Skuren 2t?

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ZX-9R 2002
Skuren motor?

Har lite problem med en motor, visserligen inte MC, men eftersom detta är det överlägset bästa forumet om motorer provar jag här ändå :tomten

Motorn i fråga är en liten evinrude 25hp 2t båtmotor. Var ute på en liten tur igår och tyckte att den gick lite konstigt, lät som att den gick alldeles för snålt(vilket den inte borde göra eftersom den gick bra veckan innan, och jag har inte ändrat nått)
Hursomhelst så lät det som att den gick bättre efter ett tag så jag drog på o tänkte inte mer på det, förän den - mitt ute i roxen - börjar låta som man hällt grus i cylindrarna. Drar ner den på tomgång och den dör efter ett par sekunder.
Första tanken är att den av någon anledning har skurit :död
Men eftersom min situtation där mitt ute på sjön utan motor inte är så jättekul när det är frånlandsvind så provar jag att dra igång den och den puttrar igång på tomgång o låter normalt igen :confused:
Styr in mot land igen med halvgas, men det känns som att den har förlorat kraft mot innan "missödet". Kör en eller 2 kilometer in till bryggan men tycker att den går sämmre och sämmre o tillslut känns det som att motorn ska paja om man kör mer än lite över tomgång, ungefär som motorn i farsans V70(:hihi) :3freak

Vid lite kontrollräkning om hur mycket olja jag hällde i tanken kommer jag fram till att jag nog bara hällde i runt 1,2% i stället för rekomenderade 2%(min huvudräkning är inte den bästa) Kan det va boven i dramat? men den får ju iallfall lite olja... :)

Min senaste teori är att den värmenöp pga oljebristen och den ökade friktionen, va tror ni? och kommer jag kunna köra vidare med den utan några åtgärder? föutom o hälla i mer olja då... :)

Last edited:
Ja den kan absolut ha skurit pga det minskade oljeinehållet och du borde absolut plocka ner och renovera innan den skurna kolven orsakar mer skada. Har du tur så nöp den snällt så cylindern överlevde då räcker det med att byta kolv.
Att bara köra vidare kommer garanterat att resultera i generalras relativt snart.

Taskig impeller och kylning är väl oxå tänkbart.
Fast lite mer oljeinblandning än en 4t Husa borde den ju ha....
/u

Någolunda nya 2-t utombordare går på 1%. Det är helt normalt under förustättning att man har bra bränsleblandning och olja som är gjord för utombordare.
Det är sällan det havererar pga för lite olja, den vanigaste orsaken är brist på bränsle.

Det är endast mycket höga varvtal som kräver högre %tal på oljeblandningen.
Och, utombordare är inga effektstinna högvarviga monster.

Se noga över förgasaren efter renovering.

Mats757 skrev:
2179984 Någolunda nya 2-t utombordare går på 1%. Det är helt normalt under förustättning att man har bra bränsleblandning och olja som är gjord för utombordare.
Det är sällan det havererar pga för lite olja, den vanigaste orsaken är brist på bränsle.

Det är endast mycket höga varvtal som kräver högre %tal på oljeblandningen.
Och, utombordare är inga effektstinna högvarviga monster.

Se noga över förgasaren efter renovering.

Kanske inte hög effekt men dom går på konstant varv runt 5-6000rpm under långa stunder

ää kör i med 3 % så blir alla glada

1% skulle jag aldrig våga köra på och inte heller 2% :näsblod

Som någon sa så glömms det nog ofta bort att impellern bör bytas inför varje säsong och den kan ju ställa till med mycket skit om den inte funkar.

Mats757 skrev:
2179984 Någolunda nya 2-t utombordare går på 1%. Det är helt normalt under förustättning att man har bra bränsleblandning och olja som är gjord för utombordare.
Hm, m 1 % låter det iaf som om man ska vara väldigt noga med att oljan är ordentligt utblandad i soppan.
Och felmarginalen vid beräkning och uppmätning av oljemängden är ju väldigt liten.
(Antar Mats med 'bränsleblandning' menar soppa/luftblandning, inte oljeinblandning.)
/u

Last edited:
Boris JR skrev:
2178417 Ja den kan absolut ha skurit pga det minskade oljeinehållet och du borde absolut plocka ner och renovera innan den skurna kolven orsakar mer skada. Har du tur så nöp den snällt så cylindern överlevde då räcker det med att byta kolv.
Att bara köra vidare kommer garanterat att resultera i generalras relativt snart.

Det där låter dyrt :näsblod Speciellt med tanke på att motorn inte är värd speciellt många tusen, är ju en gammal sak från början på 80-talet...

Var nere hos en motorverkstad häromdagen, de hade en gräsklipparmotor som hade skurit i veven (åkergräsklippare). Den köptes ny förra sesongen men oljan var inte bytt sen den var ny så oljesumpen skapade haveriet. Satt inget vevlager eller så i den maskinen utan det var gods mot gods, han sa att det kunde vara så i mer lågvarviga maskiner.

Mr Helmut skrev:
2180006 Kanske inte hög effekt men dom går på konstant varv runt 5-6000rpm under långa stunder

ää kör i med 3 % så blir alla glada

1% skulle jag aldrig våga köra på och inte heller 2% :näsblod

Som någon sa så glömms det nog ofta bort att impellern bör bytas inför varje säsong och den kan ju ställa till med mycket skit om den inte funkar.

För mycket olja ställer ofta till större problem än att ha för lite olja.
Det som händer när man skvättar i den där extra oljan är att viskositeten på bränslet ökar. Bränslet kommer inte igenom munstyckena lika lätt och motorn går magert. Den blir varmare än normalt.
För mycket olja i bränslet gör att den kan inte förbränna allt, kolven sotar, kanske så mycket så att kolvringarna fastnar och motorn skär. Avgasröret blir också sotigt av för mycket olja och leder till att det blir för högt mottryck och högre avgastemperatur. Också en haveririsk, plus att prestandan sjunker.

Men kör man hårt, varvar en 125 Cross 12-13000rpm, då hinner man förbränna mer olja. DÅ kan man köra på blandningar på 3-4% och få en effektvinst på att motorn blir lite tätare.
Gokart som varvar upp till 20'000 kan man till och med köra på 5-6%. Men jag har hört att även dom minskar på oljeblandingen.

Men för normal körning 2% och lätt köring 1%
Kom i håg att justera bränsle mängden så att motorn inte går varm.

Somehow skrev:
2177800Var ute på en liten tur igår och tyckte att den gick lite konstigt, lät som att den gick alldeles för snålt(vilket den inte borde göra eftersom den gick bra veckan innan, och jag har inte ändrat nått)
Hört talas om "skit i förgasaren"? :brinnerup Normalt sett betyder det att soppaflödet minskar, ofta såpass mycket att motorn inte går alls, men ibland bara såpass mycket att den går illa - och eventuellt nyper p.g.a. att den går magert.

1,2% olja är visserligen snålt, men en såpass tam motor borde gå fint på det ett bra tag. Slitaget ökar, men jag tror knappast att den skulle skära så omgående.

Och som sagt, ta en titt på impellern. Motorer tycker inte om att köras utan kylning... :död

Mats757 skrev:
2181214 För mycket olja ställer ofta till större problem än att ha för lite olja.
Det som händer när man skvättar i den där extra oljan är att viskositeten på bränslet ökar. Bränslet kommer inte igenom munstyckena lika lätt och motorn går magert. Den blir varmare än normalt.
För mycket olja i bränslet gör att den kan inte förbränna allt, kolven sotar, kanske så mycket så att kolvringarna fastnar och motorn skär. Avgasröret blir också sotigt av för mycket olja och leder till att det blir för högt mottryck och högre avgastemperatur. Också en haveririsk, plus att prestandan sjunker.

Men kör man hårt, varvar en 125 Cross 12-13000rpm, då hinner man förbränna mer olja. DÅ kan man köra på blandningar på 3-4% och få en effektvinst på att motorn blir lite tätare.
Gokart som varvar upp till 20'000 kan man till och med köra på 5-6%. Men jag har hört att även dom minskar på oljeblandingen.

Men för normal körning 2% och lätt köring 1%
Kom i håg att justera bränsle mängden så att motorn inte går varm.

Men i praktiken har dom motorer jag varit med och plågat överlevt bra med 3% har nämnligen jobbat i skärgården och kört upp 2000-3000 liter/ sommar under en 5 års period.

Men de är kanske upp till var och en hur mycket man vill blanda i

Skulle bara tillägga att felet är lokaliserat, Plockade upp motorn och ställde den i garaget för isärplockning. Tar fram en balja och skruvat ut oljepluggen från växellådan för att tömma ut oljan som finns där, eller rättare sagt INTE finns där :näsblod Istället rinner det ut ett par deciliter vatten och en bränd stank sprider sig över området :död Det konstiga är att vi fyllde på ny olja i början av sesongen och båda pluggarna satt där dom skulle. Måste va nån läcka nånstans...

Sammanfattning: Själva motorn gick hur bra som helst hela tiden, det var växellådan som spökade. Och nu sitter vi med ett totalpajat huvuddrev och en avklipt ( :skrämd ) drivaxel...(Respektingivande när en gammal skruttig motor klipper av en drivaxel på 1,5cm diam som ser ut att vara tillverkad av nån hyfsat hård metall...Helt rent snitt rakt av, ser nästan ut som att den är tillverkad så från fabrik :3freak

Låter som packningen vid propellern kan ha gett upp !! = ingen olja kvar....

vx800 skrev:
2333789 Låter som packningen vid propellern kan ha gett upp !! = ingen olja kvar....

Sitter en packbox mot drivaxeln som går upp i motorn, skulle tro det är den men det kan ju vara packboxen emot propen också.

Drev går ju att köpa nytt eller i bästa fall renovera.

En 2taktare ska aldrig få ändrade oljeförhållanden! Om du vanligtvis t.ex. kör på 2% men slarvar vid en tankning och kanske häller i 4%= Då har du en motor som går för tunnt p.g.a. den ökade oljan- vipps så har du en motor som leanar och nypet kan vara dära!

I ditt fall så fick den för lite olja, vilket innebär att den går för fett. Men enligt dig själv så lät det att den gick på motsatsen.

=Ändrade oljemängder- betycka om förgasaren.:mattias

Edit: såg att du hade kommit på felet.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!