.. om man ändå tillhör den lallande grupp (hojkonsumenter) som inte vet vilken växel man har i
...
fan vad skönt att höra att jag inte är ensam om att ha noll koll på vilken växel jag har i

Har ni skaffat växelindikator? ska jag skita i det?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
.. om man ändå tillhör den lallande grupp (hojkonsumenter) som inte vet vilken växel man har i
...
Man tackar för inläggen, JK! No offence. Men kan man applicera HD-tänk rakt över till en topptrimmad Riskokar-R4-1liters, man bara undrar? Skumt är det ialla fall (det tycker ju Kawa tydligen med, då dom inte vet exakt vad som är felet "inofficiell info" dock). Att en mctillverkare som tävlat i MotoGP inte kan få till det rätt på en ny landsvägshoj, det bevisar ju att dom gjort nån form av tankegroda: konceptmässigt ifrån början eller nån form av felaktigheter i material/ytbehandling/härdningar/taskig smörjning som spökar.
NEJ, jag ringer inte t KHI, dom får ringa mig, om dom nu vill mig nåt!!
Trevor Franklin, Kawasaki I-view @ MCN:
TF:Thank you, but that doesn’t tell MCN readers what the actual problem is..
Kaw:Like many people within Kawasaki, I don’t know, that’s what I am saying…
Alltid kul o läsa dina inlägg Jörgen... Ofta lär man sig någe nytt, men detta tog priset
Och då anser jag mig ändå vara lite bevandrad i motorteknik
Jag har dock en fråga som jag efter ditt inlägg inte kan släppa;
Kolvhastigheter har med slaglängden x varvtalet o göra (alltså vevaxelns rotationsdiameter), stakens längd inverkar ju inte, men brukar väljas efter vevens slaglängd.
Hur kan då vändhastigheten ändras med staklängd? (EDIT: du skriver "kolven befinner sig kortare tid vid övre dödpunkten").
Det är t o m så att jag har svårt att se att vändhastigheten har med något annat att göra än varvtalet - lång eller kortslagig, följer den (vändhastigheten) en sinusfunktion, alltså bör väl G-krafterna på kolven vara de samma oavsett slaglängd eller staklängd, vid samma varvtal?
Dock är jag helt med på att en längre stake får mindre "snärteffekt" på kolvbulten/kolven då hävarmen blir längre... Vid alltså isf samma vändhastighet oavsett slaglängd, men vid samma varvtal?
Blev det rörigt?![]()
Mjae... jag gjorde just tanken i ytterligheter innan jag skrev tidigare. Dessutom jobbar jag med trigonometri, så utan att ha räknat på detta känns det inte uppenbart. Om staklängden är 100 ggr längre än slaget, så vänder kolven på lika lång sträcka och med samma hastighet, men uppe vid kåpglaset...Det här är egenligen bara geometri, alltså i detta fall cos, sin och tangens.
Tänk dig en motor med urartat kort stake. Betänk vad som händer när vevtappen flyttar sig från NDP till 90 grader. Kolven kommer härvid inte att ha rört sig halva slaglängden, eftersom det blir så stor vinkel på vevstaken när vevtappen står kl 9 eller kl 3.
Tänk sedan på en motor med urartat lång vevstake. Här kommer kolven däremot att ha rört sig näranog halva slaglängden när vevtappen står kl 9 eller kl 3.
Så när vevtappen går (medsols) från kl 9 till kl 3 på en motor med kort stake så är det en mer tuff resa för kolven att gå, längre väg. Dvs kortare dwell time vid övre dödläge.
Mjae... jag gjorde just tanken i ytterligheter innan jag skrev tidigare. Dessutom jobbar jag med trigonometri, så utan att ha räknat på detta känns det inte uppenbart. Om staklängden är 100 ggr längre än slaget, så vänder kolven på lika lång sträcka och med samma hastighet, men uppe vid kåpglaset.
