Skumma växlar.

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
Tjena har en Aprilia rs 125:a. Hojen har bara gått ca 120 mil. De senaste milen har växlarna blivit liksom tröga eller rent utav fastnat. Problemen minskar när hojen blir varm.

1. När jag börjar rulla på 1:an för att sen varva upp och putta i 2:an så fastnar växeln typ. Sen tillslut kan man få i den. Varför är det så jävla trögt? (gäller inte bara mellan 1:an och 2:an).

2. Ett annat problem är att när man växlar mellan (tror det är) 3-4, 4,5 eller 5-6 så kommer inte växeln i helt och hållet. Antingen kopplar den ur helt och hållet eller så raspar den som faan. Vad kan detta bero på?

3. När hojen är kall så är det även så att när man har 1:an i och kopplar så kopplar den inte ur helt och hållet. Den går inte att rulla som om den vore i neutral. problemet minskar när den blir varmare med det kvarstår fortfarande.
Hälsingar Ian!
 
om det är kopplingswire på den, kolla att den är spänd som den ska, alal dom där symptomen låter som det vore det problemet (att det inte kopplar ur ordentligt altså)
 
Men vad beror problem 1 och 2 på då?
Hur spänner man lättast wiren? Kanske stor skillnad på olika hojar
 
Pkt 1 låter som att kopplingen tjyvdrar lite, detta kan iofs vara normalt vid kall motor (seg olja i kopplingen), men kan minskas med korrekt justering av vajer samt byte till annan växellådsolja.

Pkt 2
Att det rasslar och att du hittar "frilägen" mellan de övriga växlarna beror nog på att ngt är fel i växlingsmekanismen, kolla först att ev utvändiga leder till växelpeten är smorda. Går dessa trögt så blir det som att tjuvhålla foten på växelpeten: man får ej i nästa växel.

Hittas inget fel här så är det att kolla den sk rick-rack-mekanismen som oftast sitter innanför kopplingskåpan på motorcyklar. Att hakarmen med dess fjädrar sitter korrekt och att inga fjädrar lossnat, eller gått av, och att inget är krökt (kan ske om hojen vält/kraschat så att växelpeten huggit i marken).

I växlingsmekanismen innanför kopplingskåpan sitter även en detalj som ofta benämns detent arm på engelska, den ser till att den sk kulissrullen låses distinkt i sina växellägen. Det är ofta en fjäder som trycker en rulle mot en kamskiva som sitter på kulisrullen. På en sexväxlad låda har kamsivan oftast 7 st fördjupningar som sitter på kulissrullen. 6 fördjupningar för resp växel och ytterligare en för friläget. Har fjädern till denna klickmekanisk (detent arm) lossnat eller gått av, så blir lådan helt odistinkt, man kan lätt få i växlar halvdant, eller hitta rasslande "frilägen" mellan andra växlar än 1 och 2.

Skaffa mekhandboken till din hojmodell, och följ den, om du ska börja meka med detta.

Här är en bild på en typisk detent arm till en motorcykel och den tillhörande kamskivan som sitter på kulissrullen.

På de sex stycken runda tapparna verkar sedan den sk hakarmen (ofta kallad ratchet pawl) med sina två fjäderbelastade hakar drar den kamskivan (och därmed kulissrullen) åt ena eller andra hållet, beroende på om du växlar upp eller ned.

Kulissrullen drar sedan skiftgafflarna och därmed drevparen inne i växellådan. Men dessa delar ser du inte innanför kopplingskåpan, de sitter mellan blockhalvorna, djupare inne i motorn.

fpshiftstara10.jpg
 
Last edited:
Tack för hjälpen!!!
Tänkte också höra om en bidragande faktor kan vara att hojen är en 2007:a. Den hade gått 10 mil 2011. Och nu senaste månaden gått 90 till. Alltså har den bara gått 100 mil en växellådsoljan har legat i i 4 år. Kan detta vara felet?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top