Skumt fel på Honda Varadero XL 1000 -00

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Nehepp, nu behöver jag rejäl hjälp då jag är tom på idéer.
Hojen har ett fel som dyker upp emellanåt och framförallt då på jämn motorvägsfart. Den börjar bluddra och tappar ork precis som att den inte får soppa eller luft tillräckligt. Han laddar som han ska och bränner inga säkringar så elfel känns det som att jag kan utesluta och det hjälper ej heller att köra med tanklocket av.
Stannar jag till i fem minuter kan jag köra några kilometer fullt normalt men sedan börjar det igen och på sluttampen idag så tappade den i stort sett all ork och jag fick bluddra mig hem de sista 5 milen.

Går hur fint som helst på tomgång och jag kan gasa fritt när jag står still.

Hojen går aldrig varm utan håller samma temp hela tiden. Får den stå hela natten så går det att köra ca tio mil och sedan börjar den men det är också helt random när det händer men har det väl börjat så håller det i sig.
Händer i stort sett bara på långtur och aldrig på småturer hemmavid.

Jävlar i mig det märkligaste felet på en hoj jag har råkat ut för.
 
Klockringarn har rätt, soppapumpen strulade på många Hondor av den generationen. Du borde ha mer problem ju mindre soppa du har i tanken, och minimalt med problem med full tank?
 
Tyvärr ingen skillnad oavsett bränslenivå och originalpumpen är borta från start och har ersatts av en tysk Hardipump.

Jämn fart på motorväg, då händer det, aldrig annars...:huvet
 
Skräp i tanken? Hände för mig en gång, töm tanken och spola ur den och se om det blir nån skillnad?
 
Kan ju vara en tändspole som börjar och ge sig och inte fungerar när den blir varm liksom nån vevaxelgivare eller så , men börja med att kontrollera pumpen trots att den är bytt till en bättre än original.Symptomena är ganska klara på pumpfel nämligen.

Kolla så avluftningen till tanken fungerar , prova att öppna tanklocket när det uppstår o se vad som händer

Återkoppla här sen så tråden blir komplett med felorsak:tummenupp
 
Har du vevaxelgivare på den? Låter som ett vanligt fel på bilar. Kan komma när som.
 
Tyvärr ingen skillnad oavsett bränslenivå och originalpumpen är borta från start och har ersatts av en tysk Hardipump.

Jämn fart på motorväg, då händer det, aldrig annars...:huvet
Även eftermarknadsgrejer kan ju rasa ;)

Om du kör inspirerat på krokväg, dvs växlar mellan motorbroms och full mutter, hur beter den sig då?

Hur ser soppafiltret ut?
 
Har en kompis som hade exakt samma symtom som du beskriver här på sin Triumph Tiger.
Efter omfattande felsökning konstaterades att det var en av tändspolarna som hade en spricka i höljet, nästan osynlig.
Om han mätte spolarna fick han korrekta värden men vid körning så expanderade och krympte troligen höljet i tid och otid vilket påverkade dess funktion.
Vet inte om detta kan vara något men ett tips i alla fall. Intermittenta fel är aldrig roligt att leta efter.
 
Nej det är just det Hoztic, kör jag inspirerat på landsväg så har jag aldrig varit med om det. Felet har kommit och gått sedan förra sommaren och jag har redan bytt alla filter sedan 200 mil tillbaka, servat och bytt pumpen. Jag ska dock prova att byta pump igen.

- - - Updated - - -

Och tändspolarna är det fler som sagt så det ska jag kolla upp.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top