skumma detaljer vid polisingripande

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
Åkte fast för fortkörning för ett tag sen och på plats verkade allt solklart, studerade ordningsboten och videon från baksätet, tyckte att allting verkade stämma och skrev på.

Nu i efterhand hittar jag en del detaljer som stör mig.

1. Ordningsboten har tidpunkten 21:33, men video upptagningen säger tydligt att dom stoppade mig 21:38.
2. Bad om att få ut videon, mest för egen referens. Men den video inspelningen jag fick, är klippt så att den börjar när dom redan mätt 500 meter, jag är inte ens i bild utan dom kommer ikapp mig när jag saktar in för ett par bilar.
3. När konstapeln visade videon så räknade han upp hastigheter som verkade rätt höga, kort därefter säger den andre konstapeln "jo men det blir ju prick 119, dvs en kilometer under gränsen, så att vi slipper skriva rapport". Blandar dom in egen hastighet i det hela?

Eftersom jag erkänt så räknar jag med att vara rökt. Men finns det några chanser att överklaga längre? Alt. bryr sig länsstyrelsen om jag påpekar dessa detaljer i en överklagan och hävdar att jag blivit för hårt dömd?

Mitt mål är inte att få allt avskrivet, det är nog för svårt, men vill helst att 3 månader ska bli 2, då är jag nöjd.

Om det gick betydligt fortare hade nog jag hållit käften

Jag skulle nog ha låtit bli. Känns som att det är som att spela roulette på rött eller svart. Antingen lyckas du och får sänkt med 1 månad, eller så hittar de hårdare bevis och ger dig ett par månader till. Som de säger i filmer, "Now get out here, before I change my mind!".

Skriv aldrig på nåt i polisbilen. Har blivit stoppad en gång (114 på 90 med bil) och när jag nekade så suckade han bara och fick plocka fram den stora pärmen och fylla i bra många fler papper än bara en bot... Sen att allt var solklart och jag ändå fick hem en lapp i lådan från åklagare eller vad det var gör inget. Men ska de jaga pengar av oss "svenssons" istället för att göra riktigt polisarbete så får de fan jobba lite för det också! :4skrika

Suomalainen skrev:
2168399 Skriv aldrig på nåt i polisbilen. Har blivit stoppad en gång (114 på 90 med bil) och när jag nekade så suckade han bara och fick plocka fram den stora pärmen och fylla i bra många fler papper än bara en bot... Sen att allt var solklart och jag ändå fick hem en lapp i lådan från åklagare eller vad det var gör inget. Men ska de jaga pengar av oss "svenssons" istället för att göra riktigt polisarbete så får de fan jobba lite för det också! :4skrika

Jo, och då är det ju bra att folk som vet att de är skyldiga likförbannat slösar med polisens tid genom att neka :huvet .

Nu sitter de väl och fyller i papper och rapporter i stället för att göra det de skall göra, delvis beroende på att vissa prompt skall utnyttja sin "rätt" att neka.

duckie skrev:
2168618 Tag era straff som män, för fan!
Det där är jävligt lätt för dig att säga :rolleyes:

Seriöst, det kanske är så att systemet måste få braka ihop innan man prioriterar.
(Jag menar dock ett fiktivt fall och inte trådskaparens då jag inte har en aning om vad han gjort)

Man har ju redan sagt att man ska börja bli mer observant på ett aggressivt körsätt vilket jag tycker är jättebra och inte stirra sig blind på bara fartöverträdelsen.

LowFlyer skrev:
2168551 Jo, och då är det ju bra att folk som vet att de är skyldiga likförbannat slösar med polisens tid genom att neka :huvet .

Nu sitter de väl och fyller i papper och rapporter i stället för att göra det de skall göra, delvis beroende på att vissa prompt skall utnyttja sin "rätt" att neka.

Kunde inte ha skrivit det bättre själv... :)

LowFlyer skrev:
2168551 Jo, och då är det ju bra att folk som vet att de är skyldiga likförbannat slösar med polisens tid genom att neka :huvet .

Antingen har man trafikpoliser och lapplisor, då syftet är den samma, dra in mer pengar åt Göran och liksinnade till att bekosta de senaste idiotreformerna. Annars kan vi använda våra poliser till vad de bör vara till för, bekämpa brottslighet! :huvet

Det handlar om prioriteringar, spana efter fortkörare eller våldtäktsmän? :mad:

duckie skrev:
2168618 Tag era straff som män, för fan!

ehum, det är ju det jag gör, tycker bara att det var för strängt att få 3 månader för att köra lite för fort på en tom essingeled en sen fredag kväll. bara för att jag erkänt så vill jag inte att polisen+länsstyrelsen ska hoppa och spotta på mig när jag ligger ner.

2 månader så är jag nöjd, men skiter dom i min överklagan så lär väl min lever ta stryk mest.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla