skumgummi i tanken?

Perkidde

Evil mekes good karma
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
retta -99 och miniretta -04
tja!

jag köpte för en tid sen en fiddy och har renoverat den här hemma.
har upptäckt att säljaren (snorunge..) har proppat i skumgummi i tanken. gissar på att han inte ville ha bensin på sig då den verkar ha används rätt flitigt med att weela med. kan skumgummit göra någon skada för hojen? inte så kul om det skulle lösa upp sig och klogga igen allt...

Även tankfoam avsedd för att vara i tanken avger skräp å sätter igen soppafiltert efter ett tag. Det har jag fått erfara själv då hojen börja gå dåligt mitt under en tävling. Soppafiltret såg ut som en tepåse och efter att ha bytt det gick den som ett skott igen.

Så i vilket fall som hellst så kan du ju kolla filtret.

Även tankfoam avsedd för att vara i tanken avger skräp å sätter igen soppafiltert efter ett tag. Det har jag fått erfara själv då hojen börja gå dåligt mitt under en tävling. Soppafiltret såg ut som en tepåse och efter att ha bytt det gick den som ett skott igen.

Been there :huvet Vad är det som lossnar egentligen? Fräter soppan upp tankfoamen?

Om man köper kvalitetsskum (kostar tyvärr lite mer...) och innan imontering dammsuger, tvättar i bensin och sedan dammsuger när det torkar så får man inte sådana problem ens efter 20 år!

Köper man pissskum, skär i bitar och trycker i ber man om problem. Men du kanske menar att det börjar lossna efter 20 år med bra skum och att det är problemet?

Om man köper kvalitetsskum (kostar tyvärr lite mer...) och innan imontering dammsuger, tvättar i bensin och sedan dammsuger när det torkar så får man inte sådana problem ens efter 20 år!

Köper man pissskum, skär i bitar och trycker i ber man om problem. Men du kanske menar att det börjar lossna efter 20 år med bra skum och att det är problemet?

Å drar man bensinångor genom en elektrisk motor ber man om helt andra problem. Kan vara värt att tänka på :tummenupp

Säj det åt greven.

Var köper jag kvalitetsskum??

Säj det åt greven.

Var köper jag kvalitetsskum??

Jag handlar inte tankskum av greven så vad han har för kvalitetsnivå har jag inte den minsta aning om, men om du har handlat undermålig vara har du kontaktat honom om det?

Jag har köpt en hel 'bal' från ATL för några år sedan, då har man till alla hojar och några till i framtiden :tummenupp
Såg likadant ut som det skum som legat i en tank i över 20 år och fortfarande inte släpper något vi kan hitta i filtret.
ATL har bara legat i tanken i 5 år nu utan problem :tummenupp

Nu kanske jag blir dumförklarad men vad används tankskum till?:confused:

För att klara den tekniska besiktningen inför en tävling.
Reglerna kräver att det finns där.

Men när man pratade med NBM hydralik som bygger explosionssäkra tankar till båtar och bilar mm som tävlar i TopFuel, så garvade dom bara när jag sa att jag skulle stopp tankfoam i tanken på hojen.
Dom visade då hur man bygger explosionssäkra tankar, och visade varför det inte gör någon skillnad om man stoppar tankfoam i sin vanliga tank.

Men syftet är alltså att det ska minska explosionsrisken, samt minska flödet vid ett eventuellt hål i tanken om man ramlar.

Last edited:
Sen är det vell för att minska kraften vid kurvor. Dvs att soppan inte skvalpar runt i tanken, så känns hojjen lättare när man svänger osv :tummenupp

För att klara den tekniska besiktningen inför en tävling.
Reglerna kräver att det finns där.

Men när man pratade med NBM hydralik som bygger explosionssäkra tankar till båtar och bilar mm som tävlar i TopFuel, så garvade dom bara när jag sa att jag skulle stopp tankfoam i tanken på hojen.
Dom visade då hur man bygger explosionssäkra tankar, och visade varför det inte gör någon skillnad om man stoppar tankfoam i sin vanliga tank.

Men syftet är alltså att det ska minska explosionsrisken, samt minska flödet vid ett eventuellt hål i tanken om man ramlar.

Hej,

Jag har en "stålullsliknande" fyllning i min tank. Jag förmodar att anledningen är densamma men är det enligt reglemente om jag skulle få för mej att köra något rookie race?

Ingen som har lust att svara på min fråga ovan? :confused:

3.3.8 Bränsletank
Bränsletank ska vara placerad innanför ramens konstruktion och vara skyddad för skador från vägbanan. Tanken skall vara försedd med effektiva skvalpskott samt vara fylld med explosionshämmande material.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back