Skumma svampar

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Ja inte sådana som man gör te på. Eller det kanske man kan :va

Var ute och gick med hunden när jag upptäckte detta skumma fenomen. En hög med svampar växte i en ring. Ringen hade en diameter på ca 1 meter och en tjocklek på ca 15 cm. Och där det inte växte svampar, där var gräset mycket mörkare än övrigt gräs. Någon biologi-intresserad som kan svara på vad detta beror på? Bifogar bilder men dom är tagna med en 1 megapixels mobil-kamera, så jag vet inte om ni ser något.

Bifogat

• DSC00110.jpg
    DSC00110.jpg
    125.9 KB · Visningar: 247
CJ900RR skrev:
Ja inte sådana som man gör te på. Eller det kanske man kan :va

Var ute och gick med hunden när jag upptäckte detta skumma fenomen. En hög med svampar växte i en ring. Ringen hade en diameter på ca 1 meter och en tjocklek på ca 15 cm. Och där det inte växte svampar, där var gräset mycket mörkare än övrigt gräs. Någon biologi-intresserad som kan svara på vad detta beror på? Bifogar bilder men dom är tagna med en 1 megapixels mobil-kamera, så jag vet inte om ni ser något.

Det är knarkare som suttit i en ring och rökt svamp, sen har de slängt fimparna rumt omkring sig.

Anledningen till att de är så där i en ring är för att först var det en svamp som levde där för att sedan föra sina gener vidare(?) runt sig själv, och sen fortsatte det så tills det blev en stor ring.
Som när man kastar en sten i vattnet och ringarna bildas ungefär.

Det är en s.k. häxring. Alla fruktkroppar tillhör en och samma svampindivid, som består av ett nätverk trådar (hyfer). Svampen expanderar i takt med att den åldras och skjuter ut fruktkroppar längst ut i kanterna, där det ofta finns mer näring kvar i jorden.

Red: Samtidigt dör svamptrådarna successivt av från mitten.

Last edited:
Har för mig det heter "Häxring" eller något sånt dära. Det börjar på ett ställe och sprider sig tills det bildar en ring. När ringen är fulländad så börjar växtligheten inom ringen att dö. Till slut...återstår bara en ful gul fläck. Har haft flertalet ringar i gräset...och det beror inte på spilld bensin! :hihi

Har man otur blir det riktigt stora...blir inte gräs där på väldigt länge sedan!

/KaliZ

Edit: F-n va snabb man var nu då?!... mb du var ju hästlängder före. Aja får skylla på mitt slöa 10/10Mbits.. :rolleyes:

mb skrev:
Det är en s.k. häxring. Alla fruktkroppar tillhör en och samma svampindivid, som består av ett nätverk trådar (hyfer). Svampen expanderar i takt med att den åldras och skjuter ut fruktkroppar längst ut i kanterna, där det ofta finns mer näring kvar i jorden.

tack. det var helt rätt tydligen! http://susning.nu/%c4lvring

tur att jag inte kissade där då :hihi

Det är snarare regel än undantag att svampar bildar ringar i öppen terräng, men det är inte alltid man ser det.

mb skrev:

Alldeles korrekt, fast det heter mycel och inte hyfer :)

Vad allmänbildad man blir här! :) Har alltid funderat vad fan den där ringen på grannens gräsmatta är för nåt! :)

Sad Glad skrev:
Ah, det kände jag inte till. Vad är skillnaden mellan de två?
Hyferna är de enskilda trådarna, men svampindividens hela nätverk av trådar kallas för mycel. Ett mycel består således av många svamptrådar :banana

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt