Skumma ventiler (Husa)

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Husaberg 650
Tjo, som sagt, mina ventiler på min bergare e lite skumma, hade igång den förut och den tickade, mycket.. så ja ställde om ventilerna, startade, och så lät den bra igen, sen dog den (tror de kan vara för att ja inte har justerat tomgången dock, den var lite låg) men så igång me den igen, och då är tickandet tillbaka!!:va ställde om ventilerna en gång till, startade, inget tickande, körde ner till macken och tankade, startade å skulle köra iväg, ja då va tickandet tillbaka igen :mad: nån som vet varför dom ställer om sig sådär? (om de nu e ventilerna som gör tickljudet!)

/P12

Kolla skicket på vipparmsrullarna.Låter som att det är dags för ett byte.

Kolla så inte den manuella decompviren är för spänd så armen på ventilkåpan ligger och spelar/vippar kolla även kickviren .

Kolla skicket på vipparmsrullarna.Låter som att det är dags för ett byte.

Köpte nya vipparmar när jag renoverade hojjen i höstas, och efter renoveringen har ja kört kanske 3, max 4 mil, så borde inte vara rullarna som e sletna, om dom inte är inköpta från biltema eller nåt!

Kolla så inte den manuella decompviren är för spänd så armen på ventilkåpan ligger och spelar/vippar kolla även kickviren .

Mm kollade på de lite förut, men decompviren e typ alldeles för slapp... så tror inte de e den heller, men får kolla mer på de imån!

Tack för svaren iallafall

Min hoj tickade som fan till o från ett tag, det var att skruvarna som håller kamdrevet hade skruvat ur sig o låg och slog emot godset i toppen. Bara att skruva i med lite loctite så var det ur världen.

detta var på min hva.

Det ser ut som du har en 02a? Det var ju på det sättet att husaberg gjorde en helt otrolig värdelös tavla 01 och ev någon enstaka 02a dom råkade montera i fel kamkedjesläpa, plastprylen som kamkedjesträkaren trycker imot. Dom satt helt enkelt i en forntids släpa från någon 00 ellr????? så sträckarna sträckte alldrig kedjan riktigt ens när dom var nya:gnissla jag hitta på en 02a så sent som i vintras som fortfarande hade gammelgejdern Kunde inte först fatta vad som hände då jag inte lyckades sträcka kedjan trotts sprillans ny kedja! Bytte sedan till rätt kedjeplaststyrare eller vad dom nu kallas? och då vart den sträckt. Jag säger inte att det är kedjan som slammrar men kolla om du har kvar snäpp på sträckaren!! Trotts att den husan hade gått 600 mil med tokfladdrande kedja så slammrade den ytterst lite knappt märkbart!!

Det ser ut som du har en 02a? Det var ju på det sättet att husaberg gjorde en helt otrolig värdelös tavla 01 och ev någon enstaka 02a dom råkade montera i fel kamkedjesläpa, plastprylen som kamkedjesträkaren trycker imot. Dom satt helt enkelt i en forntids släpa från någon 00 ellr????? så sträckarna sträckte alldrig kedjan riktigt ens när dom var nya:gnissla....

Yes det är en '02, men motorn är i princip en '03, de mesta e bytt till nyare grejor..
Pillade lite förut och efter många om å men så fick ja de å funka, vet faktiskt inte va de va för fel på den men nu funkar den iallafall igen!

Men tack för alla svar ändå:tummenupp

Yes det är en '02, men motorn är i princip en '03, de mesta e bytt till nyare grejor..
Pillade lite förut och efter många om å men så fick ja de å funka, vet faktiskt inte va de va för fel på den men nu funkar den iallafall igen!

Men tack för alla svar ändå:tummenupp

Det kan hända att aoutomatdecompsystemet på kamaxeln hängde sig så när man då ställer ventilerna blir det åt hellv..på xr 650 hänger sig offta den mekanismen om man roterar motorn bakåt i rotationsriktningen när man letar t-läget. Så jag har som REGEL att aldrig rotera motorn bakåt när jag letar toppläget, på alla maskiner som har decomp på kam, missar jag så går jag hellre runt 2 varv till då uppstår inte detta irriterande problem

Back