Skuren cylinder!

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Hej!

Min lillebrossas cross har skurit och som ni ser på bilden ser det inte ut som att cylindern är skadad utan bara fodret. Det jag undrar är hur man gör om det har skurit såhär, kan man byta foder elr måste man köpa ny cylinder :va

Jag är lite trött hehe, glömmde skriva vad de var för cross hehe. Det är en 80cc kawa -97...

Bifogat

• DSCF0001_edited (Large).jpeg
    DSCF0001_edited (Large).jpeg
    101.9 KB · Visningar: 1,149
Last edited:
Vad är det för cross? Är verkligen loppet skadat, inte bara rester av kolven som sitter kvar? I så fall kan du skrapa bort resterna med en kniv och hona cylindern lite.

GixxerJensa skrev:
Vad är det för cross? Är verkligen loppet skadat, inte bara rester av kolven som sitter kvar? I så fall kan du skrapa bort resterna med en kniv och hona cylindern lite.
Nepp de är inte rester av kolven och de är skadat de lovar ja man känner verkligen att det är igenom...Frågan är vad ett nytt cylinderkitt kosstar någon som vet ungefär?

OM inte jag ser fel, så tror jag at nicasilet har slappt i cyllen. detta kan repareras på två satt 1: omnikasiling av cyllen 2:nytt foder i cyllen + i båda fallen ny kolv,ringar,packningar osv...alla affarer som saljer skotrar har kontakter som kan uføra sådana jobb.

Arctic#1 skrev:
OM inte jag ser fel, så tror jag at nicasilet har slappt i cyllen. detta kan repareras på två satt 1: omnikasiling av cyllen 2:nytt foder i cyllen + i båda fallen ny kolv,ringar,packningar osv...alla affarer som saljer skotrar har kontakter som kan uføra sådana jobb.
OK jag har ny kolv och ringar...jag får inhandla lite packningar då. Vilket sätt är smartast att laga den på och vilket är billigast/dyrast?

Edit: De kolven jag har kanske inte passar efter jag har lagat, kanske var det du menade?

Sitter inte foder i en sån där cylinder. Är nicasil beläggning.

Vänd dig till blixtens racing i husqvarna, tror jag.

Cirka 2 lök för en utbytes cylinder. Du lämnar din cylinder och får en "nyrenoverad" tillbaka. De skickar cylindrarna till england & holland för att nicasil kemikalierna är förbjudna i Sverige.

När de nicasilar om fixar d borret till orginal dimension. Så att vanlig B-kolv funkar fint.

Är det en 79 elr 82 cc cylinder du har? Tror de borrar upp alla 79 cc cyllar till 82 cc.

Så fick jag det sagt till mig när jag renoverade en kx 80 -99. Den var import och då är dem 79 cc. Dem svensksålda är 82 cc.

<micke> skrev:
Sitter inte foder i en sån där cylinder. Är nicasil beläggning.

Vänd dig till blixtens racing i husqvarna, tror jag.

Cirka 2 lök för en utbytes cylinder. Du lämnar din cylinder och får en "nyrenoverad" tillbaka. De skickar cylindrarna till england & holland för att nicasil kemikalierna är förbjudna i Sverige.

Møjligtvis går det inte på en sån cylle men på skotrar iaf kan det borras ut plats for løst stål foder, men dom flesta skoter verkstader sender in dom til england for nytt nicasil som micke sager. du får kolla med en verkstad vad som går och vad som blir bast/billigast
.

Ser ut som om ändarna på kolvringarna gjort det där. Kolla t.ex.
höjden på skadorna. Ändspelet på kolvringarna varit för litet ?

Ni ska ju iofs byta, men ibland kan det vara kul att fundera på orsaken iaf.
/u

Shit verkar nästan som om det kommer att löna sig att köpa ny cylinder istället, om det nu kosstar 2000kr att laga den...men jag trodde bara de borrade ur skiten och svarvade i nytt men så var de visst inte...hehe kunnde visst inte så mycket, har iofs inte varit med om att de skurit innan jag har ju inte haft så mcyket motorer innan.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti