Skumt elfel Gsx-r1000 -2006

  • Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date

Nicotin

Guest
Har hjälpt grannen med att fixa iordning sin gixxer inför en försäljning och satt dit org bakdel och skyltbelysning osv..
allt är tillbaka till orginal utom avgasventilen.

nu händer följande..vrider man om nyckeln så startar allt utom att varvräknaren som gör sin starup i vanliga fall och hastighetsmätardisplayen tänder ej upp.

dock så funkar alla indikator lampor till vänster..alltså frilägeslampan,soppalampan osv..

tills man slår på hojen, då kommer allt igång och funkar normalt.

vad kan vara felet ?
känns som att mätaren ej får den ström den behöver för att tända upp i och med att den kommer igång när man slår igång motorn.

har ngn tips att komma med.
allt e kollat så inga kortisar finns ( vad jag vet :) )
 
Men avgasventilen du talar om, är väl inkopplad elektrikst (motorn) men dock inte vajrarna? Eller? :va
Låter annars som nåt glappis eller skumt jordfel.
Men vissa cpu:er behöver omstartas tre ggr för att "nollas" när man jobbat i elhärvan, och varje gång måste motorn ha kommit upp i driftstemp, för att det skall anses som en hel arbetscykel... (fråga mig inte varför, men jag har stött på detta, och fick just detta tips - och det funkade!)
 
Last edited:
Kolla säkringen till soppapumpen, då får man det där fenomenet med varvräknaren...
 
Last edited:
Men avgasventilen du talar om, är väl inkopplad elektrikst (motorn) men dock inte vajrarna? Eller? :va
Låter annars som nåt glappis eller skumt jordfel.
Men vissa cpu:er behöver omstartas tre ggr för att "nollas" när man jobbat i elhärvan, och varje gång måste motorn ha kommit upp i driftstemp, för att det skall anses som en hel arbetscykel... (fråga mig inte varför, men jag har stött på detta, och fick just detta tips - och det funkade!)

jaa precis..spjällmotorn e ju inkopplad men inte vajrarna..

jag gissade också på dålig jord alt glapp men har än inte hittat ngt men blev lite fundersam efter läst wagges inlägg om säkringen till soppapumpen..ska ta och kolla detta idag..

också detta om omstart av cpu..hittade också ngt om en reset av själva mätaren också..det stod ngt om att om varvräknaren inte gör sin kalibrerings cykel så ska man göra en reset av mätaren.

dock så är det ju inte bara varvräknaren som spökar på grannens moppe utan allt till höger om indikatorlamporna startar inte upp..
hastighetsmätaren tänds inte upp
bakgrundsbelysningen går ej igång
bara när man startar upp hojen så tänds dessa upp och fungerar normalt

åja the story fortsätter..

mer tips ngn ??

Kolla säkringen till soppapumpen, då får man det där fenomenet med varvräknaren...

det är ju dock både varv och hastighet som inte tänds upp..

men ska kolla i alla fall

tackar..
 
Last edited:
det är ju dock både varv och hastighet som inte tänds upp..

men ska kolla i alla fall

tackar..
Ja, både hastighet och varv tändes inte. Min säkring gick sönder när jag haft lös alla kåpor, inkl. hastighetsmätare. Jag måste ha kommit åt att kortsluta kabeln till pumpen eller nått... Du kan ju lyssna om soppapumpen går när du vrider om tändningen.


Edit. Läste igenom senaste inlägget igen... Min hoj startade inte ens, samt att bakgrundsbelysningen lyste i instrumenteringen men allt annat funkade inte. Om hojen går att starta så är det inte soppapumpen...
 
Ja, både hastighet och varv tändes inte. Min säkring gick sönder när jag haft lös alla kåpor, inkl. hastighetsmätare. Jag måste ha kommit åt att kortsluta kabeln till pumpen eller nått... Du kan ju lyssna om soppapumpen går när du vrider om tändningen.


Edit. Läste igenom senaste inlägget igen... Min hoj startade inte ens, samt att bakgrundsbelysningen lyste i instrumenteringen men allt annat funkade inte. Om hojen går att starta så är det inte soppapumpen...

ah okay..:tummenupp
 

ehh mätt upp alla spänningar och kollat..dubbelkollat att det inte finns ngn kortis..problemet är dock inte helt löst..

konstigt är att om jag flippar på helljuset går skiten igång men hittar nada i huset helljusknappen sitter el kablaget som går till denna..

dock så hade jag min mätare på total reset för ngn dag sen på en mätarverkstad och sen dess har den funkat bättre..

dock inte riktigt hundra..ska ta och dra ut en sväng imorgon och se hur den funkar..
 
fråga

Men avgasventilen du talar om, är väl inkopplad elektrikst (motorn) men dock inte vajrarna? Eller? :va
Låter annars som nåt glappis eller skumt jordfel.
Men vissa cpu:er behöver omstartas tre ggr för att "nollas" när man jobbat i elhärvan, och varje gång måste motorn ha kommit upp i driftstemp, för att det skall anses som en hel arbetscykel... (fråga mig inte varför, men jag har stött på detta, och fick just detta tips - och det funkade!)


Hallo
Kan du berätta hur man gör för att starta om cpu:n.
Jag har fått detta spokiga problemet!!!
Mv. Racerman
 
Hallo
Kan du berätta hur man gör för att starta om cpu:n.
Jag har fått detta spokiga problemet!!!
Mv. Racerman

Ja alltså, den omstartas ju varje gång du slår på tändningen.
Men för att det skall räknas som en hel cykel måste (i vissa fall) kylvätsketempen upp över 60 grader.
 
njaee jag gjorde en reset av själva mätaren..inte ecu´n men kan i farten skrivit ecu när jag menade mätaren..:va
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top