Skum tube, istället för slang.

Magnuss

Mupp No.1
Gick med
9 Mar 2006
Ort
Nacka
Hoj
Husaberg 400 FE -99
Tjena är ny här på forumet har äntilgen tagit stget till nånting större än moppe haha :tungan
Men men nu till frågan, jag har då en husaberg 400 FE -99 som jag hålelrpå o renoverar o lite små fixx här o där. Sedan när ajg kom till hjulena så upptäckte jag att nya däck skulle behöva in handlas. så när jag snackat med en kontakt så frågade han ifall jag inte skulle köra med skum istället för slang när jag är i skogen o brummar så slipper jag stå där med handne i kak burken inge luft i däckena och 1 mil till närmaste be byggelse. jag tänkte va faan skum ska jag köra med punkalagnings skum men icke sa nicke det var en skum slang som man sätter i däcket som tydligen sak hålla riktigt bra lufttryck. Så jag ställer nu frågan är det någon här som har några erfarenheter av sådana saker?
MVH//Magnuss
 
Magnuss skrev:
Tjena är ny här på forumet har äntilgen tagit stget till nånting större än moppe haha :tungan
Men men nu till frågan, jag har då en husaberg 400 FE -99 som jag hålelrpå o renoverar o lite små fixx här o där. Sedan när ajg kom till hjulena så upptäckte jag att nya däck skulle behöva in handlas. så när jag snackat med en kontakt så frågade han ifall jag inte skulle köra med skum istället för slang när jag är i skogen o brummar så slipper jag stå där med handne i kak burken inge luft i däckena och 1 mil till närmaste be byggelse. jag tänkte va faan skum ska jag köra med punkalagnings skum men icke sa nicke det var en skum slang som man sätter i däcket som tydligen sak hålla riktigt bra lufttryck. Så jag ställer nu frågan är det någon här som har några erfarenheter av sådana saker?
MVH//Magnuss

Kan det vara "Endurokorvar" du menar? Skumtomtar kanske :va Annars vetefan vad det skulle kunna vara. Någon annan kanske vet isåf. Hittade detta http://www.dackhuset.net/dackhuset/DHWeb.nsf/ProductLister?ReadForm&Cat=MC&SubCat=Tillbehör 1490 kr respektive 1315 kr
 
Helt onödigt för en vanlig enduroåkare, krångligt när du ska kränga däck och dyyyrt oxå.
Köp ett par extratjocka Bridgestone slangar om du är rädd för punka, jag har inte lyckats köra hål på en sån på flera år.
 
RaceMe skrev:
Kan det vara "Endurokorvar" du menar? Skumtomtar kanske :va Annars vetefan vad det skulle kunna vara. Någon annan kanske vet isåf. Hittade detta http://www.dackhuset.net/dackhuset/DHWeb.nsf/ProductLister?ReadForm&Cat=MC&SubCat=Tillbehör 1490 kr respektive 1315 kr
aa de va exakt ett par sånna, men asså finns det några nackdelar med dom? för jag får dom i princip gratis. eller ska man köra på hederliga slangar istället det finns ju michelin 4mm slang den är rätt tjock.
 
Magnuss skrev:
aa de va exakt ett par sånna, men asså finns det några nackdelar med dom? för jag får dom i princip gratis. eller ska man köra på hederliga slangar istället det finns ju michelin 4mm slang den är rätt tjock.

Finns säkert för och nackdelar, hör med enduroförarna. www.soe.se tex Jag har aldrig haft några sådana. Men om du får dom gratis, så varför inte.
 
Blir de för varma så slits de sönder "korvarna". Meoni prövade korv i sina däck på en dakarsträcka, de brann upp.

Nä jag skulle köra med heavy duty slang istället för korv.
 
motardnisse skrev:
Blir de för varma så slits de sönder "korvarna". Meoni prövade korv i sina däck på en dakarsträcka, de brann upp.

Nä jag skulle köra med heavy duty slang istället för korv.

Samma sak hände för PG Lundmark det året han åkte BMW.
Om jag kommer ihåg rätt så i farter över 150Km/h (med ett visst hjulspinn i sanden...) :rolleyes:
så brann dom upp med blixtens hastighet, "punktering" i sand i 150 blås... :näsblod

Även vid mer "normal" användning slits väl "korvarna" & blir gamla dom också?
Hur fort går det? En säsong? Mer, mindre?
 
Ghost skrev:
Samma sak hände för PG Lundmark det året han åkte BMW.
Om jag kommer ihåg rätt så i farter över 150Km/h (med ett visst hjulspinn i sanden...) :rolleyes:
så brann dom upp med blixtens hastighet, "punktering" i sand i 150 blås... :näsblod

Även vid mer "normal" användning slits väl "korvarna" & blir gamla dom också?
Hur fort går det? En säsong? Mer, mindre?


Man måste nästan ta ut dom efter varje körning och smörja upp korvarna. Specielt fett. Dom får aldrig torka utan alltid ligga smörjda. Men det är ett helvete och kränga på däck med sånna.
 
DJM skrev:
Man måste nästan ta ut dom efter varje körning och smörja upp korvarna. Specielt fett. Dom får aldrig torka utan alltid ligga smörjda. Men det är ett helvete och kränga på däck med sånna.
okej tack allihoppa för alla svaren :tungan det blir nog en heavy duty slang istället känns smidigare och säkrare :) ....
 
Polarn har tävlat med "korvarna" hela säsongen, och han säger att dom är guld... Han kör iofs inte enduro, han kör cross om nu det har ngn betydelse... :va
 
Det funkar bra med korvar. Man måste inte plocka bort och smörja efter varannan gång bara man är noga med att tejpa för hål vid ventilen och däckstoppet. Har nog kört 15h utan att göra något. Och det är inte svårare att kränga bara man gör rätt och har bra grejer. Men priset är dyrt och ska man bara åka normal enduro så gör man bättre i att köpa tjockaslangar istället
 
Back
Top