SKUMT mupp-problem med telelinjen/uppkoppling!!

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Såhär ligger det till...

Har under alla år haft vårat ADSL kopplat till husets huvuduttag, precis som man ska alltså.

Nu idag så har vi dock lagt nytt golv här i rummet, så alla kontakter från huvuduttaget har varit bortplockade. Jag har även flyttat upp själva "lådan" för vägguttaget ett par mm, bara för att få under golvet liksom... Har dock gjort allt med högsta försiktighet så jag har väldigt svårt att tro att t ex nån kabel har gått av. Men kan man ha råkat pilla på nåt så nån säkring (typ?) har gått?

Grejen är den att om man sätter i en telefon i huvuduttaget (utan mellanuttag för adslmodem), så funkar allt klockrent. Sätter jag dock i mellanuttaget samt en telefon i det.. då dör allt, och helt plötsligt får jag ton i grannrummet här i huset, men bara i det rummet. Alltså är det som att husets huvuduttag helt plötsligt har flyttat på sig ett rum?

Men!!! Nu kommer vi till en annan skum sak..
Om vi börjar om från början, och sätter i en telefon direkt till det riktiga huvuduttaget (utan "mellanuttag"), och nu sätter mellanuttaget i det andra rummet där vi kanske trodde att huvuduttaget hade hoppat till...då dör allt igen! ingen ton nånstans.

MEN!! () Flyttar vi mellanuttaget till nervåningen av huset, och dessa uttag..då får man ton!

Längre än så har jag inte kommit i min undersökning... ja förutom att jag får uppkoppling på huvuduttaget, så jag kan surfa här ifrån (men med döda telefoner alltså). Vill jag använda telefonen här så får jag lov att plugga ur mellanuttaget.
Därmed så funkar ju iaf uttaget som det ska, förutom muppfelet (alltså man kan räkna bort avkapade kablar va?)

Jaja, hoppas att ni förstår nåt av det som jag försöker förklara... om nån har nå tips om vad man kan göra så tar jag tacksamt emot det, fast i slutändan så kanske man lär ta kontakt med telegubbarna förmodar jag.. :(

Låter som det är kortis i mellanproppen. En ny med inbyggt filter kostar typ 70-80 spänn i en Telia-butik (finns säkert på andra håll också men där är enda stället jag vet säkert).

Har du förresten kollat så att alla jack funkar, dvs att du får ton, när du inte har mellanproppen nånstans?

Coola Ola skrev:
Låter som det är kortis i mellanproppen. En ny med inbyggt filter kostar typ 70-80 spänn i en Telia-butik (finns säkert på andra håll också men där är enda stället jag vet säkert).

Har du förresten kollat så att alla jack funkar, dvs att du får ton, när du inte har mellanproppen nånstans?

Hmm, har iofs inte kollat så att jag får ton i alla andra jack, men det ringer iaf från de telefonerna när jag inte har mellanproppen i.. så jag antar att de funkar som de ska. Ska kolla upp det imorn ändå..

Kortis låter mest troligt just nu, men.. det konstiga är ju att jag kan surfa genom mellanproppen :va

Är nog kortis i mellandosan.. min uppkoppling för om man snackar i telefon via vägguttaget i rummet bredvid.

skoteridioten skrev:
.. det konstiga är ju att jag kan surfa genom mellanproppen :va
Kolla så jacken är seriekopplade och inte parallellkopplade...... det kan du göra på olika sätt:

1. Om du bara har telefoner inkopplade........finns det då nån tele som bryter alla andra tele när du lyfter på denna?

2. Öppna och kolla i jacken, tåtarna ska vara inkopplade på de två nedersta plintar och från de två översta ska de dras till nästa jack....
:tuttar

Lion skrev:
Kolla så jacken är seriekopplade och inte parallellkopplade...... det kan du göra på olika sätt:

1. Om du bara har telefoner inkopplade........finns det då nån tele som bryter alla andra tele när du lyfter på denna?

2. Öppna och kolla i jacken, tåtarna ska vara inkopplade på de två nedersta plintar och från de två översta ska de dras till nästa jack....
En Telian har talat :tungan

Lion skrev:

Ska det verkligen vara nödvändigt när det har funkat klockrent i 3-4 år fram tills härom dagen?
Glömde naturligtvis skaffa ny mellanpropp idag. :huvet

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard