

får man den vanan när man kör HD?

sprillans hoj som varit på 100 mila service borde väl ta sig till 400-500 mil utan problem.

De flesta mc-motorer drar ju olja oftast mest när dom är nya, det är min uppfattning.
När jag köpte min första 675a -06 och haft den någon vecka ringde säljaren upp och varnade för hög förbrukning, Triumph ser inte förbrukningen som något fel.
 
Last edited:
får man den vanan när man kör HD?

sprillans hoj som varit på 100 mila service borde väl ta sig till 400-500 mil utan problem.

Den där kommentaren väntade jag mig förstås. Men min hoj drog inte så mycket olja ens när fodrena var orunda.

Men som sagt så är hojmotorer lite himpajimpakonstruktioner jämför med en bil. Hur många här mockar tex innanför drevkåpan varje vinter tex? Där ligger ofta en abrasiv smet av kedjefett och sand som stackars läpptätningen går i. På en bil skulle man garanterat haft en damask där för att skydda tätningen i en liknande applikation.

På din hoj är det ju dessutom så billigt konstruerat (till skillnad från HD) att motoroljan även cirkulerar i växelåda och koppling, spånor och kopplingsslam reser runt. Så börjar utgående axeln pinka på din hoj så har du dyrare föjdskador i hela drivändan om du skulle köra torrt. På min HD skulle bara lådan ta skada osv.

Dessutom går de flesta sporthojsmotorer med mycket höga kolvhastigheter vilket gör att man ofta har en kompromiss i ringlandet. Man måste som konstruktör släppa förbi ganska mycket olja/kw jämfört med tex många bilmotorer för att inte översta ringen ska skära osv.

Kammar och lyftare lagrade direkt i alumiumgodset på de felsat sporthojar, motortemp på uppåt 120C innan ens fläkten startar i bilköer är ju även vanligt på sporthojsmotorer, detta för att konstruktören ska kunna välja en lite kylararea och därmed få ned luftmotståndet etc. Så det är en annan sak jämfört med en bil, därför kan det löna sig att hålla koll på sina prylar.

HD drar ofta ganska lite olja eftersom de är lågvarviga och dessutom inte har så stora oljeflöden upp i topparna. Så även om man skulle köra ned styrningar och tätningar så forsar det inte in så mycket olja som det gör på en DOHC-motor som dessutom har 4 styrningar per lopp. Osv.

Marginalerna är helt enkelt mindre i en högvarvig sporthojsmotor.

Jag säger inte att sporthojsmotorer ska förbruka en massa olja, men ofta så gör de det. Det känns ju ofta på doften bakom, katen rycker ju ofta första ägaren bort direkt


De flesta mc-motorer drar ju olja oftast mest när dom är nya, det är min uppfattning.
När jag köpte min första 675a -06 och haft den någon vecka ringde säljaren upp och varnade för hög förbrukning, Triumph ser inte förbrukningen som något fel.

Sant, just under inkörningen är det inte ovanligt med olja på kolvtopparna innan ringarna satt sig.
 
Last edited:
:Bugar. Den sammanfattningen kändes rätt... uttömmande, faktiskt.

Min högst personliga reflexion när jag hör debatten är att jag blir påmind om varför jag föredrar att köpa mina fordon nya och själv köra in dom...:)

God natt!

Den där kommentaren väntade jag mig förstås...

...Massa bra text...
 
:Bugar. Den sammanfattningen kändes rätt... uttömmande, faktiskt.

Min högst personliga reflexion när jag hör debatten är att jag blir påmind om varför jag föredrar att köpa mina fordon nya och själv köra in dom...:)

God natt!

Inlägget ovan kanske var lite kaxigt skriver av mig, för jag anser att även HD-motorer är lite hobby-kvalite jämför med tex en bilmotor eller lastbilsmotor. Det är så mycket som kan gå snett. Jag är förstås impad över hur sporthojsmotorena ändå håller så bra som det gör. Jag menar efter att ha sett den där YT-filmen med killen som fyllvarvar sin R1 i flera minuter på Lelleveckan 2007 så kan man ju inte annat än imponeras.
En del rr-killar i 600 och 1000cc-klassen har ju råkat ut för att deras motorer spottat schims och totalhaverera bara pga att de ställt in brytartiden på sin QS ett par tusendelar för mycket. Så kan en annan packad kille stå på varvstoppet i minuter... :va

Små marginaler.

Nä nu hamnade jag OT, nu blir det bingen här med.

Natti
 
Last edited:
Triumph lämnar 2 års garanti enligt deras hemsida, så han har fortfarande garanti på hojen. Det den kan ryka på är ju som The blade skriver att man ska hålla koll på oljenivån.. Men frågan är ju om det inte borde klassas som en fabrikationsfel om hojen drar 2 liter olja på 200 mil.. Det måste ju anses som onormalt, och även om Triumph lagligt skulle kunna snacka sig ur detta så borde de ju ändå betala detta för att få nöjda kunder... Det kostar men har dom många problem och folk går till tidningar och liknande så kommer detta resultera i minskad försäljning...

Har läst om vissa andra som också haft problem med skurna motorer.. Läste att triumph betalade detta i början men sen vart det för dyrt... Skumt!

På min har oljelampan börjat lysa då nivån varit för låg, och som jag har förstått det så lyser triumphens lampa alldes för sent, nästan efter motorn har skurit..

Drar den för mycket olja är det så klart ett fel. Då skulle han ha lämnat in hojen på garanti för det felet. Inte en tid senare när den skurit för han inte haft koll på oljemängden. På 200mil borde man orka böja sig ner och kolla nivån. Men visst som du säger det är ju inte snyggt av Triumph.

Tror det blir dyra läropengar att man ska ha koll på sin hoj.
 
oljetryckslampan är inge bra för att få reda på om nivån är bra...samma på alla hojar
 
Ta tillbaka hojen och fyll på olja och lämna in den på en annan trajja verkstad och hoppas att den första verkstaden inte rapporterat in felet till nån central trajja bas. Och hävda sedan garanti.... Kanske är fult men för 25tusen skulle i alla fall jag försöka...
 
Bifogar för ordningens skull ett utdrag ur ägarmanualen som berör avsnittet "daglig säkerhetskontroll".
 

Bifogat

  • Daglig kontroll.JPG
    Daglig kontroll.JPG
    83.6 KB · Visningar: 128
Ganska solklart att ägaren är skyldig till att kolla motoroljan.

Men varför skulle en viss typ av inkörning ge olika förbrukning i slutändan ?
 
Jag håller inte med. Är det verkligen ett krav att man ska ha koll på servicepunkter på egen hand? Hojen är väl byggd för att inte förbruka slitagedelar och förbrukningsprodukter snabbare än vad serviceintervallen anger? Som jag sa innna; även om man har noll teknisk kunskap måste man väl kunna äga och köra en hoj? Precis som med bil?

Dock är det konstigt om inte oljetryckslampan började lysa långt innan det bara återstod en liter olja. Att ha koll på vad oljetryckslampan har för funktion, och vilken åtgärd som krävs om den tänds, är däremot något som fordonsägaren måste ha koll på.


Ja, det är nödvändigt att kolla över själv.

En oljetryckslampa som börjar lysa innebär ofta att det i delar av motorn redan saknas tryck totalt, och skärningen redan börjat. Det är en ren nödlampa för att inte bakhjulet ska låsa sig, inte en signal om att det är dags att fylla på.

För att veta när det är dags att fylla på får man kontrollera nivån :tummenupp
 
Nu har jag ju ingen 675'a men om den drar 2 liter på 200 mil så är det helt åt skogen. Min speed triple har väl hinkat i sig 2 liter på ca 1000 mil vilket får ses som mer normalt eller tom rätt lite om man frågar någon på verkstaden. Tyvärr så tror jag Triumph kommer att vägra ersätta din polare.

Som WestW säger, dyra läropengar.....:död
 
Ouch! Den frågan är som att öppna locket till Pandoras ask i detta sammanhang:). Men det handlar grovt förenklat om hur kolvringarna och tätningar "sätter sig" och sluter tätt mot fodren.

Lite info om teorierna finns här. Sensmoral: mesa inte under inkörningen, varmkör, segdra inte, kör hårt med varierat varvtal, succesivt ökande varvtal och belastning upp mot varvstopp.

Allt detta under de första 3 milen.

Ungefär så, tror jag:)

...Men varför skulle en viss typ av inkörning ge olika förbrukning i slutändan ?
 
Last edited:
Ganska solklart att ägaren är skyldig till att kolla motoroljan.

Men varför skulle en viss typ av inkörning ge olika förbrukning i slutändan ?


Därför att den sista maskinbearbetningen av motorns delar sker i motorn under inkörningen. Delarna ska slitas in inte ut. Dvs den blir inte lika tät av köras som om den var stulen från dag1.
 
Last edited:
Därför att den sista maskinbearbetningen av motorns delar sker i motorn under inkörningen. Delarna ska slitas in inte ut. Dvs den blir inte lika tät av köras som om den var stulen från dag1.


I alla fall på bilar verkar det som de som körs in hårt (hyrbilar, demobilar etc) ganska direkt får en lägre bränsleförbrukning och denna håller sedan i sig. (förbrukning mätt under lika omständigheter).
Ofta även mindre oljeåtgång etc.

Ps, köra hårt är inte = rödvarva kall motor Ds
 
.............
Dessutom går de flesta sporthojsmotorer med mycket höga kolvhastigheter vilket gör att man ofta har en kompromiss i ringlandet. Man måste som konstruktör släppa förbi ganska mycket olja/kw jämfört med tex många bilmotorer för att inte översta ringen ska skära osv.

HD drar ofta ganska lite olja eftersom de är lågvarviga och dessutom inte har så stora oljeflöden upp i topparna. Så även om man skulle köra ned styrningar och tätningar så forsar det inte in så mycket olja som det gör på en DOHC-motor som dessutom har 4 styrningar per lopp. Osv.

Marginalerna är helt enkelt mindre i en högvarvig sporthojsmotor.
.......

En liten kommentar bara.........

Det är inte likhetstecken mellan höga varvtal och hög kolvhastighet......
när en vevaxel snurrar ett varv ska kolven tillryggalägga 2x slaglängden,
ju kortare slaglängd desstu lägre kolvkastighet vid ett givet varvtal.

Långslagiga motorer(typ HD) har ofta en HÖGRE kolvhastighet än många
högvarviga sporthojar.

Resten av resonemanget angående två cylindrar kontra fyra stämmer ju.

/KentW
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top