Att sedan vinkeln mot kolvbulten är mindre spelar väl ingen roll för vändhastigheten? (Dock som sagt spelar det säkert roll för den laterala accellerationen mot kolvbulten)
Vertikal hastighet och tidpunkt för både ÖDP och NDP måste ju vara samma med kort som lång stake... detta bestäms ju av veven.
Således bör ju även vändningen gå lika fort - annars skulle kolvhastigheten behöva ändra sig - vilket den omöjligt kan göra med samma periferilängd hos veven...
Var tänker jag fel?
EDIT: Observera att jag hela tiden utgår ifrån konstant vev-längd - vevens offset mot rotationscentrum har ju egentligen inget o göra med stakens längd... även om staken normalt väljs att göras så kort som möjligt för att hålla nere onödig cylinderhöjd.
Men om man nu har en förskjuten cylinder som här diskuteras, så måste staken ju göras längre, med bibehållen vevlängd och vad jag då hävdar, bibehållen vändningstid.
EDIT2:
Satan - ritade lite och du har rätt!!
Men det måste vara försvinnande liten skillnad - det kan inte handla om mer en någon ° och skillnaden på Tan 45° mot 44° är endast 0,03... (0,02 vid 30° mot 29°)
Om ÖDP tiden är 3 tusendels sekund vid 10 000rpm så är skillnaden 0,03 x 3 millisekunder - kan ju faan inte märkas!! ...dock är det ju 2-3%...![]()
OK, jag litar väl på dig då Jörgen: Det här är egenligen bara geometri, alltså i detta fall cos, sin och tangens...
Applicerbart o en exakt vetenskap även i praktiken: allt ifrån 2T-Dieslar till F1 motorer...tveksamt, men är det verkligen så?! (läs:lät skumt)![]()
ÄN EN JAPS 4T R4 1000cc som är precis totala motsatsen i princip t allt jag skrivit i detta inlägget.
Har inget emot HD, bara att det var den totala motsatsen t en modern SBK motor i just denna frågeställningen i just denna tråden. Nya Ninjan i landsvägsutförande ger 220vevhk 14500RPM m LeoVince helsystem m ommappning.
Frågan är: Har dom räknat fel o lättat ihjäl kolvarna? Lr. är det det nya lättade cyl.blocket som inte håller för den höga effekten o som slits ned alltför snabbt. JAG tror på dessa 2 felkällor. Hursomhelst det håller ju uppenbarligen ingen längre stund på RR bana, med landsvägsmodellen av ZX-10R 2011, TRIST!!
!! [/B]
Vad vet du om denna motorn egentligen??
lite siffror o lite lösa rykten. -ingenting, alltså.
Låt kawa reda ut barnsjukdommarna på sin nyutvecklade spis så blir det nog bra ska du se.
Häjj på däjj, Elffors!
Visst ingen utomstående vet nånting om Kawas nya Ninjamotor (dä får du ta o reda ut mä han Tocar = TS).
JA, självklart vet Kawa Japan själva mest o bäst, men dom vet ju inte exakt va dä ä för fel o varför det inte håller ihop, tydligen atm.
Alltså förvånansvärt många interna o externa frågetecken o då blir det ju lätt en massa vilda o lösa SH-spekulationer...som sig bör!!
Om cylinderraden är förskjuten, är det inte så svårt (kanske) att hänga med på att kompressionsslaget kan få kortare väg på veven, medan expansionsslaget då får en längre rotationssträcka/tid... därmed kan mer kraft utnyttjas - smart! (?)Tråden lever vidare... ...Kev writes, “The power stroke takes longer, which is good for a high revving engine as it allows more time for efficient combustion, but it also makes controlling vibration more difficult as the secondary out-of-balance forces become more complex and asymmetric.” ....[/I]
Retar mig på varvräknaren , har svårt att läsa den, man kan ju inte sitta och glo på det flimret när det är dags att växla![]()
Det var ju ganska radikala åtgärder, skrämmer mig lite, hur väl har de kunnat testa dessa förändringar, med nya kammar och fjädrar. Det förändrar ju så mycket annat som måste ställs in/om.
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien
Platsen för BMW Motorrad In... |
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |